כישלון הקורונה: העסקים פותחים במרד, המדינה מייקרת את הקנסות

כישלון הקורונה: העסקים פותחים במרד, המדינה מייקרת את הקנסות

העסקים יוצאים למרד ופותחים חנויות, אך הממשלה בד בבד מאשרת זינוק בסכומים של קנסות קורונה. היכנסו לכתבה וצפו במספרים. חדשות הקורונה בפואנטה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה




האם המשטרה תטיל קנסות על עסקים שנפתחו בניגוד להנחיות, אחרי שלא חילקה קנסות לעשרות אלפי חרדים וערבים שהשתתפו בהפגנות המוניות? מאות חנויות נפתחו במתחמי ביג ובמתחמי מליסרון. פתיחת החנויות מחדדת את כישלון הקורונה שמובילה ממשלת ישראל. הכישלון הזה מהדהד בכל הרבדים – כאשר הטרגי מכולם הוא מספר המתים ההולך וגדל. היבט אחר הוא סגירת העסקים למשך חודשים ארוכים. ממשלת ישראל הטילה 3 סגרים שבהם המסחר היה אמור להיות סגור לחלוטין. אולם, הסגר השלישי הוא ללא ספק כישלון מוחלט. כל מי שיכל עבד בשחור או פתח את החנות שלו בהסתר.

ממשלת ישראל, אזרחי ועסקיה נמצאים על מסלול התנגשות. על רקע החלטת הממשלה לאסור פתיחת חנויות בתי מלון ובתי עסק רבים נוספים – עסקים רבים מכריזים על מרד. הממשלה מצדה אישרה עקרונית את הצעת משרד הבריאות להגדלת הקנסות על מפרי ההנחיות:

הקנסות החדשים – עד 20,000 ש"ח

נבחרי הציבור וראשי גופי הביטחון שלנו הדגימו אפס דוגמה אישית מאז תחילת משבר הקורונה. ראש הממשלה נתניהו אירח בסגר הראשון את בנו, נשיא המדינה ריבלין אירח אז את משפחתו, שר הבריאות לשעבר ליצמן הפר הנחיות ואף נדבק בקורונה, ראש השב"כ והרמטכ"ל אירחו את בני משפחותיהם בחגי תשרי, שר הדתות יעקב אביטן השתתף בחתונה המונית והשרה גילה גמליאל נסעה לטבריה, התפללה בבית כנסת ואף נדבקה בקורונה. זו רק רשימה חלקית, אבל לאותן דמויות ציבוריות הספיק להתנצל, "לקחת אחריות" ולטעון שהם "טעו בשיקול הדעת". עד עכשיו לא ברור אפילו אם הם שילמו איזשהו קנס.

כמובן, התנהגות כגון זו מחלחלת אל הציבור. אנשים אומרים לעצמם – אם להם מותר להפר הנחיות, למה לי לא?

פואנטה

אלא שיש דרג ויש זרג. יש אישי ציבור שמרשים לעצמם לעשות מה שמתחשק להם ויש מגזרים שלמים שעושים מה שמתחשק להם.

כעת, כאמור, הממשלה אישרה באופן עקרוני להעלות את הקנסות בצורה דרסטית על מפרי ההנחיות.

הקנס על פתיחת עסק יכפיל את עצמו

הפרת איסור הפעלה של מקום הפתוח לציבור או בית עסק – מסכום של 5,000 ₪ כפי שקבוע היום, ל-10,000 ₪.

קנס על מסיבה או חתונה – יגדל פי ארבעה

קיום אירוע, מסיבה, כנס, טקס, פסטיבל, מופע בידור או מופע אומנות בניגוד לתקנות – מסכום של 5,000 ₪ כפי שקבוע היום ל-20,000 ₪.

קנס על פתיחת מוסד חינוך – יגדל פי ארבעה

3) הפרת האיסור על פתיחת מוסד חינוך – מסכום של 5,000 ₪ כפי שקבוע היום ל-20,000 ש"ח.

האם הקנסות יאושרו?

מטרת הקנסות היא, בין היתר, להתמודד עם הפתיחה ההמונית של מוסדות הלימוד במגזר החרדי. נזכיר כי תלמודי תורה רבים נפתחו כבר לפני כמה שבועות, הרבה לפני שהלימודים בבתי הספר החילוניים חזרו. רוב התלמידים בחינוך הממלכתי עדיין לא לומדים, או ליתר דיוק לומדים מרחוק, בעוד שבמגזר החרדי תלמודי תורה וישיבות חזרו לפעילות מלאה.

מטרה אחרת היא מניעת חתונות פיראטיות. גם כאן, בימים האחרונים היו לא מעט חתונות פיראטיות שתועדו, בעיקר במגזר הערבי והחרדי.

כאמור, בשלב הזה רק הממשלה אישרה את העלאת גובה קנסות הקורונה, אבל יש עוד תהליך שהאישור צריך לעבור, וייתכן שחברי הכנסת החרדים או אחרים יטרפדו את ההצעה.

ובינתיים: מרד חנויות גדולות וקטנות

בזמן שהממשלה מבקשת להעלות את קנסות הקורונה, העסקים הקורסים איבדו את הסבלנות וגם איבדו את האמון בממשלה. ההחלטה לאפשר פתיחת בתי כנסת אך לאסור פתיחת חנויות נתקלת בזעם רב.

כבר לפני כשבועיים דיווחנו כאן על יוזמת "לא יהיה בסגר", שקראה לעסקים קטנים לפתוח את בתי העסק, תוך הבטחה לתת להם ייעוץ משפטי.

בהתאגדות רשתות המסחר שורפים צמיגים

כעת המחאה הזאת מתרחבת. הממשלה החליטה כי ב-8.11.20 ייפתחו רק חנויות רחוב (במידה שהתחלואה לא תעלה). מי שמתנגד לכך נחרצות היא התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה, המאגדת 400 רשתות, החל מרשתות האופנה ועד רשתות כמו אופטיקה הלפרין. ההתאגדות קוראת לחבריה לקבל החלטה באופן עצמאי: "לצערנו הרב, לאחר שפניותינו נפלו על אוזניים ערלות, אנו מודיעים על הפסקת הדיונים עם הממשלה. הממשלה ממשיכה להוביל מדיניות המובילה להשמדת עסקים ואנו לא מעוניינים להיות הגורם שאחראי לאבדן הפרנסה של בעלי העסקים. אין עוד באפשרותנו לאלץ את בעלי העסקים להישמע להנחיות, במידה ויחליטו שלא להישמע להוראות הסגר, שכן החל מיום ראשון כל אחד יהיה חייב לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורו, עבור עובדיו ועבור משפחתו".

חברי ההתאגדות יצאו להפגנה נגד הממשלה ושרפו צמיגים כאקט המביע אוזלת יד כנגד הממשלה, אשר לדבריהם "מפגינה אטימות, חוסר רגישות ואכפתיות, למרות המשבר הכלכלי הקשה שאליו הובילה".

לא יהיה בסגר – עשרות אלפי עסקים נגד נתניהו

אולם מי שבולט יותר מההתאגדות הם דווקא 65,000 בעלי עסקים החברים בקבוצת הפייסבוק "לא יהיה בסגר", אשר אותם מובילים תמיר ברלקו וגיל רגב. בעמוד של הקבוצה "לא יהיה בסגר" פורסם היום פוסט חריף בזו הלשון: "ביבי נתניהו מזלזל בנו כמו שאף ראש ממשלה לפניו לא עשה. כלכלת ישראל מתרסקת ואיתה העסקים הקטנים! 

"ביום בו בתי כנסת נפתחים למניינים, רשתות שיווק ממלאות את חנויות הענק במאות לקוחות בו זמנית, הסגר ממשיך על החנויות הקטנות. עוד ועוד בעלי עסקים קטנים מאבדים את הפרנסה ומשתעבדים לחובות שאין ביכולתם להחזיר. הרגע בו עברנו על זה כאילו כלום לא קורה הוא הרגע בו הכל כאן החל לאבד כיוון"

קבוצת ביג: ממחר גובים שכר דירה

למחאת הרשתות הגדולות והעסקים הקטנים מצטרפת גם קבוצת ביג, המשכירה שטחי מסחר בכל הארץ. היום הודיע מנכ"ל "ביג", חי גאליס, כי הוא קורא לעסקים בערים הירוקות לפתוח את החנויות. בנוסף, מרכזי ביג יחזרו לגבות שכירות החל ממחר. גאליס לא מסתיר את אכזבתו מהמחאה הרדומה של בעלי העסקים, ומציין כי קבוצת ביג לא תישא בנטל הכלכלי של סגירת העסקים יותר. הנה לשון ההודעה:

"שוכרים יקרים, סחבנו את האלונקה במהלך הסגר הראשון, לבד. גם כשרובכם קיבל תמיכה ופיצוי בדמות חל"תים ותשלומים להחזרת העובדים שהוצאתם לחל"ת, אנחנו שלא הוצאנו אף עובד ביג לחל"ת וויתרנו על מלוא דמי השכירות והניהול, לא קיבלנו ולו שקל בודד על תקופה זו, לא מהמדינה ולא מכם.

"במהלך התקופה שבין הסגרים, במהלך חודש יולי, שוב נרתמנו ונשאנו את נטל ירידת הפדיונות בקניונים הסגורים ונתנו לכם השוכרים קרקע מוצקה להלך עליה בימים קשים אלו.

"גם בסגר השני, שוב נכנסנו מתחת לאלונקה והובלנו את מהלכי ההקלות במהלך המחצית השניה של ספטמבר וכל חודש אוקטובר ושוב לבד לגמרי, אין חלוקת נטל ואין אפילו שקל מממשלת ישראל.
"אגב ממבט על העולם המערבי, אין אח ורע למצב שבו רק בעלי המרכזים המסחריים נשאו בכל הנטל לבד ולאורך כל המשבר. ספגנו אובדן של עשרות מיליוני ש"ח בכל סגר!!!
"זכינו ביושר, בהוקרה על מנהיגות ונכונות לקבל החלטות קשות בעת משבר. ניסינו במהלך השבועיים האחרונים, ללא הצלחה יתרה, לרתום אתכם למהלך של הפגנה אמיצה נגד ההתנהלות הכושלת וקבלת ההחלטות ההזויות של הממשלה שמצליחה פעם אחר פעם לעשות כל טעות אפשרית בשיקול הדעת והאיזון הנדרש בניהול משבר כה מסובך.
"האלונקה עדיין צריכה להינשא ועכשיו תורכם, הממשלה הנכבדה משחקת בנו, משחקת בכם, מבקשים עוד כמה ימים ועוד כמה ימים בגלל היסטריה וניתוק של משרד הבריאות וחוסר יכולת או רצון של מר נתניהו, ראש הממשלה, לקבל החלטה. טוענים טענות מטופשות שהחנויות ברחוב שונות מהחנויות במרכזי קניות גדולים, זאת למרות שבמרכזים הללו ניתן ואף הוכח שההקפדה והשליטה טובות עשרות מונים מאשר בחנויות הרחוב, שטח החנויות גדול יותר ולכן קיימת האפשרות לשמירה על כללי הריחוק החברתי. פתיחת רק חלק משטחי המסחר בוודאות תגרום לצפיפות אנשים, שהיו יכולים להתפזר טוב יותר על פני חנויות ושטחי מסחר רבים יותר, אם אלו היו זמינים לכל.
"בממשלה פשוט לא מבינים את עוצמת הפגיעה ומושכים את הפתיחה מחדש כמו מסטיק וזאת למרות שברור וידוע שההדבקה בחנויות מועטה וכללי התו הסגול נשמרים בקפדנות בחנויות הפועלות באוויר הפתוח.
אז הפעם גם לנו נמאס, נמאס לקחת אחריות פעם אחרי פעם ולמצוא את עצמנו מסתערים לבד. נמאס לנו מהתחושה שאנו הופכים מהוגנים לפראיירים. נגמר לנו הרצון והסבלנות לתמוך בכולם במקום הממשלה.
לפיכך, מבחינתנו החל מ-2 בנובמבר נאפשר פתיחת חנויות במרכזי ביג באוויר הפתוח בלבד, בערים ירוקות ונדרוש לשלם שכר דירה ודמי ניהול במלואם! היכולת לפתוח את העסקים בידכם, מעכשיו גם התוצאות עוברות לכתפיכם, שאו והצליחו".

לפני מספר ימים הודיעה קבוצת ביג כי גם היא, כמו עיריית תל אביב, תסייע לבתי קפה הפועלים בשטחי המסחר שלה לפתוח את העסקים ולשרת סועדים שיישבו מחוץ לתחומי המסעדה וייקחו את המזון בטייק אוויי: "קבוצת ביג תציב שולחנות וכסאות במרחב הפתוח של מרכזי ביג לטובת הקהל הרחב ולתמיכה במסעדות שעובדות במתכונת של טייק אווי. הקבוצה  רכשה במיוחד מאות כסאות ושולחנות שיפוזרו במרחב הפתוח של מרכזיה ובאזור המסעדות. זאת, לשימוש קהל הלקוחות שמגיע לצורך איסוף עצמי מהמסעדות ויוכל לשבת בקרבת מקום, בהתאם לתו הסגול ולעידוד ותמיכה בפעילות של המסעדות ובתי הקפה הפועלים בכל מרכזי ביג".

ארגון להב: "לא ייתכן שבית כנסת מותר וחנות אסור"

 

גם ארגון העצמאים להב מתנגד בחריפות להחלטה למנוע מחנויות הרחוב להיפתח, בעוד שבתי הכנסת נפתח לתפילה של 10 אנשים. עו"ד רועי כהן נשיא להב, בתגובה להחלטת הקבינט לאפשר תפילה עד 10 אנשים בבית כנסת ולא לאפשר פתיחה של חנויות רחוב: "זה פשוט אבסורד שזועק לשמיים. איך ייתכן ש-10 אנשים אקראיים יכולים להתקבץ בעת תפילה ולעומת זאת, חנות נעליים או בגדים לא יכולה לקבל לקוח אחד עם תו סגול, עם שמירה על מרחק ועטית מסכה. זו גזרה שהציבור לא יכול לקבל אותה, לא מבין אותה ויוצרת שבר אמון טוטאלי בין הממשלה לבין המגזר העסקי.

"בעלי החנויות הפכו להיות בני ערובה במאבק פוליטי של כיפופי ידיים ולמי יש יותר כוח ואצבעות בכנסת להשפיע כדי שהסקטור או המגזר שהוא מייצג אותו לא ייפגע. המצב לפני איבוד שליטה, מחאה ספונטנית כמו שהייתה בתל אביב נפרשת היום גם בראשון לציון ועתידה להגיע לערים נוספות ברחבי הארץ, כי הזעם והתסכול הם בלתי ניתנים לעצירה. הופכים את בעלי החנויות לעבריינים בעל כורחם, כמו בלדרים בעסקאות אפלות".

 

את הכתבה הזאת חשוב שתשתפו. ואל תשכחו לפרגן לנו בלייק כאן למטה, זה ממש חשוב לנו…

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



     




    תגובות: 0

    נגישות