איך דשבורד ניהולי טוב יעלה את הרווחיות של העסק

בכל עסק יש נתונים שהולכים ומצטברים, וכיום כבר ברור יותר ויותר כמה חשוב לנתח אותם. באמצעות דשבורד ניהולי יכול כל עסק להתנהל נכון יותר
דשבורד ניהולי

(תוכן מקודם)

אנחנו חיים בעידן של דאטה בו כל צעד ומהלך מקבל אינספור תיעודים ברשתות החברתיות ובאינטרנט. ובשונה מהעבר – כיום לא ניתן עוד להסתפק בסטטיסטיקות ידניות כדי לנבא מגמות עסקיות ולהבין תהליכים רוחביים. כיצד דשבורד ניהולי (לוח מחוונים) איכותי יעלה את רווחיות העסק? הנה כמה נקודות למחשבה.

המסך הניהולי מאפשר להתמקד “בתמונה הגדולה”

דשבורד ניהולי מיועד למנהלי הארגון ומטרתו היא להציג את האפשרויות השונות שעולות מתוך הנתונים – מגמות, תרחישים ואירועים. כאשר ברוב המקרים הנתונים המוצגים מתמקדים בנתונים “המובילים” של הארגון לדוגמה: רשימת המוכרנים שמביאים לרווח הגבוה ביותר, רשימת הלקוחות בעלי פוטנציאל הרכישות הגבוה ביותר, חמשת המוצרים הראשונים במכירות, מסעות פרסום שהביאו ליחסי ההמרה הגבוהים וכן הלאה. כמו כן במסך זה ניתן לתחקר את הנתונים לעומק כדי להבין את משמעות הנתון. כאשר את הניתוח המעמיק יותר שכולל סינון וביצוע פעולות בנתונים ניתן לבצע במסך התחקור (המסך האנליטי) במערכת ה-BI הארגונית.

המסך הניהולי נמצא בשימוש רווח בענפי הקמעונאות, בקרב עסקים יצרניים בתעשייה וכן בקרב אנשי שירות המעוניינים להשיג שליטה טובה יותר על המתרחש בזירה העסקית.

מסך הניהול בענפי הקמעונאות

מסך ניהולי קמעונאי משמש את מנהלי הסניפים, המוכרנים והקופאים ואף יכול להופיע כברירת מחדל במסך הבית של המשתמש. במסך זה מופיעים נתונים המתעדכנים בזמן אמת מאינספור מקורות, ונאספים באמצעות מנוע שפועל “מאחורי הקלעים” – אשר מנתח ומציג נתונים בהקשר הנכון.

מסך הניהול מותאם לקהל היעד ולדרג הניהולי של המשתמש. לדוגמה: מנהל המכירות יוכל לצפות בכמות המכירות בסניף ובמגמת המכירות בהשוואה לתקופות קודמות, כמו כן הוא יכול לצפות במוצרים הנמכרים ביותר – בזמן אמת, בכמות הלקוחות בסניף, בהיקף המכירות של מוכרנים, ברשימת פריטים שיש לחדש, או ברשימת הפריטים שנמצאים במחסן וממתינים לסידור, בכמות ההזמנות שנמצאות במשלוח ובכל נתון חשוב, שמעניין אותו ועליו הוא רוצה לקבל עדכון מבלי להפעיל את המערכת באופן יזום. נתונים חשובים יוצגו באמצעות מפות חום – מגמות יוצגו באמצעות חצים או בגרפים צפים וימוקמו באזורים בולטים במסך.

מסך הניהול בענפים יצרניים

גם בעולמות הייצור נהוג להיעזר בדשבורד ניהולי כדי לשלוט על קצב הייצור ולאתר בעיות מבעוד מועד. דשבורד ניהולי שנמצא בשימוש בקרב מנהלי הייצור כולל את תוכנית הייצור היומית, שבועית וחודשית, רשימת ההזמנות הממתינות לייצור, רשימת הפריטים שחסרים בעצי המוצר וכן את רשימת המקורות מהם ניתן להשלים פריטים אלו. באמצעות נתונים אלו מנהל היצור יוכל להקים דרישות רכש או ליצור קשר עם מנהל המחסן כדי שזה ינפק לו את הדרוש לו במהרה.

כמו כן הוא יכול לראות אילו פריטים קרובים לסיום “מחזור חייהם” ולהעדיף אותם בתהליך הייצור.

נוסף לכך הוא יוכל לעקוב בזמן אמת אחר תחנות העבודה בשלבי הייצור ולאתר מבעוד מועד כשלים או אירועים המביאים לעיכוב בייצור – על סמך נתונים אלו הוא שומר על רציפות עסקית הן ברמה הפנים מחלקתית והן ברמה החוץ מחלקית–רוחבית אל מול ההנהלה הכללית, מחלקת המכירות, המחסן ואנשי הרכש.

דשבורד ניהולי לעסקים המתמקדים בשירות

יועצים, משרדי פרסום, משרדי מכירות, נדל”ן, עורכי דין ורואי חשבון יכולים אף הם להיעזר במסך ניהולי למעקב אחר תהליכים עסקיים, למעקב אחר הוצאות והכנסות ולניבוי מגמות. כך למשל מנהלי משרד רואי החשבון יכולים לעקוב אחר ביצוע משימות שוטפות כמו דיווחים לרשויות בטבלה, לאתר לקוחות עם דיווחים חסרים ולתת מענה מהיר יותר למקרים מבלי להקצות משאבים לאיתור המידע בתיקיות השונות. מנהלי שיווק ודיגיטל יכולים לעקוב אחר רווחיות מסעות הפרסום, לעצור פרסומים שאינם רווחיים ולהרחיב פרסומים אחרים.

ומה לגבי העיצוב?

מן הסתם, דשבורד ניהולי יכול להכיל אינספור נתונים. אולם כיום, בשונה מהמגמות ששלטו בתחום, הנטייה היא לבחור בעיצוב שקט וענייני ללא ריבוי אינפו-גרפיקות, אשר עלולות להעיק על המשתמש ולפגום בריכוז, תוך מיקוד בהצבת הנתונים המשמעותיים ביותר לניהול והתאמת המסך לצרכים הפרטניים של כל משתמש ומשתמש.

ומה לגבי הרווחיות?

באמצעות מסכים ניהוליים, העובדים הופכים למעין “אורחים לכל רגע, שרואים כל פגע” שכן הצפייה בנתונים בהקשר הנכון מאפשרת להם לגבש ראייה רוחבית-אובייקטיבית ולפתור את הבעיות השוטפות במהירות, בנוחות וביעילות מרבית.

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל…

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 28 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תהיו חברים, שתפו את הכתבה
נגישות