סופית - התייקרות החשמל צומצמה. תעריפי החשמל יעלו ב-2.9% - פואנטה

סופית – התייקרות החשמל צומצמה. תעריפי החשמל יעלו ב-2.9%

גל ההתייקרויות אמנם לא מוגר, אך מחאת יוקר המחיה 2018 הצליחה לצמצם את התייקרות תעריפי החשמל באופן משמעותי

תעריפי החשמל
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אז מסתבר שכאשר הציבור צועק ומוחה – אפשר לייקר פחות את החשמל. רשות החשמל עדכנה היום כי התעריף הממוצע לצרכן הביתי יעלה בכ-2.9% – וזאת בניגוד להודעה הקודמת שבה שיעור ההתייקרות הגיע עד 8.1%. איך זה קרה? בזכות הלחץ הציבורי, מחאת האפודים הצהובים, השיח בתקשורת והזעם ברשתות החברתיות, אשר הביאו את שר האוצר משה כחלון לצמצם את התייקרות הבלו. כחלון אף הפעיל לחץ על רשות החשמל לזרז את קבלת מאות מיליוני השקלים שהיא אמורה לקבל במסגרת הסכם בוררות שכבר הסתיים.

בשורה התחתונה, לפי הודעת רשות החשמל, החל מ-1.1.2019 התעריף לצרכן הביתי יעלה בממוצע בכ-2.9% והתעריף הממוצע יעלה בכ-2%. זאת, בהתאם לפירוט הבא:

  • לצרכנים בעלי חיבור חד פאזי (כ-57% מכלל הצרכנים הביתיים), העלות תגדל בכ-2.7% (לעומת עלייה צפויה של 6.7%).
  • לצרכנים בעלי חיבור תלת פאזי בגודל 3X25 העלות תגדל בכ-3%, לעומת עלייה צפויה של 8.1%.




הרשות מפרטת בהודעתה את השינוי ברכיבים השונים של התעריף – וקשה שלא לתהות מדוע מלכתחילה לא התקבלו אותן החלטות שהתקבלו בסופו של דבר וצמצמו את ההתייקרות.

  • דחיית תוספת מס הבלו על הפחם: משרד האוצר הודיע על כוונתו לדחות את הטלת תוספת הבלו על הפחם בהיקף של 57 ₪ לטון עד לתחילת שנת 2021. מהלך זה יחסוך לצרכני החשמל כ-715 מיליוני ₪ במצטבר, המהווים כ-2.4% בתעריף הצרכן הביתי. עלות זו תקוזז מהתעריף לשנת 2019. אם לא יושלמו ההליכים לפטור מהטלת בלו על הפחם עד ל-28.2.2018, תעריף החשמל יתעדכן בהתאם.
  • ויתור על שינוי מיידי בתעריף הרשת: במקום לבצע שינוי מיידי בתעריף הרשת, הרשות החליטה להחיל באופן מדורג, על פני שלוש שנים, את השינויים הללו. מהודעת הרשות ניתן להבין שאנחנו, הצרכנים, כן נספוג את ההתייקרות שתוכננה לינואר 2019 – אך במקם לספוג אותם בבת אחת, היא תתפרס על פני שלוש שנים. זאת, על מנת להבטיח תקופת מעבר והסתגלות למבנה התעריף החדש ומשמעויותיו.
    בנוסף בוצעו שינויים מינוריים בנוגע לחישובי הריביות וההצמדה. סך השינויים מסתכמים בכ-326 מיליוני ₪, המהווים 1.2% בתעריף הצרכן הביתי.
  • מאות מיליוני שקלים שתקבל חברת החשמל כתוצאה מהסכם בוררות – יגולגלו לצרכנים: החברה צפויה, בסבירות
    גבוהה, לקבל פיצוי של כ-465 מיליוני ₪ במהלך שנת 2019, וזאת בעקבות הסכם בוררות במשפט מול קרטל ה-GIS. כמחצית מסכום הפשרה מוכר בתעריף לשנת 2019, ומהווה כ-0.8% בתעריף הצרכן הביתי. יתרת הסכום תוחזר לצרכנים בשנים הבאות.

גם מחירי המים צפויים לרדת

אתמול פרסמה רשות המים תחזית שלישית במספר לגבי העלייה במחירי המים – ולפיה תעריפי המים יעלו ב-4.12% ולא ב-4.52%. התחזית הזאת התבססה על השערה שרשות החשמל תצמצם את התייקרות תעריפי החשמל לרמה של 4.5%. האם כעת רשות המים תוציא הודעה רביעית שבה נתבשר על צמצום נוסף של התייקרות מחירי המים?



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות