בתי הקולנוע איימו לייקר את המחירים - וכעת רשות ההגבלים חושדת בקרטל

בתי הקולנוע איימו לייקר את המחירים – וכעת רשות ההגבלים חושדת בקרטל

ברשות להגבלים עסקיים מגיבים לשיתוף הפעולה בין רשתות בתי הקולנוע ואומרים כי קיים חשש שהן מעבירות ביניהן מידע

צילום: שי שחר
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בדיוק לפני שלוש שנים, כאשר ראיינתי ל"גלובס" את מי שהיה אז יו"ר רשות ההגבלים העסקיים, עו"ד דיוויד גילה, שאלתי אותו מדוע הרשות לא חוקרת אם קיים תיאום בין רשתות בתי הקולנוע, לאחר שכל הרשתות במקביל הפסיקו לגבות עמלת הזמנה באינטרנט בנפרד והחלו להציג את העמלה במסגרת מחיר הכרטיס.

משום מה, התשובה שקיבלתי אז הייתה שלילית, בטענה שיכול לקרות מצב שמספר שחקנים באותו ענף מגיעים להחלטה זהה מבלי שיהיה ביניהם תיאום. 

כמובן, התשובה נשמעה לי תמוהה, משום שהרשתות נקטו את אותו מהלך במקביל, בדיוק באותו יום, לאחר שח"כ מיקי רוזנטל הציע את הצעת החוק הראשונה שלו לאסור גביית עמלה על הזמנת כרטיסים באינטרנט.

כעת שלוש שנים אחר כך, נדונה הצעתה של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) בכנסת לאסור עמלת הזמנה באינטרנט, וראו זה פלא, שוב הציגו רשתות בתי הקולנוע עמדה אחידה. הפעם איימו רשתות בתי הקולנוע כי אם ההצעה תעבור, הן ייקרו את מחיר הכרטיסים.

אלא שבפעם הנוכחית האיום הזה זוכה לתגובה שונה. הדבר כן נראה חשוד לרשות ההגבלים העסקיים, והיא שלחה אליהן מכתב התראה: "בענף בתי הקולנוע בישראל פועלת קבוצה מצומצמת של רשתות בתי קולנוע מובילות, החולשת על רוב המכירות הכרטיסים בענף. נוסף על כך, קיימות זיקות אנכיות בין הרשתות מובילות לבין שחקנים משמעותיים הפועלים במקטע ההפצה, כך שהשחקנים הפועלים במקטע בתי הקולנוע נאלצים כעניין שבשגרה להתקשר עם מתחריהם לשם רכישת זכויות הפצה של סרטים", נכתב שם.

"בנסיבות אלה, שיתוף הפעולה בין חברי ההתאחדות הנוגע לנושא הנמצא בליבת התחרות ביניהם – מחירי הכרטיסים הנגבים מאת ציבור הלקוחות ומחיריהם של שירותים נלווים כגון רכישה באינטרנט – מעלה חשש משמעותי לצמצום התחרות המתקיימת ביניהם. חשש זה מתחדד נוכח האפשרות כי במסגרת שיתוף הפעולה מועבר בין חברי ההתאחדות מידע תחרותי רגיש".

נזכיר כי מחיריהם של כרטיסי הקולנוע כמעט זהים וגם העמלה שנגבית בגין הזמנה באינטרנט כמעט אחידה בקרב רשתות בתי הקולנוע, כך שלא ברור מדוע רק האיום הנוכחי מניע את רשות ההגבלים לפעול.

כך למשל, בסינמה סיטי מחירו של כרטיס בקופה עומד על 40 וכרטיס באינטרנט עולה 43.90, ברב חן המחיר יקר רק ב-10 אגורות ובגלובוס מקס המחיר להזמנה באינטרנט עומד על 44.50 שקל.

כעת נותר להמתין להתפתחויות בגישה שמובילה הרשות.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות