הצלחת הפלה באמצעות כדורים

הצלחת הפלה באמצעות כדורים

הפלה באמצעות כדורים היא הליך יעיל ולא פולשני. איך זה עובד ומה חשוב לדעת?

הפלה באמצעות כדורים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

מאת: ד"ר גיא גוטמן, רופא נשים בכיר בקופ"ח כללית

הפלה יזומה יכולה להתבצע הן מסיבות רפואיות והן מסיבות אישיות של האישה ההרה. בעבר היה מדובר באירוע פולשני, ארוך וכואב, שאף יכול היה לסכן את בריאות האישה, אולם כיום עם התפתחות הטכנולוגיה והרפואה, האפשרויות העומדות בפני האישה פשוטות הרבה יותר. יחד עם זאת, מדובר בהליך רגיש שאין להקל בו ראש, וחשוב לדעת את הדרכים והאפשרויות העומדות בפני המטופלת, תוך התחשבות בגיל ההיריון ומצבה הרפואי והנפשי של האם.
אחת הדרכים שנחשבות יעילות ובטוחות לביצוע הפלה, היא הפלה תרופתית- הפלה באמצעות נטילת כדורים.

כיצד מתבצעת הפלה באמצעות כדורים?

להפלה תרופתית המתבצעת על היריון שמתפתח באופן תקין, יש שני שלבים תרופתיים:

1. נטילת שלושה כדורי מפיג'ין אצל רופא הנשים

כדורי מפיג'ין מכילים חומר שמנטרל את השפעתו של הורמון הפרוגסטרון על ההיריון, ובכך גורם להפסקת התפתחות ההיריון.

2. נטילת שני כדורי ציטוטק (מיסופרוטול- Misoprostol)

בשלב זה תיפגש המטופלת בשנית עם רופא הנשים, יומיים לאחר נטילת כדורי המפיג'ין. בפגישה זו יינתנו למטופלת שני כדורי ציטוטק, שבהם יש חומר שגורם לכיווץ שריר הרחם, ועל ידי כך לפליטת תוכן הרחם.

המטופלת תישאר בשלב זה להשגחה רפואית למשך 2-6 שעות, שבמהלכן יתחיל דימום שעלול להיות לא קל ולהכיל קרישי דם, ויורגשו התכווצויות חזקות בבטן התחתונה. שק ההיריון ייפלט בין 4 שעות ועד 24 שעות ממועד נטילת כדורי הציטוטק.

מהם סיכויי ההצלחה והכישלון של הליך ההפלה בכדורים?

הפלה בכדורים היא הליך בטוח יחסית ובעל סיכויי הצלחה גבוהים על פי הנתונים הרשמיים: בין 80%-90% מהמקרים מוכתרים כהצלחה.

למרות סיכויי ההצלחה הגבוהים, ייתכנו מצבים מסוימים שבהם סיכויי ההצלחה יורדים באופן משמעותי:

1. ביצוע חלקי של ההליך

לעיתים נשים נוטלות רק את כדורי הציטוטק, ללא כדורי מפיג'ין, ובכך נפגעים הסיכויים להצלחה באופן משמעותי ביותר- עד 20%, בייחוד בהריונות תקינים שבהם נצפה דופק עוברי.

2. שימוש במשככי כאבים הבאים

אספירין, נקסין, אדוויל, אדקס או נורופן. תרופות אלו מכילות חומרים שעשויים לעכב את התהליך או לפגוע בו. כמו כן, עישון אסור.

3. ביצוע ההליך בשלב מאוחר מדי

הפסקת הריון באמצעות כדורים יעילה רק בשלבי ההיריון המוקדמים, וניתנת לביצוע לא יאוחר מסוף השבוע השמיני להיריון (69 ימים מיום הווסת האחרונה), כאשר הסיכויים להצלחתה עולים ככל שמבצעים אותה מוקדם יותר. ביצוע מאוחר של ההליך פוגע משמעותית בסיכויי ההצלחה שלו ועלול לגרום לאישה סבל מיותר.

איך ניתן לדעת אם ההפלה בכדורים הצליחה?

לא ניתן לדעת לבד אם ההפלה הצליחה או לא. למעשה, להליך הפסקת ההיריון ישנו שלב נוסף וחשוב ביותר: המפגש השלישי עם רופא הנשים, מפגש הביקורת. שלב זה יתקיים כשבועיים ועד חודש מיום נטילת הכדורים (אם לא יהיו תסמינים חריגים כמו שהוזכר לעיל), ובמהלכו הרופא יוודא את הצלחת ההליך באמצעות בדיקת אולטרסאונד יסודית.

הרופא יחפש היטב שאריות של ההיריון, ויוודא שלא נותרו ברחם עקבות שלו. בנוסף, ייתכן והרופא יפנה את המטופלת לבצע בדיקת דם לשם בדיקת רמת הבטא (הורמון ההיריון HCG) בדמה.

במידה והבטא ירדה בצורה משמעותית או התאפסה, וכן לא אותרו שאריות היריון בבדיקת האולטרסאונד, ניתן יהיה לקבוע שההפלה הצליחה. במידה ונמצאו שאריות היריון בבדיקת אולטרסאונד, או שהבטא עדיין גבוהה (מעל 25) יהיה צורך לחזור ולקחת כדורי ציטוטק כדי לגרום לרחם להתכווץ שוב ולפלוט את הממצאים שנותרו. אפשרות נוספת לסיום מוחלט של ההיריון, היא ביצוע הליך ניתוחי (גרידה) תחת הרדמה מלאה או חלקית.

מה מרגישים כשההפלה לא הושלמה?

במצב שבו ההפלה לא הושלמה ונותרו ברחם שאריות של ההיריון, יורגשו לעיתים התכווצויות קשות בבטן התחתונה, וכן יופיעו דימומים כבדים, גם לאחר מספר ימים מאז נטילת הכדורים.

במקרה שבו הדימום נמשך למעלה משבוע ואינו מראה סימני היחלשות, יש לפנות באופן מיידי לרופא הנשים לשם ביצוע בדיקת אולטרסאונד. אם יימצא בבדיקה שאריות תוכן הריוני, יהיה צורך להשלים את ההפלה על ידי מתן כדורים נוספים, או על ידי ביצוע גרידה על מנת להפסיק את הדימום וכדי למנוע זיהום.

 

מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!






    1
    נגישות