פנסיה לעצמאים תהיה חובה. הרפורמה אושרה למרות ההתנגדות - פואנטה

פנסיה לעצמאים תהיה חובה. הרפורמה אושרה למרות ההתנגדות

פנסיה חובה לעצמאים נשמעת כמו דרישה הגיונית, אבל שימו לב לפרטים. הכנסת גם קבעה שההפרשה לביטוח לאומי תשתנה, אבל דמי אבטלה אין. ח"כ מאיר כהן, יש עתיד: "זו עבודה בעיניים"

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

עצמאים רבים מתנגדים לכך, ולצדם לא מעט חברי כנסת, ובכל זאת אושרה היום חקיקה שתחייב את העצמאים בישראל לחסוך לפנסיה. התיקון צפוי להיות מאושר כחלק מחוק ההסדרים בהצבעה המליאה. הוא ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2017.

כזכור, לפני כמה חודשים הציג משרד האוצר תמונה שלפיה תחל מדינת ישראל להתייחס לעצמאים כאל מגזר שווה זכויות – כשם שהוא נושא באופן שווה בחובות ומשלם את הביטוח הלאומי. עצמאים רבים קיוו שסוף סוף יקבלו דמי אבטלה, בדיוק כמו השכירים במדינה, אך זה ממש לא המצב. היום ניהלה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת דיון סוער מאוד, בהמשך לדיון שפורסם כאן באתר חדשות הצרכנות פואנטה, ובסופו אושרו במסגרת חוק ההסדרים שורת סעיפים שבחלקם רק יפחיתו את הנטו של העצמאים. הסעיפים קובעים כי יופחתו דמי הביטוח הלאומי לעצמאים עד שכר מסוים, תחול עליהם חובת הפרשה לחיסכון פנסיוני ותתאפשר להם משיכת כספים מקופת גמל במצב אבטלה (סגירת העסק או הגעה לגיל פרישה).  לפי נתוני משרד האוצר, סה"כ שיעורי ההפקדה לעצמאי ממוצע יהיו כ-8.5% מהשכר הממוצע במשק.

חברי הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) ומאיר כהן (יש עתיד) טענו כי הצעת החוק אינה מאפשרת דמי אבטלה לעצמאים, וכי ניסוחה מטעה. "זו עבודה בעיניים", אמר כהן. "אין כאן סיוע לעצמאים, רק מכריחים אותם לחסוך", אמרה שפיר.

רביזיה (בקשה לדיון מחודש) שהגישה ח"כ שפיר נדחתה על ידי חברי הוועדה, וגם הסתייגויותיהם של חברי הכנסת עודד פורר, אראל מרגלית וסיעת "יש עתיד" על הצעת החוק נדחו.

נשיא ארגון העצמאים לה"ב, רועי כהן, ונשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי, אמרו בתגובה: "לא השגנו את כל מה שרצינו, אך זו בשורה חסרת תקדים. מה שחשוב זה המהות, לא הסמנטיקה, אם קוראים לזה אבטלה או לא".

פנסיה חובה לעצמאים המודל המוצע 2

"עלות הצעת החוק: כ-380 מיליון שקל בשנה (180 מיליון כתוצאה מאובדן הכנסות בגין הטבות המס ו-200 מיליון הוצאה של האוצר בדין השינויים בדמי הביטוח).

בהתערבות יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), הוחלט כי יתאפשר כבר משנת 2018 לעצמאי למשוך כספים מקופת הגמל, אם הפקיד לקופה במשך שנתיים מתוך ארבע שנות המס האחרונות.

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו): "מדינת ישראל לוקחת אחריות בפעם הראשונה בהיסטוריה על תנאיהם הסוציאליים של העצמאים".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות