זה לא כל כך נעים לראות סניף בנק סגור, אבל זה קורה יותר ויותר

זה לא כל כך נעים לראות סניף בנק סגור, אבל זה קורה יותר ויותר

50 סניפים נסגרו בארבע שנים. הצעת חוק אמורה לטפל בנושא. נחשו מה טוענים הבנקים?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

פתאום קם אדם, הולך לבנק ומגלה שהסניף נעלם, נדד לשכונה או לעיר אחרת, או נסגר לחלוטין. האם אפשר למנוע מהבנק לסגור סניפים? עד כה, התשובה הייתה שלילית, ובהיעדר חוק – הבנקים עשו ככל העולה על רוחם. כך, יותר ויותר סניפי בנק נסגרו בשנים האחרונות – 50 סניפים מתוך כ-1,200 בשנים 2012-2015 (ביניהם סניף הבנק של אמו של שר האוצר משה כחלון, מה שהעלה את הנושא לשיח הציבורי לאחר הפגנה שהיא ארגנה בגבעת אולגה).

השבוע אושרה לקריאה ראשונה הצעת חוק שתחייב את הבנקים לקבל אישור מהמפקחת על הבנקים לסגור סניפי בנק. לפי ההצעה, בנק המבקש לסגור סניף ימסור על כך הודעה מנומקת למפקחת על הבנקים. המפקחת על הבנקים תודיע לבנק תוך 45 יום על החלטתה. המפקחת תוכל להאריך את המועד. החלטה להתנגד לסגירת סניף תהייה מנומקת בכתב, ותינתן לאחר שהבנק השמיע את טענותיו ולאחר התייעצות עם ועדת הרישיונות. אם תאשר המפקחת לסגור סניף, הבנק יצטרך להודיע על כך ללקוחות לפחות 60 יום מראש.

במהלך הדיון הביעו נציגי הבנקים מחאה – אך יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), שיזם את ההצעה יחד עם חברי הכנסת אורי מקלב וענת ברקו (ליכוד), הגיב בחריפות: "לא יכול להיות שאנשים פתאום לא מוצאים את הסניף ובמקומו שולחים אותם ל'בנקוחור'".

נציגי הבנקים לא הסתירו את מורת רוחם, כאשר הפגיעה בלקוחות היא הדבר האחרון שעמד לנגד עיניהם. כך למשל, היו"ר כבל הציע שבנק ישראל יפרסם מראש את הכוונה לסגור סניף מסוים כדי שהציבור יידע על כך לפני שההחלטה תתקבל, ואילו עו"ד לבנת קופרשטין דאש, המייצגת את איגוד הבנקים, התנגדה מחשש שלקוחות יתחילו לעבור סניף עוד לפני שהתקבלה החלטה סופית. סגנית המפקחת על הבנקים, עודדה פרץ, התנגדה גם היא וטענה ש"מה שקושר את הלקוח לבנק מסוים זה בסך הכול הפקיד".

כמעט לכל הצעה שהעלה כבל לטובת הצרכנים התנגדו הבנקים וניסו לבצר את מעמדם כמחליטים הבלעדיים: בעוד שכבל דרש כי אם המפקחת על הבנקים תאשר לסגור סניף יהיה עליה לנמק זאת, אמר נציג איגוד הבנקים, טיבי רבינוביץ', כי אין חקיקה דומה – לא בעולם ולא בארץ: "לא הצעת להודיע על סגירת סניפי קופת חולים ואתה מציע להודיע על סגירת סניפי בנק כי זה נשמע טוב, ועכשיו אתה גם רוצה לתת למתחרים הודעה מראש על המועד. אלה תהליכים עסקיים שהבנק לא מעוניין לפרסם בפומבי וזה לא קורה בשום עסק אחר".

היו"ר כבל אמר בתגובה: "לא ביקשנו מהמפקחת על הבנקים לפרוס את כל תזרים המזומנים של הבנק ואת תכניתו העסקית וגם לא ביקשנו שתצייר דמעות על הבקשה של הבנק, אלא רק שקיפות לטובת הלקוחות".

ואכן, כאמור, לא מדובר בתופעה זניחה. בישראל פועלים כ-19 סניפי בנק על כל 100 אלף מבוגרים – פחות מהממוצע במדינות ה-OECD. אלא שלמרות שהבנקים בישראל צריכים להשלים את הפער לעומת הבנקים במדינות ה-OECD, הם מנהלים מדיניות הפוכה של סגירת סניפים וביטול עמדות טלרים בסניפים. לאור הפיטורים הנרחבים שמובילים הבנקים הגדולים לצד הרחבת הפעילות הדיגיטלית שלהם – המגמה הזאת צפויה להתחזק. הנפגעים העיקריים הם לקוחות מבוגרים ועולים חדשים שמתקשים לנהל את התקשורת עם הבנק באמצעים דיגיטליים.

יש להניח שכאשר לקוח בוחר לפתוח חשבון בסניף מסוים, מיקומו של הסניף הוא שיקול מכריע. האם סגירת הסניף תביא אותו לעבור לבנק אחר במיקום נוח יותר? למרבה הצער, לרוב לא. הישראלים נוטים שלא לעבור מבנק לבנק למרות שלא מדובר בתהליך ארוך ומסובך. במידה רבה, הם מתנהגים כמו לקוחות שבויים ונשארים נאמנים לבנק שלהם גם כשהוא ממש לא נאמן להם, ואת הנאמנות הזאת הבנקים יודעים לנצל היטב.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות