אושר בטרומית: איסור משלוחים חיים לשחיטה

אושר בטרומית: איסור משלוחים חיים לשחיטה

חוק המשלוחים החיים יאסור באופן הדרגתי להוביל מחו"ל לארץ עגלים וכבשים למטרות שחיטה, ומטרתו לשים קץ לסבל שעוברות החיות במסע של שבועות באוניות

חוק המשלוחים החיים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אחרי הרבה שנים של מאבק במשלוחים החיים – כלומר, משלוחים של עגלים וכבשים חיים מחו"ל לישראל כדי לשחוט אותם בישראל – נעשה צעד משמעותי בנושא: מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק שאוסרת על משלוחים חיים לשחיטה.

כך למשל, תיארה ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) את המציאות האכזרית שהצעת החוק צפויה לעצור: "לראות את אלפי הפרים והכבשים כשהם כלואים שבועות בבטן האנייה, רובצים בתוך ההפרשות של עצמם, קודחים מחום, מריירים, חולים פעמים רבות, זה מראה פשוט מכמיר לב. למה? למה אנחנו, מדינת ישראל, צריכים לייבא בשר חי, משלוחים חיים מאוסטרליה, שלושה שבועות? באניות שאין בהן תנאים, שכדי לנשום, הפרים והכבשים מושכים את הצוואר שלהם מחוץ לכלובים כדי שיהיה להם קצת חמצן. איך אנחנו עושים דבר כזה לבעליי חיים?".

מדובר בהצעת חוק שזוכה לתמיכה רחבה גם בקואליציה וגם באופוזיציה, והצעד הראשון שלה היה אישורה בוועדת השרים לחקיקה ביולי 2018. זאת, לאחר שהנתונים דווקא הצביעו על גידול במספר המשלוחים החיים במחצית השנייה של 2018.

האם ההצעה תאושר לפני שהכנסת תתפזר?

כדי שהצעת החוק תאושר היא צריכה לעבור עוד תהליך ארוך – ויש לקוות שהיא תעבור קריאה ראשונה, שנייה ושלישית ותאושר במליאת הכנסת לפני שהכנסת תתפזר. השלב שבו הצעת החוק נמצאת כעת הוא שלב ראשוני, ואם היא לא תתקדם בתהליך החקיקה לפני שהכנסת תתפזר, יהיה צורך להתחיל הליך חקיקה חדש בכנסת הבאה.

מדובר בהצעת חוק חשובה שאמורה לחסוך סבל רב מבעלי החיים, אך למרבה הצער לא באופן מיידי אלא בתוך שלוש שנים. לפי ההצעה, ייאסר ייבוא בעלי חיים לשחיטה בישראל, אך שר החקלאות יקבע בתקופת הביניים (שלוש שנים מיום פרסום החוק) מכסה שנתית לייבוא בעלי-חיים לשחיטה מאוסטרליה ומאירופה. לפי ההצעה, ב-2019 המכסה לא תעלה על 75% ממספר בעלי החיים שיובאו ב-2017, ובשנתיים הבאות תצטמצם בשיעור ניכר, שייקבע על-ידי שר החקלאות בהתאם להתפתחויות בשוק.

כאמור, הובלת העגלים באוניות נעשית בתנאים מחפירים שמהווים התעללות לשמה בבעלי החיים. לכאורה, מטרת הובלת העגלים החיים מחו"ל כדי להישחט בארץ היא להוזיל את מחיר הבשר לצרכן הישראלי – אך בפועל בשר טרי שמיובא לישראל מאירופה ומדרום אמריקה הוא זול יותר. בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "מטרתו היא להפסיק את הסבל החמור והמיותר שנגרם למאות אלפי בעלי-חיים שמיובאים לישראל במסעות קשים ואכזריים – רק על מנת להישחט בסוף הדרך. מומחים וגופים מקצועיים בארץ ובעולם שותפים כולם לעמדה לפיה יש להימנע ככל הניתן מהובלת בעלי-חיים חיים, לקצר את משכי ההובלה ככל הניתן ולהמיר משלוחים חיים בסחר בבשר. זאת משום שהובלת בעלי-חיים כרוכה בהכרח במצוקה קשה".

את תיקון איסור משלוחים חיים לשחיטה, הנכלל בתוך חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), יזמו חבר הכנסת מיקי זוהר וקבוצת חברי כנסת. להצעה זו הוצמדו הצעות דומות של חברי הכנסת תמר זנדברג, נורית קורן, מרב מיכאלי ויעל גרמן.

לדברי ח"כ זוהר, מדובר ברגע היסטורי למדינת ישראל: "אני לא צמחוני ולא טבעוני, אבל המושג של צער בעלי חיים תמיד היה לנגד עייני מתוך הבנה שזה דבר בסיסי במהות הערכית והיהודית שלנו. כשראיתי את התמונות מהמשלוחים החיים נחרדתי מהמצב בו בעלי חיים רבים סובלים סבל רב עד אשר הם מגיעים ארצה".

ח"כ תמר זנדברג: "יש לנו הזדמנות לעצור את הדבר הפושע הזה, את העוול הקשה ומכמיר הלב הזה ולדאוג לכך שבעלי החיים האומללים והמסכנים האלה לא יובלו באוניות המוות במשך ימים ושבועות ארוכים מעל אוקיינוסים, לא צריך להקשיב לאינטרסים, לטייקונים של תעשיית הבשר, צריך לעשות מה שצודק ונכון לבעלי החיים ומה שרוב אזרחי ישראל מצפים".

ח"כ מרב מיכאלי: "המשלוחים החיים הם פשוט סבל נוראי, מחריד, מזעזע ובלתי נסבל. הדבר הכי גרוע בסיפור הזה, שזה אפילו לא כדאי כלכלית. זה אפילו לא עושה את הבשר יותר זול, יותר נגיש, יותר איכותי. ממש ממש לא. יש הרבה דרכים לעשות את הדבר הזה גם למי שרוצות ורוצים לאכול בשר, בלי לגרום כל כך הרבה סבל מיותר לחיות שהן תבוניות, הן מהממות, הן ממש לא עשו שום דבר רע לאף אחד אחד וודאי לא מגיע להן הסבל הזה."

40 תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת הכנסת.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות