בית אבות לעצמאים – כל היתרונות

בית אבות לעצמאים – כל היתרונות

בתי דיור מוגן או בתי אבות לעצמאים מציעים פתרון מצוין לאנשים מבוגרים שנמצאים בתפקוד גבוה ומחפשים חיי חברה ועניין. איך בוחרים מבין המגוון?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

בהגיעם לגילאים מתקדמים יחסית, בוחרים מבוגרים ומבוגרות רבים לעבור להתגורר בסוג זה או אחר של דיור מוגן. בתחום זה קיימות כיום מספר קטגוריות, המתאימות למבוגרים ולקשישים הנמצאים במצבים גופניים ונפשיים שונים. מטבע הדברים, יש בקרב המבוגרים והקשישים כאלה שזקוקים למוסד סיעודי או לבית אבות לתשושי נפש, אך רבים מהם רחוקים שנות אור מהמצב הזה. בתי אבות לעצמאיים מיועדים עבור בני גיל הזהב הנמצאים במצב טוב מספיק על מנת לתפקד באופן עצמאי כמעט לחלוטין.

ההחלטה שמביאה מבוגרות ומבוגרים בישראל לעבור מביתם הפרטי או מבית משפחתם למוסד דיור מוגן או לבית אבות לעצמאים נובעת מסיבות מגוונות. לעתים הסיבה היא תחושת בדידות ורצון בחברה של אנשים בני גילם פחות או יותר, לעתים יש להם צורך בסיוע יומיומי מינימלי מסוים (אשר אינו מצריך טיפול סיעודי אך כן סיוע יומיומי בסיסי יחסית) ועוד.
חיה רמתי, מומחית באיתור בתי אבות במרכז, מספרת מהם היתרונות המרכזיים של בתי אבות לעצמאיים, אשר הופכים אותם לפופולריים ומבוקשים כל כך בישראל בשנים האחרונות:

חיי חברה

אחד היתרונות המרכזיים והברורים ביותר של בתי אבות לעצמאיים הוא זה שגם משחק תפקיד מרכזי בהחלטה לעבור לדיור מוגן "בסיסי" יחסית: הצורך והרצון בחיי חברה עשירים. הרי ידוע שהאדם הוא יצור חברתי. בכל מקום בעולם ובגל הגילאים זקוקים בני אדם לחברה ולאנשים שעימם הם יכולים להתחבר.

כאשר מגיעים לגילאים מתקדמים יחסית, יחסים חברתיים משחקים תפקיד מרכזי גם בהשפעה על בריאות הגוף, ולא רק על בריאות הנפש. בגילאים מבוגרים, כאשר הילדים כבר גדולים ועסוקים בגידול משפחה משלהם, קשישים רבים מוצאים עצמם בודדים ומשועממים.

דיור מוגן ובתי אבות לעצמאים מהווים פתרון מושלם. שם מתגוררים יחדיו (אך לרוב כל אחד בחדר או דירה משל עצמו) אנשים רבים הנמצאים באותו סטטוס, באותם גילאים פחות או יותר ובאותו מצב שבו הם שמחים לחברתם של אחרים.

עניין, ערך מוסף ופעילויות שונות

בתי אבות לעצמאים מציעים לא מעט עניין ופעילויות שונות. הרצאות, משחקי קלפים מאורגנים, הופעות מסוגים שונים, ארוחות משותפות בחגים ושבתות ועוד שפע פעילויות המאורגנות על ידי בית האבות עצמו, מכניסים המון עניין וערך מוסף לחייהם של אותם קשישים.

ייעוץ ותמיכה רפואית ופסיכולוגית

בתי אבות באשר הם, בכללם גם בתי אבות לעצמאיים, מחויבים על פי חוק בהחזקת מערך תמיכה רפואי ופסיכולוגי עבור דיירי הבית. מערך זה כולל רופאים ומטפלים מתחומים שונים, שירותים סוציאליים, טיפולים משלימים, מחלקה להבראה לאחר חזרה מאשפוז ועוד.

בדירות או בחדרים עצמם מותקנים לרוב לחצני מצוקה למקרה הצורך. כך, יכולים דיירי הבית להימצא במעקב רפואי שוטף ולקבל סיוע מקצועי מיידי במידת הצורך.

סיוע ותחזוקה שוטפת

דייריו של בית אבות לעצמאים נהנים גם מסיוע שוטף ויומיומי בכל הנוגע לתחזוקת הבית, דוגמת שירותי ניקיון לחדר, שירותי כביסה, סיוע בתיקון והזמנת בעלי מקצוע במידת הצורך ושאר פעולות שפעמים רבות לקשישים קשה לבצע בעצמם, ולמרבה הצער במקרים רבים מתביישים לבקש בהם סיוע.

תזונה נכונה ובריאה

בתי אבות מחויבים לספק גם חדר אוכל עם תזונה נכונה ובריאה המותאמת לגיל הזהב. במוסדות מסוימים שכאלו מתגורר כל דייר בדירה משלו הכוללת גם מטבח, ובמקרה זה חדר האוכל מהווה אופציה נוספת מבחינתו, כך שלא ייאלץ לבשל לעצמו ולדאוג לארוחות מדי יום. שמירה על תזונה מספקת ונכונה בגילאים אלו היא חשובה מאין כמוה, ומעבר לבית אבות מסוג זה יכול בהחלט לסייע במובן זה בשיפור הבריאות ותנאי המחיה של אותו אדם.

אבטחה והגנה

דיור מוגן, כשמו כן הוא, מספק כמובן גם הגנה במובן המילולי והישיר ביותר של מושג זה. בתי אבות לעצמאיים, כמו גם בתי אבות סיעודיים ומוסדות דיור מוגן מכל סוג שהוא, הם מוסדות מאובטחים ומוגנים, בהם יכולים הדיירים לישון בשקט ולהיות בטוחים כי הם אינם חשופים לסכנות שונות. כמובן שבמוסדות אלו מועסקים תמיד שומרים ופועל מערך מסוים של אבטחה, כאשר גם אנשי הצוות הרפואי והצוות המטפל נמצאים תמיד במקום ומספקים סוג נוסף של הגנה לקשישים, גם אם מבחינה פסיכולוגית.

למרבה הצער בישראל ובעולם קורים מדי שנה אינספור מקרים של פריצות לבתים של קשישים (כמו גם מקרים חמורים יותר של תקיפות וכו'), ודיור מוגן דוגמת בית אבות לעצמאים מספק פתרון מצוין גם מבחינה זו.

סדר יום מובנה

בית אבות לעצמאים מאפשר לרוב לדייריו לבנות לעצמם סדר יום מובנה ומלא בעניין ובפעילויות המיטיבות עם אותו אדם. כל אחד יכול כמובן להרכיב את סדר היום הרצוי והמתאים מבחינתו. סדר יום זה נותן מענה לבעיה נפוצה בקרב קשישים המתגוררים לבדם, אשר עלולים לשקוע לדכדוך ודיכאון ולמצוא עצמם במיטה במשך רוב היום. הוא עשוי לכלול למשל פעילויות ספורטיביות וחברתיות, בדיקות רפואיות, זמן פרטי, ארוחות משותפות, ביקורים מצד בני משפחה ועוד…

לסיכום, בית אבות לעצמאים ניחן ביתרונות מהותיים רבים, ומהווה פתרון מצוין עבור אינספור מבוגרות ומבוגרים, קשישות וקשישים בישראל. מעבר לבית אבות שכזה מיטיב עם אותם אנשים, ומכניס עניין ורוח מחודשת לחייהם.

1
נגישות