חיפה, זכרון יעקב, טלמון, נטף, חלמיש... פורסמה רשימת היישובים שהשריפות בהן נגרמו מהצתות

חיפה, זכרון יעקב, טלמון, נטף, חלמיש… פורסמה רשימת היישובים שהשריפות בהן נגרמו מהצתות

הרשימה מקיפה בשלב זה 90% מהנפגעים. איזה פיצוי הם יקבלו ומה יעלה בגורל בתי העסק שנפגעו?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

פורסמה רשימת היישובים שבהם נקבע בוודאות כי השריפות היו תוצאה של הצתות ולכן מי שיפצה את התושבים שם היא מדינת ישראל. היישובים הם חיפה, זכרון יעקב, דולב, גילון, טלמון, מושב טל אל, נירית, נטף, נוה צוף-חלמיש. לדברי משה אשר, ראש רשות המסים, ההודעה מכסה 90% מהניזוקים. לגבי יתר היישובים – הסיבות עדיין נבדקות עם המשטרה ומכבי האש.

במקומות אלו מדובר בנזק מלחמה כהגדרתו בחוק מס רכוש וקרן פיצויים, או בפגיעת איבה כהגדרתה בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, המזכים בפיצויים על פי החוק.

אדם המתגורר ביישובים אלה וביתו נשרף כך שאינו יכול להתגורר בו – זכאי לקבל על חשבון המדינה מלון או דירה בשכירות, בהתאם למשך הזמן.

מה המשמעות מבחינת התושבים הרבים שנפגעו? אשר פירט בתוכנית מה בוער בגלי צה"ל: "יש מקומות רבים שיצריכו שיקום ארוך. רק בעיריית חיפה יש 360 מבנים ודירות שכבר לא ראויים לשימוש, ושם נדרשת הערכת נזק והוצאה של כספים רבים יותר. אנחנו עדיין בהערכת מצב, אבל בקרן יש מספיק כסף לטיפול בהם. הרשויות המקומיות כבר היום דואגות למגורים חליפיים והיום יינתנו צ'קים של 2,500 שקל לנפש. בהיכל הספורט כספים ראשונים יינתנו כבר הבוקר בהתאם לרשימה. גם אנחנו מתחילים לתת את המקדמות, הן יועברו ישירות לחשבון הבנק של הנפגעים".

מה יעלה בגורלם של בתי עסק שנפגעו?

בתי עסק לפי החוק זכאים לקבל פיצוי על רכוש, על מלאי ועל תכולה שירדה לטמיון. אלא שהחוק לא מכסה את אובדן ההכנסות. נשיא להב, ארגון העצמאים והעסקים הקטנים, עו"ד רועי כהן, הציף את הבעיה אתמול בדיון בוועדת הכספים: "שכחו את מגזר העסקים שנפגעו בגל השריפות וההצתות. ללהב הגיעו תלונות ממאות עסקים ואין להם מענה. מדובר בבתי עסק שהתנועה אליהם חסומה, שהיו מנותקים מחשמל ועוד. העסקים האלה כרגע קורסים כלכלית, אין הכנסות ואין תנועה".

ברשות המסים מודים שאכן החוק לא מטפל באובדן ההכנסות, או בהוצאות שנזרקו לפח. אשר: "לגבי עסקים, אם היה מלאי במקרר של מסעדה למשל – כל העלויות הללו יכוסו. לגבי אובדן הרווחים אכן יש כרגע בעיה. מבחינה משפטית, צריך ליזום תקנות של שר האוצר, שצריכות להיות מאושרות בוועדת הכספים. יש לקבוע תקנות ספציפיות לאירוע הזה. דבר דומה נעשה במבצע צוק איתן למשל. נקיים ישיבות עם שר האוצר ונבדוק איך אפשר למצוא מקור כספי אחר לצורך זה".

אלא שלדברי עו"ד כהן, יש עסקים שעוד לא קיבלו פיצוי מאז צוק איתן. יש לקוות שבמקרה הנוכחי הקצב יהיה מהיר יותר.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות