טיסות לחו"ל בתקופת הקורונה? כל מה שחשוב לדעת

טיסות לחו"ל בתקופת הקורונה? כל מה שחשוב לדעת

טיסות לחו"ל בתקופת הקורונה מצריכות היערכות שונה מבעבר הן לפני הנסיעה והן אחריה. מה צריך לדעת על תעודת מתחסן, נהלי בידוד ומדינות אדומות?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

 

(תוכן מקודם)

בקיץ 2020 היה די ברור לכולם שאת חופשת הקיץ כנראה נבלה בישראל. שינסנו ארנקים, חלמנו על נתב"ג ונופש בשפה זרה ובילינו בסחנה, בכנרת, באילת ובכל פיסת טבע ריקה שהצלחנו למצוא.

במהלך השנה שחלפה רבים כבר התחילו לתכנן את חופשות קיץ 2021 בחו"ל. נראה היה שהקורונה כבר כמעט אפיזודה חולפת, ששערי העולם נפתחים בפנינו ושהמטוס מחכה לנו בנתב"ג. ביולי עוד נרשמו עומסים חסרי תקדים בנתב"ג, אבל אז הגיע זן דלתא ודווקא באחד מחודשי אוגוסט החמים ביותר שידענו, תוך שבועות ספורים התנפצו התוכניות לעלות על מטוס.

מי שלא עשו את זה ביולי, יאלצו לחכות – ואין לדעת עד מתי. מבחינת מדינות היעד, ההנחיות שלהן לגבי הנחיות כניסה ושהות בשטחן משתנות ממדינה למדינה, אבל החלק המשמעותי הוא הנחיות ממשלת ישראל לגבי הנוסעים לחו"ל.

מדינות באדום, כתום וצהוב

בקיץ האחרון הסיווג בארץ השתנה לפי רמת הסיכון של המדינות – צהוב מסמן מדינות בסיכון נמוך, כתומות הן המדינות שביקור בהן גורר חובת בידוד של 14 יום (עם אפשרות קיצור לשבוע) לכל הטסים כולל ילדים, מחלימים ומחוסנים.

מדינות אדומות

מדינות שסומנו אדומות הן אלו שבהן הסיכון הוא מירבי הנסיעה אליהן אסורה, אלא באישור ועדת חריגים. והן: בולגריה, ברזיל, מקסיקו ותורכיה.

מדינות צהובות

10 מדינות נחשבות צהובות נכון לתאריך זה. מכיוון שמצב הקורונה במדינות משתנה באופן תכוף, יעדים פופולריים שיסווגו כצהובים, יכולים לצפות לנהירת ישראלים מפתיעה הקיץ.

מדינות כתומות

חובת בידוד לכל השבים מהן ללא קשר לגיל, מין, חיסון, החלמה או כל אישור אחר. כ-42 מדינות מסומנות ככתומות וביניהן, מן הסתם, היעדים הפופולריים ביותר בקרב הישראלים.

בכל אופן, רשימה זו אמורה להתעדכן מעת לעת, שווה להתעדכן רגע לפני שרוכשים כרטיסים.

מדינות רבות פתחו שעריהן בפני תיירות ישראלית ולמחוסנים גם ללא צורך בהצגת בדיקה שלילית בכניסה. יוון, גרמניה, צרפת, בריטניה, איטליה, בלגיה, טורקיה, אוקראינה, מרוקו, מצרים ועוד רבות אחרות. רק שחלקן אמנם יכניסו אתכן מצידן, אך ישראל אוסרת יציאה אליהן כמו אל טורקיה ובריטניה, בין השאר.

החלטתם לטוס למדינה כתומה ולשלם בבידוד בחזור? שווה להתעדכן במצב התחלואה במדינת היעד, בהנחיות באזורים בהם תבקרו – האם קיימת חובת עטיית מסכה ואם כן באילו מקומות, האם קיימת הגבלת כניסה למקומות בילוי, אטרקציות ותרבות כמו מסעדות ופארקים, מוזיאונים ומונומנטים.

זה נכון שחופשה בחו"ל היא כמעט כמו אוויר לנשימה אחרי השנה וחצי שעברו עלינו עם גלי קורונה, טילים ומבצע צבאי ושוב קורונה, אבל לא כדאי להגיע ליעד בשביל להבין שהחופשה שלנו מהולה בלחץ ושמירה בלתי פוסקת על מרחק, שהמסעדות נסגרות מוקדם או שהאטרקציות שחשבנו לבקר בהן סגורות בפנינו. לא זו החופשה שאנחנו מפללים לה.

מהן ההנחיות ליוצאים לחו"ל?

אחרי שבדקתם וחקרתם את ההנחיות במדינת היעד, אחרי שהבנתם כי ייתכן שכאשר תחזרו תצטרכו להיכנס לבידוד של 14 יום עם אפשרות קיצור לשבוע (תוצאות בדיקות שליליות מיום הנחיתה וביום השביעי שלאחריה), יש כמה פרוצדורות מיוחדות לטסים בימי קורונה. להלן פירוט הפעולות לביצוע מרגע רכישת הכרטיסים ועד לכניסה לשרוול המטוס.

ביטוח נסיעות

ראשית, ורגע אחרי רכישת הכרטיסים, כדאי לרכוש ביטוח. ביטוח הנסיעות לחו"ל חשוב ביותר בימי הקורונה ומלבד העובדה שמדינות רבות מתנות את הכניסה אליהן בהצגת פוליסת ביטוח נסיעות בתוקף בעלת כיסוי רפואי רחב, אלא שבימים אלו, שמתאפיינים בחוסר ודאות גבוה ובשינויים תדירים בהנחיות, כדאי להצטייד בביטוח שיגן על הכסף שלכם במקרה של ביטול הנסיעה או הארכת שהות במדינת היעד עקב הידבקות בקורונה או כניסה לבידוד.

חברות הביטוח מציעות מגוון כיסויים ייחודיים לקורונה, פוליסת מגן קורונה של הפניקס smart travel היא אחת הרחבות והמשתלמות שבהן.

תעודת מחלים או מחוסן

עקרונית, מחלימים ומחוסנים אינם נדרשים לבדיקת קורונה כדי לצאת מישראל. אין צורך להדפיס את התעודה, שלחו לעצכם בוואטסאפ ותגיעו מוכנים. עם זאת, שימו לב… יש מדינות שכן דורשות בדיקה שלילית, גם ממתחסנים או מחלימים. בדקו את ההנחיות הספציפיות בהתאם ליעד הטיסה.

בדיקת קורונה

נוסעות ונוסעים ללא תעודת מחלים/ מתחסן, כולל ילדים ותינוקות, נדרשים להציג בדיקת קורונה שלילית בכדי לעלות על הטיסה. רק בדיקות PCR יתקבלו (לא מתקבלות בדיקות מהירות) ורק כאלו שבוצעו עד 72 שעות לפני הטיסה. את הבדיקה ניתן לבצע בתשלום ובאופן פרטי. קופות החולים אינן מעניקות תשובה באנגלית שמתקבלת במדינת היעד. שווה לבדוק ולגגל היכן מתבצעות בדיקות קורונה קרוב לביתכם ובעלות הנמוכה ביותר. יש לא מעט כאלו, רשת שופרסל ובתי המרחקת Be למשל, מעניקות את השירות הזה בעלות של כ-100 שקלים.

טופס התחייבות

טופס זה כולל הצהרת התחייבות שאינכם יוצאים למדינה שהוגדרה כרמת סיכון מירבית (ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, גיאורגיה, קפריסטין, בריטניה, מקסיקו, ספרד, אוזבקיסטן, בלארוס, טורקיה, רוסיה). בנוסף, כולל הטופס 3 שאלות המתייחסות למפגש אפשרי שלכם עם חולה מאומת ולהופעת סימפטומים.

את הטופס יש למלא 24 שעות לפני שעת ההמראה ורק לאחר שליחתו (אונליין) תוכלו לקבל אישור עלייה לטיסה.

תיק המסמכים לשדה

בסופו של דבר אתם צריכים להגיע לשדה כשאתם חשים בטוב, ללא חום או סימפטומים אחרים, מצוידים במסכה על הפה והאף, דרכון, אישור עליה לטיסה שהתקבל לאחר שליחת טופס ההתחייבות, אישור בדיקת קורונה שלילת או תעודת מתחסן/ מחלים, פוליסת ביטוח נסיעות בתוקף, כרטיס טיסה ומצב רוח טוב. אגב, מומלץ להגיע לשדה התעופה כארבע שעות לפני מועד ההמראה. התורים ארוכים והטופסולוגיה מרובה.

הנחיות לחוזרים לארץ מחו"ל בימי קורונה

לפני היציאה חזרה לארץ עליכם לבצע בדיקת קורונה עד 72 שעות לפני הטיסה. תשובה חיובית תשאיר אתכם בבידוד במדינת היעד ללא אישור לעלות על הטיסה בחזרה לארץ. במקרה כזה, אם רכשתם ביטוח מגן קורונה, אתם מכוסים ב-100$ הוצאות לינה ליום ועל שינויים בכרטיסי טיסות ונסיעות.

עם הנחיתה בנתב"ג תבצעו בו במקום בדיקת קורונה נוספת בעלות של 100 ₪, שאפשר וכדאי לשלם מראש, בנתב"ג עוד לפני היציאה מישראל ולחסוך זמן המתנה בתור.

לאחר מסע די מייגע בבידוק הביטחוני ובניסיון לייצר מרחק בין אנשים, מהיציאה מנתב"ג עליכם לנסוע ישר הביתה ולהיכנס לבידוד בן 14 יום (או 7 ימים אם תקבלו תוצאה שלילית לבדיקה שנערכה ביום השביעי). הבידוד תקף לכל ביקור מעל 72 שעות במדינה המוגדרת כתומה (אז שימו לב לקונקשנים המתוכננים לכם) והוא מחייב מחלימים, מחוסנים ובלתי מחוסנים. תראו את זה כשבוע יצירה בו תוכלו להכין מצגת תמונות מהטיול.

טיסה לחו"ל בימי קורונה, קיץ 2021

לסיכום, אפשר לטוס לחו"ל, אבל זה כרוך בבירוקרטיה ולרוב בבידוד בחזור. חשוב מאוד לבדוק את הנחיות מדינת היעד, שלא תגלו ברגע האחרון שהיא מחייבת בבידוד את כל הנכנסים אליה. בדקו גם לגבי כל אטרקציה, יעד, מסעדה או מונומנט שאתם מתכננים לבקר בהם, הנחיות הקורונה עלולות להכביד על ביקור כזה או למנוע אותו.

הקפידו לרכוש ביטוח נסיעות לחו"ל שמותאם לצרכים שלכם ולאופי הנסיעה שלכם ולמדינת היעד, בדקו מהי תקרת הכיסוי בעת טיפולים רפואיים ומהי דרישת מדינת היעד בהקשר זה (יש מדינות שמתנות כניסה לא רק בהצגת פוליסת ביטוח, אלא גם בהצגת תקרת הכיסוי לטיפולים הרפואיים). חשוב לבדוק לגבי שירות חברת הביטוח שלכם בחו"ל ואילו ערוצי תקשורת ישירים היא מפעילה למשל, אפליקציה שתסייע לכם בהתמודדות עם מצבי משבר במדינת היעד.

אפליקציה כמו של הפניקס smart travel המספקת את שירותי אייר-דוקטור תסייע לכם באיתור רופאים ומרפאות, ובתי חולים, והיא האפליקציה היחידה שבאמצעותה ניתן לקבוע תור אצל רופא ועוד. ככל שחברת הביטוח מספקת אפליקציה מתוחכמת יותר, כך תדעו שברגע האמת יהיה לכם סיוע מיידי, בזמן אמת, בעברית ובלחיצת כפתור.

בימים שלפני הטיסה, הקפידו למלא אחר כל ההנחיות, ההוראות ואת כל הטפסים כך שבמקרה ומשהו משתבש כמו הופעת סימפטומים ממש בשדה התעופה וסירוב עליה לטיסה למרות שיש לכם את כל האישורים הנדרשים לטיסה, תוכלו לפנות לחברת הביטוח ולקבל החזרים בעבור ביטול תאריך הנסיעה. זאת, מן הסתם, אם רכשתם את פוליסת ההרחבה לקורונה, שמיועדת בין השאר בדיוק למקרים מעין אלו.

ואל תשכחו, בסופם של כל הטופסולוגיה, הבירוקרטיה והמטושים, מחכה לכם חופשה מעבר לים.

1
נגישות