מדבקות המזון הבריא והמזיק נחשפות: כך תדעו אם אתם קונים מוצר מתוק, שמן או מלוח מדי

מדבקות המזון הבריא והמזיק נחשפות: כך תדעו אם אתם קונים מוצר מתוק, שמן או מלוח מדי

מתי נוכל להיעזר במדבקות והאם הן ישפיעו על הרגלי התזונה שלנו?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אחד הניסויים היותר מעניינים בהתנהגות צרכנים יחל בשנה הבאה – כאשר משרד הבריאות יחל לסמן את מוצרי המזון במדבקות שיודיעו לצרכן אם המוצר שהוא עומד לרכוש מתוק מדי, מלוח מדי, שמן מדי או עומד בקריטריונים למוצר בריא.

היום חשף שר הבריאות לראשונה את 4 המדבקות: 3 מהן אדומות וברורות, והרביעית ירוקה וקצת יותר ערטילאית. המדבקות האדומות יתריעו מפני מוצר מזון מזיק, והירוקה אמורה לתת אינדקיציה על כך שהמוצר עומד בקריטריונים מסוימים – אך יש להודות שלא ברור לחלוטין מהם אותם קריטריונים. 

סימון המוצרים הוא אחד החלקים המרכזיים ברפורמה שהכריז עליה משרד הבריאות לאחרונה ושעליה כתבתי כאן בהרחבה – רפורמה שמטרתה לשנות את התזונה של הצרכנים הישראלים בכמה דרכים, הן על-ידי שינוי בהרכב התזונתי של המוצרים באופן יזום מצד היצרניות, והן על-ידי העלאת המודעות של הצרכנים למה שהם קונים ואוכלים – כך שהם עצמם יבחרו במזונות בריאים יותר.

המדבקות אמורות לתרום תרומה משמעותית לשני המסלולים האלה – כשהנחת המוצא היא שיצרניות המזון ירצו להימנע ממדבקות אדומות ולכן ישפרו את ההרכב התזונתי.

עם זאת, התהליך יהיה הדרגתי מאוד – ואת המדבקות הראשונות נראה כאן רק בעוד שנה, בתחילת 2018. בנוסף, בשלב הראשון, כמות הסוכר / המלח / השומן שהמשרד יגדיר כמזיקים תהיה עדיין יחסית גבוהה, וזאת משום שבמשרד מניחים שהיצרניות לא יספיקו או לא ירצו בשלב הראשון להפחית משמעותית את הרכיבים המזיקים. למעשה, רק בסוף 2020 נזכה לראות את השלב האחרון של התהליך (ראו טבלה).

ערכי סף לסימון במדבקות אדומות 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות