חוק הקנאביס: 3000 שקל במקום עברה פלילית. מה עמדת הח"כים לגבי אי ההפללה?

חוק הקנאביס: 3000 שקל במקום עברה פלילית. מה עמדת הח"כים לגבי אי ההפללה?

הכנסת קיימה דיון ראשון בהצעת החוק הממשלתית הנוגעת לאי הפללה של משתמשי קנאביס. חלק מחברי הכנסת הביעו חשש שהחלפת אכיפה פלילית בקנס כספי, תהפוך את צרכני הקנאביס למחלבת כספים של המדינה

המתנה לקנאביס רפואי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אתמול אושרה בקנדה הצעת חוק המתירה את השימוש במריחואנה לצורכי פנאי, מה שהופך את קנדה למדינה הראשונה מבין מדינות ה-G7 שמאשרת בחוק את הלגליזציה של מריחואנה.

בדיוק באותו עיתוי התקיים בכנסת דיון ראשון בהצעת החוק לאי הפללת משתמשי קנאביס. מדובר בהצעת חוק ממשלתית שלפיה שימוש בקנאביס לצריכה עצמית לא ייחשב כעבירה פלילית – ובמקום זאת המשטרה תטיל על המשתמש קנסות של בין 1,000 ל -3,000 שקל. הצעת החוק לא תחול על קטינים וחיילים, וכן על מי שביצע פשע נוסף, והיא מוצעת כהוראת שעה ל-3 שנים, על מנת לבחון את יישומה והשלכותיה.

הדיון, שהתקיים בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, שיקף את מורכבות הנושא. מצד אחד, השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הודה שהמדיניות הנוכחית (כלומר, אכיפה פלילית) נכשלה ולא הביאה לצמצום השימוש בסמים. מצד שני, ארדן הבהיר שהצעת החוק לא נועדה להפוך את הקנאביס לחומר לגיטימי לשימוש: "הקנביס הוא סם מסוכן, ויש עלייה משמעותית בשימוש בו ובתפיסת רמת המסוכנות שלו. אך נכון יותר לפעול בדרכי חינוך, מניעה ושיקום מאשר אכיפה פלילית כלפי אזרחים נורמטיביים. כבר במהלך השנה האחרונה לא התבצע אף מעצר בשל שימוש עצמי. אני קורא לוועדה למהר ולסיים את העבודה על הצעת החוק עוד בכנס זה, מכיוון שיש סבירות מסוימת שהכנסת הזאת תתפזר", אמר ארדן.

נתונים שהציג עו"ד ישי שרון מהסניגוריה הציבורית גילו כי עשרות רבות של כתבי אישום מוגשים בשל החזקה עצמית בכמויות מאוד קטנות: "הצעת חוק מרעננת ויש לברך עליה. מדי שנה אלפי אזרחים נחשפים למערכת המשפט הפלילי עקב שימוש עצמי בקנביס. עדיין מתקיימת הפללה מסיבית. אני תוהה על התועלת בכך".

גם נציגת המשטרה סיפקה נתונים מעניינים. העוזרת ליועץ המשפטי למשטרה, סנ"צ איה גורצקי, אמרה כי בשנת 2018 הוגשו 145 כתבי אישום על החזקת סם (בכללם גם קנביס). "במקביל, יש מגמה של סחר נרחב בקנביס, ויש הערכות שהוא מהווה שער כניסה לסמים קשים יותר". בנוסף, מסרה כי בשנים האחרונות נפתחו כ-20 אלף תיקים פליליים בשנה על שימוש עצמי בסמים. "זה נתון הזוי ומטורף. הגיע הזמן שהמשטרה תחדל מכך", הגיבה ח"כ בן-ארי.

"הטלת קנסות תהפוך את צרכני הקנאביס לקופה רושמת"

למעשה, מה שעומד על הפרק הוא שינוי תפיסתי מרחיק לכת ביחס לשימוש עצמי בקנאביס, אבל בין חברי הכנסת יש כאלה שהשינוי הזה מינורי בעיניהם ואפילו עלול להזיק, שכן הם חוששים שברגע שמשתמשי קנאביס יהיו חשופים לקנסות כספיים – תהיה מוטיבציה לתפוס אותם ולקנוס אותם רק בשביל להעשיר את קופת המדינה.

חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי היא חוששת שהקנסות שיוטלו יהפכו את הצעת החוק ל"קופה רושמת", והשר ארדן השיב כי הכסף מהקנסות יועבר לקופת המדינה ולא למשטרה, ולכן לשוטרים לא יהיה אינטרס כזה. לטענתו, השוטרים יפעילו שיקול דעת. ח"כ מירב בן-ארי (כולנו) קראה לנתב את הכספים לתכניות שיקום וגמילה מסמים והודיעה כי תפעל לשם כך מול משרד האוצר.

האם גם מרצ וגם ש"ס תומכות בלגליזציה?

בשנים האחרונות הולכת ונשמעת יותר ויותר הדרישה ללגליזציה של קנאביס – ומבחינת תומכיה, אי הפללה והטלת קנסות רחוקים מלתת מענה לציבור רחב.



השר ארדן רחוק מאוד מהתפיסה הזאת. לתפיסתו, הצעת החוק לאי הפללה היא שביל הזהב שתמנע הפיכת עשרות אלפי ישראלים בשנה לעבריינים, מבלי לתת גושפנקא לשימוש בקנאביס: "הצעת החוק הזאת נועדה לאזן: מצד אחד לעורר הרתעה ומצד שני לא להדביק כתם פלילי", אומר ארדן.

גם חבר הכנסת אלי אללוף (כולנו), שאמר: "אני אולד פאשן. קנביס זה קודם כל סם מזיק. לא במקרה יתפרסם בעוד יומיים תחקיר גדול המציג תמונה קשה של תופעת הסמים בצבא. לא רק בריאות הציבור בסכנה, אלא הביטחון בסכנה".

לעומתם, ח"כ דן סיידה (ש"ס) הפתיע חלק מהנוכחים כשאמר כי הוא תומך באי הפללה, והוסיף: "אפילו יש לי נטייה להרחיק לכת לכיוון לגליזציה, אך זה מרחיק לכת מדי כעת".

בחוד החנית של תומכי הלגלזציה עומדת זנדברג. ח"כ אילן גילאון (מרצ) תומך בהצעת החוק הנוכחית, אך רק משום שהיא מהווה התקדמות לעומת המצב הנוכחי ולא משום שהיא מהווה בעיניו את הפתרון הנכון: גילאון כינה את הצעת החוק "משגל נסוג": "עדיין מתייחסים לקנביס באופן חמור יותר מאשר אלכוהול, שהוא חומר מזיק יותר. הקנאביס צריך לצאת מפקודת הסמים, אחרת זו שמרנות ופחדנות. עם זאת, הצעת החוק היא צעד ראשון בכיוון חשוב".


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות