מתי עושים הסכם ממון? - פואנטה

מתי עושים הסכם ממון?

כיצד מוגדרת זוגיות, מתי לעשות הסכם ממון ולמה לא כדאי לוותר עליו?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

מאת: עו"ד אורי גנור

ניתן לערוך הסכם ממון בין בני זוג, בכל עת. בין אם אתם לפני נישואין, או שאתם כבר בני זוג נשואים, או שאתם חיים כבני זוג ידועים בציבור, בין אם יש לכם כבר ילדים ובין אם לאו, תמיד.

השאלה היותר מדויקת בהקשר נושא המאמר היא, מתי נכון לעשות הסכם ממון?

זוגות "ידועים בציבור"

אין הגדרה מדויקת מתי זוג, שהם "חברים סתם", הופכים להיות "ידועים בציבור". אם אתם מקיימים קשר חברי או ידידותי במשך זמן קצר, ואינכם מנהלים משק בית משותף, אולי אתם בכלל לא צריכים לעשות הסכם ממון. הסכם ממון עושים בני זוג, המקיימים אורח חיים זוגי ומנהלים ביחד משק בית משותף. אם אתם אינכם "ידועים בציבור", אתם בכלל לא זוג, ואז אין לכם ממה לחשוש ואין צורך בהסכם. קראו את המאמר שפרסמתי באתר: הסכם ממון ידועים בציבור בעד ונגד.

אבל הבעיה היא שהאבחנה בין זוג שמקיים יחסים חבריים "סתם", לבין ידועים בציבור, מיטשטשת עם השנים, איננה חד משמעית וניתנת לקביעה על ידי השופט שיישב בסכסוך שלכם.

אני נשאל לעתים קרובות כך: "אנחנו מכירים אחד את השני בסך הכל 4 חודשים. לא גרים ביחד. רק פעם פעמיים בשבוע, הוא ישן אצלי. ומידי פעם אוכלים במסעדות ונושאים לחו"ל. האם אנחנו צריכים הסכם ממון?"

התשובה היא כן. ולמה? כי המבחן להיותכם ידועים בציבור מורכב. הוא נקבע על פי אורח החיים של כל זוג וזוג, על פי מספר גדול של קריטריונים. אורך הזמן של הקשר, איננו הקריטריון היחידי.

לכן, לגבי ידועים בציבור, עדיף מוקדם מאשר מאוחר. גם אם הקשר שלכם קצר וטרי, ואם אתם רוצים להיות שקטים, הקדימו לעשות הסכם ממון, ואל תמתינו.

זוגות לפני נישואין

זוגות שמתכוונים להינשא עושים הסכם ממון לפני הנישואין. לעתים, עושים את ההסכם עוד לפני ההחלטה על הנישואין. פירטתי את הסיבות לכך, במאמר שפרסמתי באתר שלי, כאן.

בתמצית, הסיבות להסכם ממון לפני הנישואין הן אלו: אתם רוצים לדעת מראש, לפני שתתחתנו, איך בן או בת הזוג שלכם רואה את הנושא הממוני שלכם במהלך הזוגיות. האם אתם "מיושרים" בעמדות שלכם. עדיף לדעת זאת מראש, בטרם תתחתנו.

אם תעשו את ההסכם אחרי הנישואין, אפשר ובן הזוג שלכם יסרב, או שלא תסכימו על הסדרי הממון, ואז מה תעשו? תתגרשו?

זוגות נשואים

לגבי זוגות נשואים, הייתי אומר בפשטות ובקצרה – כמה שיותר מוקדם. הסיבה היא שככל שחולף הזמן, הרכוש הנצבר שלכם הולך ו"מתערבב" בזוגיות (גם זה מהעבר). ואז, כל אחד חושב שמגיע לו יותר מסיבות שונות – בין אם משום שהוא הקדיש יותר זמן לגידול הילדים, בין אם משום שהוא היה בעל המשכורת הגבוהה יותר, בין אם משום שהוא היה בעל הכישרון ובין אם משום שהרכוש שנצבר היה מתנות וירושות שניתנו לשני בני הזוג וכיו"ב.

מידע נוסף תמצאו באתר של אורי גנור: https://www.ganor.co.il/





 

1
נגישות