תזרים מזומנים אינו הבעיה שלכם

תזרים מזומנים אינו הבעיה שלכם

לא פעם נתקלים בעלי עסקים בבעיה של תזרים מזומנים ונכנסים לפניקה. אולי בעיה בתזרים מזומנים היא לעתים הסימפטום לבעיה מורכבת יותר. איך תזהו אותה?

בעיה תזרים מזומנים
ירון לוי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

מאת: ירון לוי

לא פעם בעל עסק מבחין בבעיה "מוזרה": העסק בסך הכל עובד אבל מצד שני קיימת בעיה עם תזרים מזומנים. העניין הוא שבמרבית המקרים תזרים המזומנים אינו הבעיה עצמה אלא סימפטום למשהו אחר ושורשי יותר, ולעיתים גם קיימת בעיה בהתנהלות של בעל העסק עצמו.

תזרים מזומנים לא תקין – סימפטום או שורש?

לא פעם מגיעים אל יועצים עסקיים בעלי עסקים שמספרים שהכל נראה מצוין על פני השטח, אבל יש בעיה בתזרים וזה פשוט לא מסתדר. כאן יש להפריד בין עסקים חדשים לישנים. כאשר מדובר בעסק חדש יכול להיות שהבעלים צודקים, שבאמת יש בעיה בתזרים שכן בתקופה הראשונה עוד יש פעמים רבות השקעות ראשוניות. השקעות גדולות אלו שההחזרים שלהן עוד מלווים את העסק מתקופת ההקמה, יכולות בהחלט לגרור בעיות בתזרים, ובפרט כאשר ההכנסות עדיין אינן יציבות בתקופת ההרצה והעסק עוד לא הגיע למימוש הפוטנציאל המלא שלו.

יחד עם זאת, במאמר הזה נתמקד בעסקים קיימים שעל פני השטח מתנהלים בסדר ובעליהם לא מצליחים להבין מדוע קיימת בעיה תזרימית. בעסקים אלו, במידה שהם מתנהלים בצורה סבירה, התזרים איננו הבעיה אלא הסימפטום, והשורש יכול להיות נעוץ בסיבות שונות. סיבה ראשונה ונפוצה למדי היא שהעסק פשוט לא רווחי. בסופו של דבר המספרים מדברים בעד עצמם ועסק שמביא רווח צריך להיות בעל תזרים חיובי. איך ייתכן שהעסק מצטייר לפי דוחות הרואה החשבון כרווחי, אבל למעשה אינו רווחי? יש להבין כי דוח רווח והפסד של רואה החשבון אינו מציג את התמונה כולה. כך למשל, הוא אינו מציג את החזרי ההלוואות שאליהם מחויב העסק, אשר מהווים בהחלט סעיף עיקרי המכביד על התזרים,והם גם לא מציגים במלואם השקעות ורכישת ציוד וכך יוצא שבעל העסק רואה רווח גולמי, תפעולי ונקי חיובי, אך למעשה פועל בהפסד והתזרים הולך בכיוון השלילי.

לכן, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לרדת לעומקם של הפרטים הפיננסיים בעסק ולקבל תמונה יותר מדויקת ומלאה.

את התמונה הזאת ניתן לקבל באמצעות ייעוץ עסקי כלכלי מקצועי, אשר יבנה עבורכם דוחות שמתייחסים למכלול הנתונים הרלוונטיים. מדובר בדוחות שהם גם יותר ברורים ומובנים מאלו של רואה החשבון, מציגים את מצב העסק לאשורו בזמן אמת ולא בהקפאה של כמה חודשים אחורה, וגם מביאים את הנתונים שבאמת חשובים להתנהלות השוטפת. היועץ העסקי שיבנה עבורכם את הדוחות גם יסביר באופן ברור ובגובה העיניים את המשמעויות שלהם, ובדיקת העסק גם תאפשר לו לאבחן בעיות המשפיעות על הרווחיות (ומכאן על התזרים), ולהציע עבורן פתרונות ישימים וריאליים.

מה עוד יכול לגרום לבעיה בתזרים

עוד בעיה די שכיחה שיכולה לעמוד מאחורי תזרים מזומנים שלילי, מתקיימת כאשר בעל העסק גורר חובות מהלוואות שנלקחו לעסקים והשקעות אחרות. כאמור, הלוואות כאלו לא יופיעו במלואן בדוחות של רואה החשבון, אבל כאשר ישנן גרורות מהעבר שמעיקות דרך החזרי כספים, נוצרת בעיה בתזרים. במידה שזו הבעיה, יש להיכנס למסלול של מחזור הלוואות וגיוס אשראי, עדיף באמצעות יועץ עסקי. היועץ יסייע לכם לאתר את הבעיה ולהגדיר את היקפה, להצביע על אפשרויות עדיפות בתחום ההלוואות והאשראי, לבנות תוכנית עסקית המאפשרת להשיג את הכספים, ואף לייצג אתכם מול גורמים שונים.

עוד בעיה לא נדירה במשק הישראלי, היא שלעיתים בעל העסק חולב את העסק מעבר ליכולותיו, למשל בלקיחת משכורות, חלוקת דיבידנדים וכדומה. במילים אחרות, הבעלים עצמו אינו יודע כיצד להתנהג עם תזרים המזומנים, ובין היתר אינו מבין איזו משכורת ניתן למשוך ואילו דיבידנדים. במקרים אלו, יש לחזור אל הבסיס וללמוד באמצעות ייעוץ עסקי כלכלי על חשיבותו של תזרים מזומנים מאוזן וחיובי, על האופן הקפדני שבו יש לנהל את התרים, על בניית דו"ח תזרים מזומנים, ועל הסקת מסקנות מושכלות וביצוע צעדים נכונים המשתמעים ממנו.

לתקן את הטעון שיפור

כאמור, הבעיה הנפוצה ביותר שמאחורי קשיים בתזרים, היא שהעסק פשוט אינו מספיק רווחי או רווחי בכלל.

כבר ראינו שהפתרון לכך מתחיל בסקירה של הנעשה בעסק מכל היבטיו, ובבניית דוחות כלכליים מדויקים, מובנים, מקיפים, רלוונטיים ובזמן אמת. בתוך כך, היועץ העסקי שמבצע את הבדיקה יכול להמליץ על מספר מהלכים שישפרו את הרווחיות בעסק.

כך למשל, ייתכן שהיועץ יגלה כי התמחור של מוצרים ושירותים מסוימים בעסק אינו נכון ונמוך מדי, מפני שנקבע באופן חפוז ובלתי מקצועי תוך השוואה למחירי מתחרים בלבד. במקרה זה, יש לבצע תמחור מחודש, נכון ומקצועי הלקוח בחשבון את ייחוד העסק ומוצריו, את שאיפות הרווח של הבעלים, את המיתוג והמוניטין, את שולי הרווח המקובלים בענף, את הוצאות הייצור/האספקה והתפעול וכן הלאה.

בנוסף, ייתכן שהיועץ יגלה כי ישנה בעיה במערך המכירות של העסק, ובפרט בכל הקשור לערוצי השיווק והפרסום. לדוגמא, ייתכן כי בעל העסק התרגל להשקיע באמצעי פרסום שאינם מצדיקים את הסכומים ומביאים תמורה פעוטה, אם בכלל. במקרה זה, ייתכן מאוד שהיועץ ימליץ על שינוי כיוון ובחירה בערוצי פרסום שמביאים הרבה יותר מבחינת עלות-תועלת, ושהינם יותר מתאימים לעסק ולקהלי היעד שלו, למשל שיתופי פעולה עסקיים ושיווק במדיות הדיגיטליות.

מעבר לכך, ישנם עוד צעדים רבים שיועץ עסקי עשוי להמליץ עליהם ולסייע בביצועם, כגון עבודה נכונה יותר מול הבנק, התייעלות בהוצאות, שינוי שיטות עבודה מול ספקים ולקוחות, וכדומה.

אודות הכותב : ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי . ירון ליווה בהצלחה רבה מאות עסקים בישראל. טלפון ליצירת קשר 03-5377088.

 





1
נגישות