למה וידוע? שאלות משפטיות נפוצות בקרב ידועים בציבור

למה וידוע? שאלות משפטיות נפוצות בקרב ידועים בציבור

ידועים בציבור שחיים תחת אותה קורת גג ללא קשר נישואין, נתקלים בשאלות משפטיות רבות במהלך ההתנהלות הכלכלית המשותפת. אז מה השאלות הכי נפוצות וכמובן מה התשובות עליהן? הנה המדריך המלא

תהיו חברים, שתפו את הכתבה




בחסות בנק לאומי

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, יש כיום בישראל כ-100 אלף זוגות המוגדרים "ידועים בציבור". בשביל להיות מוגדרים כאלה מבחינה משפטית ולא רק רומנטית או אישית, על בני הזוג לחיות יחד. בנוסף, בפסיקה הקיימת ניתן לזהות עקרונות משותפים לבחינת המוסד של ידועים בציבור – כמו למשל התקיימות של שני תנאי סף מצטברים: גם חיי משפחה וגם ניהול משק בית משותף.

העניין הוא שידועים בציבור שחיים תחת אותה קורת גג ללא קשר לנישואין, גם מעלים שאלות משפטיות מורכבות יותר. במהלך ההתנהלות הכלכלית המשותפת של בני הזוג, לא תמיד ברור למשל מתי מותר להם להגיש בקשה לקבלת משכנתא או לאיזה זכויות הם זכאים מהמוסד לביטוח לאומי. כמו כן, לא תמיד קל להבין איך בדיוק מגדירים משק בית משותף, מה המשמעות של חיי משפחה ואיך בכלל מודדים את זה.

השאלה הכי חשובה: האם בית המשפט יכיר בכם כידועים בציבור?

שאלת מיליון הדולר שחוזרת על עצמה בין כתלי בית המשפט היא את מי אפשר ומותר להגדיר על פי החוק בתור ידועים בציבור. יש כאמור שני תנאים מצטברים, אך לא מספיק להכיר אותם. בשביל לגבש ביחד תכנית פעולה ולברר האם ומתי כדאי להגיש בקשה למשכנתא, צריך להבין לעומק את הניסוח של החוק.

ראשית, ניהול בית משותף מוגדר על פי מאמץ של בני הזוג לנהל יחד את משק הבית. בשביל להוכיח את זה, על בני הזוג להראות לדוגמה כיצד כל אחד מהם תורם לטובת החיים המשותפים מעמלו ולפי יכולתו.

שנית, את חיי המשפחה בודקים לפי מאפייני מערכת היחסים. במילים אחרות, כאן הדגש הוא על קיום חיי אישות ומערכת יחסים כמו של בעל ואישה, תחת קורת גג אחת ועל כל המשתמע מכך. אם אכן מדובר במערכת יחסים כזו, ניתן להתקדם לשאלות טכניות יותר.

האם הרכוש של בני הזוג הוא רכוש משותף?

נתחיל מהסוף: על בני זוג ידועים בציבור תחול חזקת השיתוף בלבד. המשמעות היא שלא חל על בני זוג חוק יחסי ממון, מה שמשנה מהבסיס את כל ההתנהלות שלהם בין כתלי בית המשפט או ביחס לדיני המשפחה.

בניגוד לבני זוג נשואים למשל, ידועים בציבור שצוברים רכוש משותף במהלך החיים המשותפים שלהם צריכים להוכיח שהם שותפים מלאים בזכויות וברכוש. יתרה על כך, החוק מחייב אותם להוכיח כוונת שיתוף מפורשת ביחס לכל אחד ואחד מהנכסים.

לשם השוואה, אצל בני זוג נשואים יוצאים מנקודת מבט הפוכה לגמרי – כי לגביהם כל רכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים, גם אם הוא נרשם רק על שם אחד מהם בנפרד – הוא רכוש משותף.

האם ידועים בציבור זכאים לביטוח לאומי?

הרחבת מוסד הידועים בציבור עולה בקנה אחד עם הרצונות של קהל יעד מגוון. אם בעבר האופציה הזו הייתה נחשבת יחסית קיצונית ובשוליים, הרי שכיום יש מגוון חוקים סוציאליים שמקנים זכויות שונות לבני זוג ידועים בציבור וחלקם אף משווים את המעמד שלהם לזה של בני זוג נשואים.

בין היתר, ניתן לראות חוקים שונים שמגדירים את הזכויות של ידועים בציבור בדיני הנזיקין, בדיני החוזים ואף בחוקים סוציאליים של המוסד לביטוח לאומי – לצורך ביטוח זקנה, ביטוח שאירים, קבלת קצבאות, זכאות לגמלה וכן הלאה.
*כתבה זו אינו מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.




מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



    1
    נגישות