כמה באמת עולים דמי תחזוקה למעלית אלקטרה, כפיר, שינדלר או על-רד?

כמה באמת עולים דמי תחזוקה למעלית אלקטרה, כפיר, שינדלר או על-רד?

אם אתם משלמים ביוקר על דמי שירות למעלית ולא מצליחים להוריד את המחיר, יש סיבה. רשות התחרות חושדת כי אלקטרה מעילות, כפיר, שינדלר, על-רד וקונה תיאמו מחירים

דמי תחזוקה למעלית
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם גרים בבית משותף ומשלמים דמי שירות למעלית – כדאי שתקראו את הסיפור הבא. דמי תחזוקה למעלית הם מעין מס הכרחי. זה עסק לא זול, ומצד שני תחזוקת המעלית היא כמובן חיונית ואסור לוותר עליה. הדבר ההגיוני כדי להוזיל עלויות הוא לעשות השוואת מחירים, כי במצב של תחרות בין חברות המעליות, סביר להניח שהמחירים משתנים מחברת מעליות אחת לשנייה. בארץ, יש כמה חברות מעליות בולטות – שינדלר נחושתן, אלקטרה מעליות, כפיר מעליות, קונה ועל-רד מעליות. אלא שאם טרחתם וביצעת השוואת מחירי תחזוקת מעלית בין החברות הללו – בזבזתם את הזמן שלכם. קיים חשד שהחברות הללו חילקו ביניהן את השוק ותיאמו מחירים.

דמי תחזוקה למעלית – מה הסתתר מאחורי הצעת המחיר?

כך למשל, ייתכן שיש לכם מעלית של כפיר מעליות בבניין, ופניתם בבקשה לקבל הצעת מחיר לשירות למעלית באלקטרה מעליות או בשינדלק נחושתן. יצרתם קשר, השארתם פרטים – ואפילו לא טרחו לחזור אליכם. ייתכן שפניתם גם לעל-רד מעליות ושם דווקא כן חזרו אליכם, אך הצעת המחיר של על-רד מעליות הייתה גבוהה יותר משל כפיר מעליות, כך שהחלטתם לא להחליף את החברה.

בסופו של דבר, הייתה לכם תחושה שאתם צרכנים נבונים ושיש תחרות – אבל בפועל, החשד הוא שזה ממש לא כך. וזו הסיבה שרשות התחרות שוקלת להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, בגין הסדר חלוקת שוק ותיאום מחירים בין חברות מעליות. מדובר בחברות המעליות שינדלר, קונה, אלקטרה, צום, כפיר ועלרד.

החשד הוא שהיו הסדרי אי תחרות בין שינדלר לעלרד, בין קונה לעלרד, בין אלקטרה וצום לעלרד, בין כפיר לעלרד ובין כפיר לשינדלר. המשמעות היא, למשל, שכאשר לקוח פנה לעל-רד וביקש הצעת מחיר כדי לבדוק אם משתלם לו לעזוב את שינדלר – חברת על-רד ידעה כמה הוא משלם לשינדלר, והציעה במכוון הצעת מחיר גבוהה יותר. כך גם לגבי החברות האחרת.

רשות התחרות זימנה לשימוע לפני הגשת כתבי אישום, את המנכ"לים של החברות קונה, אלקטרה מעליות, כפיר ועלרד ואת המנכ"ל הקודם של חברת שינדלר. בנוסף, הוזמנו לשימוע גם סמנכ"לים שונים בחברות ונושאי משרה נוספים.

מעלית לכיוון אחד? פגיעה בתחרות עלולה לעלות ביוקר

העונשים בחוק לעברות של פגיעה בתחרות מגיעים עד 5 שנות מאסר, כך שמדובר בבשורה מטרידה מאוד עבור בכירי אותן חברות.
פואנטה טלגרם
מרשות התחרות נמסר כי ההסדרים האסורים נמשכו בין החברות לאורך שנים ארוכות. כך לדוגמה, ההסדר בין קונה לחברת עלרד נמשך כבר משנת 2013. וההסדר בין עלרד לאלקטרה נמשך לכל המאוחר משנת 2015. הסדרים אלו לא נפסקו לכל הפחות עד לפתיחה בחקירה בשנת 2019.

ביקשתם הצעת מחיר לתחזוקת מעלית? זה מה שקרה

כתב החשדות מייחס למעורבים הסדרים של אי תחרות שבמסגרתם הסכימו החברות ומנהליהן שלא להתחרות על לקוחות קיימים האחת של השנייה.

נציגי החברות השתמשו בקודים ביניהם על מנת להסוות את התיאום.

בנוסף, תיאמו המעורבים את הצעות המחיר שהם יגישו ללקוח שמקבל שירות מחברה מתחרה ולעיתים אף נתנו הנחיות פנימיות לעובדיהם שלא להגיש כלל הצעה מתחרה. הנציגים השונים הגיעו להסכמות בפגישות, שיחות ובהודעות ששלחו זה לזה.

הפרשה נחקרה על ידי מחלקת החקירות של רשות התחרות, כאשר החקירה הגלויה נפתחה בחודש מרץ 2019.

בתום הליך השימוע, יוחלט סופית האם להגיש נגד החשודים כתבי-אישום.

אל תחמיצו את המבצעים של פואנטה





היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 
דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות