מימוש זכויות רפואיות: איך תקבלו קצבת נכות כללית ופטור ממס הכנסה?

החל מקצבת נכות ועד פטור ממס הכנסה: אולי גם לכם מגיע?

יותר מדי אנשים מספרים שמגיעה להם קצבת נכות כללית או פטור ממס הכנסה, אבל הדרך אל מימוש זכויות רפואיות אינה פשוטה. כמה טיפים שיעזרו לכם

מימוש זכויות רפואיות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




יותר מדי ישראלים לא מקבלים את מה שמגיע להם מביטוח לאומי, וייתכן שגם אתם ביניהם. הסיבה היא שמימוש זכויות רפואיות הוא עניין די מסובך. החוק אמנם מקנה הרבה זכויות והטבות למי שהביטוח הלאומי מכיר בו כנכה וקובע לו אחוזי נכות – אבל ההתמודדות עם הביטוח הלאומי אינה פשוטה.

וזה לא רק המוסד לביטוח לאומי. מימוש זכויות רפואיות רלבנטי גם לגופים אחרים. כך למשל, אם יש לכם ביטוח בריאות או ביטוח סיעודי בחברת ביטוח כזו או אחרת – ברגע שאתם רוצים להתחיל ולנסות לקבל את מה שמגיע לכם עבור הכספים ששילמתם כל השנים, אתם מגלים שזה אתגר לא פשוט בכלל. חברות הביטוח מצוידות בחוקרים פרטיים, בעורכי דין ובמומחים שמטרתם (מן הסתם) לדאוג שהחברה תוציא כמה שפחות כסף, ולכן גם אם אתם במצב בריאותי או סיעודי שנראה לכם חמור ביותר, הן יעשו הכול כדי להוכיח אחרת.

מימוש זכויות רפואיות – מול מי אתם מתמודדים?

כאמור, הגופים העיקריים שאתם צריכים להתמודד איתם בדרך למימוש הזכויות הרפואיות שלכם, הם המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח.

אם אתם רוצים לקבל תג חניה לנכה – עליכם להתמודד גם עם משרד התחבורה.

במאמר זה נתמקד בביטוח לאומי, שכן הוא הגוף שאיתו מתמודדים כל מי שסובלים מליקוי או מנכות ורוצים לקבל את הזכויות המגיעות להם. חברות ביטוח נוגעות רק לחלק מהאנשים, משום משמדובר בשירות פרטי. נקדיש להם מאמר נפרד.

קצבת נכות כללית מביטוח לאומי – מי יכול לקבל?

אם אתם סובלים מליקוי גופני, שכלי או נפשי – ייתכן מאוד שמגיעה לכם קצבת נכות כללית מביטוח לאומי. הקצבה הזאת מגיעה גם למי שנולד עם הליקוי וגם למי שהליקוי נגרם לו עקב תאונה או פציעה. מטרת הקצבה למי שיכולת ההשתכרות שלו נפגעה כתוצאה מכך.

לכן, הזכאות רלבנטית למי שגילו 18 עד גיל פרישה, שההכנסה שלו מעבודה יותר נמוכה מ-60% השכר הממוצע במשק. נכון ל-1.1.2019, רק מי שהכנסתו נמוכה מ-6,164 ₪ בחודש – יכול להימצא זכאי לקצבת נכות, אם הוא עומד בקריטריונים.

אבל החלק הקשה באמת הוא לא העמידה בתנאים האלה, אלא העמידה מול ועדה רפואית של ביטוח לאומי. ועדה זו היא זו שקובעת מהם האחוזי הנכות שייקבעו לכם – ואחוזי הנכות הם קריטיים לגובה הקצבה. ההתמודדות מול ועדה רפואית מתוארת על-ידי מי שחווה את זה כאירוע קשה, לעתים אפילו טראומטי, שבו המבקש צריך להוכיח שהוא אינו שקרן ואינו עושה את עצמו, אלא אכן סובל מנכות או מליקוי שמגביל את תפקודו היומיומי בצורה משמעותית. רבים יוצאים משם בתחושה שניסו לצייר אותם כשקרנים, ורבים עוד יותר יוצאים משם מאוכזבים.

כמובן, ההחלטה הראשונה של הוועדה הרפואית אינה סוף פסוק ואפשר להגיש ערר – אבל מי שעושה זאת כבר מבין ויודע שעליו לבוא מוכן, גם נפשית וגם מבחינת כל המסמכים והתיק הרפואי שהוא מציג, כדי שהערר יתקבל.

זה לא קל, בלשון המעטה, כי הרי מלכתחילה מי שמבקש הכרה באחוזי נכות הוא אדם שמתקשה לתפקד. הטרטורים שנדרשים כדי להשיג את כל המסמכים, החיפוש אחרי רופא מומחה שיבדוק אותו וייתן את חוות הדעת הרפואית המתאימה, איתור כל המידע והנתונים – כל התהליך הזה מצריך הרבה הבנה, הרבה זמן ולפעמים גם כסף.

חשוב לדעת שאפשר לקבל עזרה בכל התהליך הזה של מימוש זכויות רפואיות, ואפשר אפילו להגיע לוועדה הרפואית עם מלווה מטעמכם. מומלץ לכל אדם לשקול אם שווה לו להתמודד לבד או להיעזר במומחה למימוש זכויות רפואיות – שכן לעתים מונח על הכף הרבה מאוד כסף. הסכום שתוכלו לקבל הוא לא רק קצבת נכות כללית חודשית – לפעמים רטרו-אקטיבית. לפעמים מדובר בעוד מאות אלפי שקלים שמהווים פיצוי מחברת הביטוח.

מימוש זכויות רפואיות – תו חניה לנכה, פטור ממס והנחה בארנונה

שימו לב, כשמדברים על מימוש זכויות רפואיות, הכוונה היא לא רק לקצבת נכות כללית ואפילו לא רק לפיצוי שאולי מגיע לכם מחברת הביטוח.

מימוש זכויות נוגע למשל גם לתו חניה לנכה. במידה שהנכות שלכם מצדיקה זאת, תוכלו להנפיק תו כזה ולחסוך לעצמכם סבל רב בכל הנושא של חניה, נגישות ועוד.

בנוסף, יש הטבות נוספות שאפשר לקבל, כמו פטור ממס הכנסה או הנחה בארנונה.

כדאי גם לדעת שמדינת ישראל הסדירה בחוק את כל נושא התשלום לחברות מימוש זכויות רפואיות, כך שהן לא יכולות לתמחר את השירות הזה איך שמתחשק להן. אם אתם חושבים שמגיע לכם כסף, פטור ממס הכנסה, תג חניה לנכה ועוד, אל תהססו לבדוק מהי הדרך המהירה והמשתלמת ביותר לקבל אותם.

1
נגישות