מהו עולם הביג דאטה וכיצד הוא משנה את חיינו? - פואנטה

מהו עולם הביג דאטה וכיצד הוא משנה את חיינו?

ביג דאטה נשמע כמו משוג גדול, והוא באמת כזה: היכולת לאסו מידע ממקורות רבים ושונים ולנתח אותו, יכולה לחולל פלאים בתחום הרפואה, התחבורה ועוד

ביג דאטה
ביג דאטה - עולם ומלואו
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

דמיינו עולם שבו הייתה לכם נגישות לשלל מקורות מידע והייתם יכולים ליצור הקשרים מרתקים בין תופעות שונות שלכאורה אין קשר ביניהן. מסתבר כי זו המציאות שבה אנו כבר חיים… אך האם השדרוג המשמעותי של עיבוד המידע לטובנו?

מחד, ניתן להשתמש במידע זה בצורה מסחרית על מנת לנסות ולצפות מה יהיה שיעור המצביעים למועמד מסוים במדינה זו או אחרת בארה"ב. מאידך, ניתן להשתמש במידע זה על מנת לערוך מחקר רפואי מקיף ולגלות קשר בין דפוסי אכילה, התנהגות או נטילת תרופות להופעתן של מחלות וליקויים שונים או להפחתת שיעורן באוכלוסייה.


ביג דאטה: שלל נתונים ממקורות שונים מקבלים משמעות

ביג דאטה הוא היכולת לשמור כמות עצומה של נתונים המגיעים ממאגרי מידע שונים ולנתח את הקשרים המרתקים בין נתונים אלה.

לדוגמה, כאשר פקק תנועה נוצר באזור מסוים בעיר ניתן לאסוף מידע ממגוון רחב של רכבים, אוטובוסים, קטנועים, מערכות רמזורים ואף רכבת חולפת ולכוון את התנועה לרחובות אחרים.

יכולת שמירת המידע ועיבודו בזמן אמת על מנת להשתמש בו בצורה חכמה דורש יכולות עיבוד שלא היו קיימות בעבר אך כיום מתאפשרות בזכות ההתפתחות הטכנולוגית והבנת ערך המידע.

שינויים בתחום הרפואי

רבבות מטופלים במחלה כלשהי נוטלים תרופה על מנת להקל מעט על הסימפטומים. באמצעות איסוף נתונים לאורך זמן בכל העולם מתגלה מסקנה מפתיעה: אותה תרופה מסוגלת להפחית את שכיחות הופעת ליקויי לב, לחץ דם או הופעת גידולים ממאירים בקרב אותם מטופלים.

לו מידע זה היה מופיע בפני מספר רופאים בעיר אחת בעולם, הוא לא היה מספיק על מנת להעניק את המשמעות הסטטיסטית של מיליוני רשומות המצטברות לאורך זמן ברחבי העולם.

כעת, ננסה לסבך מעט את הדוגמה שנתנו – מה יקרה אם חלק מהמטופלים משלבים מספר תרופות הגורמות לתופעת לוואי שלילית? אם תרופה נגד סכרת, למשל, המשולבת עם תרופות להגברת זרימת הדם גורמות להקרחה? כאן עשויה להתגלות דרך לשדרוג המחקר האמפירי הקלאסי.

שינוי המודל של מחקר אמפירי

היכולת לעבד מגוון רחב של נתונים ולמצוא את הקשרים הללו במסגרת מערכות ביג דאטה בתחום הרפואי מסוגלות לשנות את הדרך בה חוקרים מבצעים מחקרים. במקום להתחיל מ"השערה" ולבחון את נכונותה – מערכות ביג דאטה מתחילה מהתוצאות. הנתונים השונים מוזרמים למערכת ובהתאם לקשרים ביניהם מתגלים ממצאים מרתקים. לאחר מכן, ניתן לבצע מחקר ולבחון את הסיכוי הסטטיסטי להופעת תוצאה דומה במבדק מכוון.

לסיכום, בשנים האחרונות מערכות ביג דאטה משנות את חיינו בשלל תחומים, למשל תכנון ערים חכמות על בסיס נתונים המתקבלים מהתשתיות השונות בעיר המחוברות למערכת (כמו מערכת המים, החשמל, הביוב, התחבורה ומערכות דומות).

מחקרים רפואיים וגנטיים בוחנים מיליוני רשומות על מנת לגלות קשרים חדשים ומערכות אלה משמשות גם בחברות טכנולוגיות לצרכים מסחריים – דוגמת שדרוג תוצאות החיפוש במנוע של "גוגל" או שיפור אחוז המכירות בענקית המסחר המקוון אמזון.


תגובות: 0

נגישות