מגפת JUUL והסיגריות האלקטרוניות: חקיקה נגד סיגריות עתירות ניקוטין - פואנטה

מגפת JUUL והסיגריות האלקטרוניות שמאיימות על הנוער: חקיקה נגד סיגריות עתירות ניקוטין

חוק חדש ייאסר שיווק סיגריות אלקטרוניות עתירות ניקוטין, כמו JUUL בגרסה המקורית

סיגריה אלקטרונית - הקרב על הנוער. צילום: https://www.blacknote.com/
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

צעד חשוב (אך ככל הנראה לא מספיק): אמש פורסם תזכיר חוק שאוסר שיווק של סיגריות אלקטרוניות עתירות ניקוטין, כשהיעד של החקיקה הוא סיגריות JUUL שמתפשטות בארץ במהירות. קהל היעד של הסיגריות האלה הוא אמנם באופן רשמי מבוגרים שרוצים להפסיק לעשן, אך העובדה שהן מגיעות בכל מיני טעמים, כמו קרם ברולה או פירות, לא משאירה מקום לספק לגבי הקהל האמיתי שלהן – בני נוער ואפילו ילדים צעירים.

בארצות הברית הכריזו עליהן באופן רשמי כמגפה שמתפשטת במהירות בקרב בני הנוער – ובאיחור של שנה מנסים לבלום אותה בשורת צעדים שמצביעים על פניקה. כאן בישראל התירו לסיגריות JUUL בתחילה להימכר בגרסה עתירת הניקוטין – ולאחר מכן התעשתו ואסרו על JUUL לשווק את הגרסה הזאת. חשוב לדעת כי מדובר היה באיסור נקודתי, שחל רק על ג'ול ורק על סיגריות ג'ול שמכילות ריכוז ניקוטין של יותר מ-20 מ"ל למיליליטר.


סיגריות אידוי (סיגריות אלקטרוניות) – מה קובע החוק?

כעת פורסם תזכיר חוק כללי, שלא נוגע רק לג'ול ונועד להסדיר סיגריות אידוי (הסיגריות האלקטרוניות) באופן גורף יותר.
לפי החוק, ייאסר ייצור ושיווק של סיגריה אלקטרונית ומוצריה, המכילים ניקוטין בריכוז העולה על 20 מיליגרם למיליליטר. הגבלת ריכוז הניקוטין כאמור תואמת את הוראות הדירקטיבה האירופית בעניין טבק ומוצרים דומים.

כן מוצע לקבוע כי ניתן לשווק מחסנית או חומר מילוי למחסנית של סיגריה אלקטרונית רק באריזה שנועדה למנוע פתיחה על ידי ילדים, שבר או דליפה, זאת כדי למנוע סיכונים לבריאות הכרוכים במוצרים אלה.

בדברי ההסבר נכתב כך: מדו"ח הרופא הכללי של ארה"ב משנת 2016 עולה כי צריכת ניקוטין דרך סיגריות אלקטרוניות עשויה לגרום להתמכרות ולפגיעה בהתפתחות המוחית של צעירים. פגיעה זו מגדילה את הסיכון להפרעות קשב וריכוז, התנהגות אימפולסיבית, ונטייה להשתמש בסמים אחרים. מחקר מאוניברסיטת דרום קליפורניה שהתפרסם בדצמבר 2017 בעיתון JAMA Pediatrics הראה לראשונה ששימוש בסיגריות אלקטרוניות עם ריכוזים גבוהים יותר של ניקוטין מגדיל את השימוש במכשירי אידוי או סיגריות בהמשך. נתונים אלה מחייבים אף הם הגבלת ריכוז הניקוטין בסיגריות אלקטרוניות".
עוד נכתב: "הניקוטין, החומר הפעיל במוצר, הוא חומר בעל השפעות פרמקולוגיות על גוף האדם. הניקוטין מוכר כחומר פסיכואקטיבי וממכר, המשפיע על מגוון רחב מאוד של תאים ותהליכים בגוף, ביניהם לחץ הדם, קצב הלב, תפקודי המוח ועוד. ככל שריכוז הניקוטין גבוה יותר סכנת ההתמכרות למוצר גדלה, כאשר סכנת ההתמכרות גבוהה יותר בצעירים אשר מוחם רגיש יותר לחומר".


ה-FDA: מדובר במגפה וכך צריך לטפל בה

בארץ, אמנם רבים עדיין לא מודעים לתופעת הסיגריות האלקטרוניות, ובעיקר סיגריות JUUL – אבל הבעיה היא שרבים אחרים, בעיקר בני נוער, מתוודעים אליה במהירות. בארה"ב המצב חמור ביותר: לפי נתונים שפרסמה רשת NBC האמריקנית, בתוך שנה גדלו המכירות של JUUL בארה"ב ב-800%, ולפי נתוני נילסן היא מחזיקה כבר בנתח שוק של 80% משוק הסיגריות האלקטרוניות.
לכן, לפני כשלושה שבועות יצא ה-FD בהכרזה דרמטית שבה הוא מאיים על JUUL ו-4 יצרניות אחרות של סיגריות אלקטרוניות כי אם לא ימנעו לאלתר את הפצת הסיגריות בטעמים בקרב בני נוער – הן יוסרו מהמדפים. ה-FDA הקצה ליצרניות הסיגריות האלקטרוניות 60 יום להוכיח שהן מסוגלות למנוע מקטינים גישה אליהן, אבל עוד בטרם חלפו אותם 60 יום, ביצע פשיטת פתע על משרדי JUUL והחרים מסמכים שאמורים לשפוך אור על אסטרטגיית השיווק של החברה.

סיגריות אידוי – מה הופך את JUUL לפופולריות

כדי להבין את עוצמת החדירה של ג'ול לחיי היומיום של תלמידים בארצות הברית, הנה נתון מדהים: בתי ספר רבים בכל רחבי ארה"ב התקינו גלאי עשן בשירותים.

למעשה, במקום המילה "לעשן", נכנסה לשימוש המילה "ג'ולינג" (jooling) כדי לתאר את פעולת העישון של סיגריית האידוי הפופולרית.
לא קשה להבין מה הופך את הסיגריה הזאת למגניבה בעיני הצעירים: היא מזכירה בצורתה USB, היא מגיעה בטעמים מיוחדים ואין לה ריח. בנוסף, סיגריות אידוי נהנות מתדמית של סיגריות פחות מסוכנות – אבל זה כאמור, ממש לא נכון, וככל הנראה אפילו הפוך – לאור כמות הניקוטין שיש בסיגריות ג'ול.
בדברי ההסבר לחוק מסבירים זאת היטב: "בשנים האחרונות חלו שינויים טכנולוגיים בסיגריות האלקטרוניות ומוצריהם והם מבוססים על טכנולוגיות מתקדמות יותר לעומת הדורות הראשונים של הסיגריות האלקטרוניות. שינויים אלה כוללים סוללות חזקות יותר, טכנולוגיות אידוי יעילות יותר ובחלקם ניקוטין בתצורה כימית שונה (ניקוטין מלחי) לעומת המקובל בעבר (freebase ניקוטין). שינויים אלה מגדילים את כמות הניקוטין הנספגת בגוף המשתמש ומחייבים הגבלת ריכוז הניקוטין בנוזלי המילוי".

ביום שני הקרוב תדון ועדת הכלכלה בהצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק – אשר מכניס את הסיגריות האלקטרוניות תחת הגדרת החוק ואמור להגביל את פרסומן באמצעים דיגיטליים וברשתות חברתיות. מדובר בהצעת חוק שמקדמים יו"ר ועדת הכלכלה, איתן כבל (המחנה הציוני) וח"כ יהודה גליק (הליכוד). ההצעה כבר עברה בקריאה ראשונה, ולאור הדיבורים על בחירות קרבות – יש חשיבות רבה להעביר אותה בקריאה שנייה ושלישית וכמובן במליאה בהקדם אפשרי.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות