איך מטפלים בצריבת מדוזה? המלצות משרד הבריאות: לשפוך מיץ לימון, לא לשפשף את המקום

איך מטפלים בצריבת מדוזה? המלצות משרד הבריאות: לשפוך מיץ לימון, לא לשפשף את המקום

למרות שהמדוזות מבקרות בחופי ארצנו בקביעות, ברגע האמת אנחנו מוצאים את עצמנו תוהים איך מטפלים בצריבת מדוזה. הנה המלצות משרד הבריאות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מי שביקר בימים האחרונים בים, פגש כבר את המדוזות. האורחות הבלתי קרואות מגיעות לחופי ישראל בימי הקיץ החמים ועם התחממות מי הים התיכון.

פגישה עם מדוזה ואפילו עם הארס שהיא מותירה מסתיימת, כידוע, בצריבה או בפריחה שיכולה להגיע למצב של שלפוחית ואף במקרים מסוימים לכדי כיווץ שרירים. דרגת הפגיעה לרוב תלויה בסוג המדוזה.

אז איך מטפלים בצריבת מדוזה? לפי הנחיות משרד הבריאות, יש כמה דרכי להתמודד במידה שנצרבתם או נעקצתם ממדוזה – החל ממיץ לימון ועד מגבוני חומץ. הנה הפרטים:

  • יש להרחיק מהעור את כל שיירי המדוזה בעזרת מקלון או חתיכת פסטיק, מבלי לשפשף את האזור על מנת שלא להחמיר את חדירת הארס לעור.
  • יש ליצוק על הכוויה מיץ לימון אמיתי, חומץ רגיל, חומץ תפוחים, המנטרלים את הרעל. רכיבים אלו לרוב מצויים בסוכת המציל למקרים מסוג זה או שניתן להצטייד מבעוד מועד במגבוני חומץ הנרכשים בבתי המרקחת. אין לנקות את האזור הפגוע באלכוהול.
  • אסור לשטוף את צריבת המדוזה במים מתוקים, משום שאלו גורמים להתרחבות ופיצוץ התאים הרעילים והרחבת המגע ביניהם לבין אזורים "נקיים" בעור. על מנת לסלק את תאי הארס יש למרוח את אזור הצריבה בסודה לשתיה/ טלק עם מי ים ולקלף בזהירות כשהאזור מתייבש מבלי לשפשף את האזור.
  • במקרה שיש תסמינים חשודים מעבר לאודם או צריבה מקומית, במיוחד אם מדובר בילדים קטנים, יש להגיע במהירות האפשרית לבית החולים הקרוב / מרכז רפואי לקבלת טיפול מיידי או להזמין ניידת טיפול נמרץ. תסמינים חשודים כוללים תגובה של היצרות דרכי הנשימה, קשיי נשימה, חולשה, נפיחות בגרון, הכחלת המקום הפגוע, נפיחות מעבר לרגיל (בצקת) או תגובה אלרגית קשה.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות