ביטול טיסה: אם החופשות שאתם מזמינים בחו"ל יתייקרו בקרוב, זו הסיבה - פואנטה

ביטול טיסה: אם החופשות שאתם מזמינים בחו"ל יתייקרו בקרוב, זו הסיבה

תרחיש שבו צרכן נאלץ להודיע על ביטול טיסה או ביטול חופשה אינו תרחיש בלתי אפשרי, ולכן החוק מגן על הצרכנים. הצעת חוק שואפת לשווק חופשה מוזלת ללא אפשרות ביטול

צילום: דפנה הראל כפיר
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כל מי שהזמין טיסת לואו קוסט דרך אתרים בינלאומיים, נתקל ודאי באפשרות שהוצעה לו לייקר את הכרטיס תמורת האפשרות לבטל את העסקה. באופן הזה מייצרות חברות הלואו קוסט מדרגת תשלום שצרכנים רבים מתקשים לוותר עליה, אך מצד שני, הם גם יכולים ללכת על הגרסה הרזה ביותר של הכרטיס, ללא אפשרות ביטול, ללא אוכל וללא מזוודה גדולה – ולטוס בזיל הזול.

אלא שכאשר אותו צרכן בדיוק מזמין את אותה טיסה בדיוק דרך סוכן נסיעות ישראלי – אותו סוכן חייב לאפשר לו זכות ביטול, וזאת בשל חוק הגנת הצרכן. לפי החוק הקיים, צרכן שרכש שירות מספק ישראלי רשאי לבטל את העסקה תמורת דמי ביטול של 5% משווי העסקה ועד 100 שקל.

כיום, מבחינת הצרכן הישראלי, הנושא הזה שקוף. הוא אינו יודע אם הסוכן גילם את מחיר דמי הביטול בעסקה או לא, אלא משלם סכום אחד וזהו.

סוכני הנסיעות מצדם, מחליטים איך לתמחר את העסקה, כדי לצמצם את הנזק שייגרם להם במקרה של ביטול. זאת, משום שכאשר עסקה מבוטלת הם אינם יכולים לגבות את הכסף מחברת התעופה הזרה.

היום עברה בוועדת הכלכלה הצעת חוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ואחרים, שאמורה לפתור את הבעיה שנגרמה לסוכני הנסיעות, אך נראה שמי שישלם עליה יהיו הצרכנים.

לפי התיקון המוצע, מי שמזמין חופשה בחו"ל דרך סוכנות נסיעות ישראלית, יבחר בין שתי אפשרויות – עסקה עם זכות ביטול ועסקה ללא זכות ביטול. התוצאה הצפויה תהיה, מן הסתם, שהאפשרות לזכות הביטול תהיה יקרה יותר, מה שאומר שהחופשות פשוט יתייקרו.

לא רק ביטול טיסה. גם המלונאים בארץ רוצים הקלות

בדיון אמר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), כי לא יאפשר מצב של כרסום בזכות הביטול של הצרכן או פגיעה בה, וההצעה נועדה להיטיב ולאפשר לו לקבל מה שהוא יכול לקבל מאתרי האינטרנט בחו"ל גם מסוכני הנסיעות בארץ.

דבריו נשמעים משכנעים, אלא שקשה להאמין שסוכנויות הנסיעות יוזילו את מחירי החופשות, וסביר יותר להניח שההצעה עם דמי הביטול פשוט תהיה יקרה יותר. זאת, למרות טענתו של יוזם ההצעה, ח"כ סמוטריץ', כאילו ההצעה לא תשפיע על מחירי השירותים בחו"ל ולא תעלה אותם.

סוגייה אחרת שעלתה בדיון הייתה מצבה של תיירות הפנים, כאשר גם משרד התיירות וגם המלונאים שנכחו בדיון ביקשו שהצעת החוק תחול גם עליהם, תוך שהם מציגים עמדה שבהיעדר זכות ביטול, הם יוכלו לשווק חופשות זולות יותר.

נציג משרד התיירות, אלי ליפשיץ, אמר כי לא צריך לחשוש ממדרון חלקלק ולאפשר גם לבתי המלון בארץ להציע שני סוגי עסקאות – עם אפשרות ביטול או בלי: "ההגנה על הצרכן בעסקאות תיירות בארץ רק פוגעת בו ומונעת ממנו לקבל מוצר זול יותר בלי זכות ביטול, בדומה למצב בחו"ל".

מנכ"לית התאחדות המלונות בישראל, יהל בן נר, אמרה כי המלונות בישראל נמצאים בתחרות בינלאומית קשה מאוד, והחלת הצעת החוק גם עליהם תאפשר להשאיר את הכסף בארץ.

מי יחזיר את הכסף לצרכן במקרה של ביטול?

חשש נוסף שעלה נוגע לגורם שיהיה אחראי להחזיר את הכסף במידה שצרכן מבטל עסקה. נציגת המועצה לצרכנות, עו"ד יעל כהן שאואט, אמרה כי צריך להבהיר שהסוכן בישראל אחראי להחזיר את הכסף לצרכן שבחר מוצר עם זכות ביטול.

בסיכום הדיון, אמר ח"כ סמוטריץ כי הדברים ייבחנו שוב בעת הכנת ההצעה לקריאה השנייה והשלישית: "אין מחלוקת שהחוק הוא טוב, כך שימזער את הפגיעה בסוכנים וירחיב את מגוון האפשרויות שהצרכן יכול לקבל".

היו"ר כבל סיכם ואמר לאחר אישור ההצעה כי ההערות שנשמעו יבחנו שוב, כך שחלילה לא תהייה פגיעה בצרכנים.

היכנסו לכתבות מעניינות אחרות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות