מחאת האפודים הצהובים גם בארץ: הפגנה ביום שישי, כיבוי אורות כללי במוצ"ש - פואנטה

מחאת האפודים הצהובים גם בארץ: הפגנה ביום שישי, כיבוי אורות כללי במוצ"ש

גל ההתייקרויות מעורר שיח ציבורי בתקשורת וברשתות החברתיות. מעבר לים, הצרפתים ממשיכים במחאת האפודים הצהובים בדיוק בגלל יוקר המחיה, ובישראל מורגשת התעוררות

תהיו חברים, שתפו את הכתבה
ראיון בתוכנית "ערב ערב" בערות כאן 11 על גל ההתייקרויות

האם מחאת האפודים הצהובים בצרפת תיתן השראה למחאה דומה בישראל? 7 שנים אחרי מחאת הקוטג', אשר בלמה את המשך התייקרות המזון בישראל למשך כמה שנים (עד עתה), יוקר המחיה עלול להוציא שוב את הישראלים לרחובות. ומדוע השימוש במילה "עלול"? משום שהישראלים ידועים כהרבה יותר פאסיביים מהצרפתים בכל מה שנוגע למחאות כלכליות, ובמיוחד כאשר ברקע יש פיגועי טרור מחרידים שגורמים לאווירת נכאים ולשינוי סדרי העדיפויות.
מה שצריכים הישראלים לזכור הוא שאין שום קשר בין מחאה נגד יצרני המזון ונגד מדיניות הממשלה, לבין המצה הביטחוני. להפך, לממשלה ולאותן חברות שמייקרות את המחירים דווקא נוח שתשומת הלב אינה מופנית לבעיות הכלכליות הבוערות וליוקר המחיה. אלא שהצרכן הישראלי צריך להיות יותר חכם מזה ופשוט לזכור שאם הוא לא ידאג לעצמו – כנראה איש לא ידאג לו. לא הגופים העסקיים שכל מטרתם היא להרוויח יותר כסף ולא הממשלה, שכשלה כישלון חרוץ ביצירת תחרות בענף המזון, ובמקביל כשלה ביצירת תחרות לחברת החשמל.

התוצאה היא שגל התייקרויות שוטף את האזרחים הישראלים מכל עבר – בסופרמרקט, בחשבון החשמל, בחשבון המים ובחשבון הסלולר, והדבר יבוא לידי ביטוי במאות שקלים בכל חודש אצל כל אזרח ואזרח. משפחות גדולות יחושו כמובן באופן מוגבר את צמצום הכסף הפנוי שלהן.



בפייסבוק וברשתות החברתיות הזעם הולך וגובר, והדבר בא לידי ביטוי בפוסטים בקבוצות שונות ובתמונות יצירתיות. אחת התמונות, שעלתה בקבוצת הפייסבוק שהוקמה עם פרוץ מחאת הקוטג', "ישראל יקרה לנו", היא זו:

נכון לעכשיו נראה שהמחאה מגיעה מכיוונים שונים, מאנשים פרטיים, מפעילים חברתיים ומדמויות מוכרות יותר ופחות בציבוריות הישראלית.

אותה מחאה תבוא לידי ביטוי בצורות שונות – בהפגנה, בכיבוי אורות כללי ועוד.

הנה כמה מחאות שמסתמנות כעת:

מחאת האפודים הצהובים – הפגנה בצומת עזריאלי ת"א

קבוצת פעילים שהתאגדה תחת השם "מחאת האפודים הצהובים", ובין מוביליה אפשר למצוא את שי כהן מ"הברית הישראלית" ואת הפעיל החברתי אביעד סיני. מדובר בעיקר בצעירים, חלקם הורים, שחשים מתוסכלים מאוזלת ידה של הממשלה נוכח ההתייקרויות, במיוחד על רקע הסכם הגז שבמקום להוזיל את החשמל – מייקר אותו. "הטייקונים שותים לאזרחים את הכסף בקשית, והשלטון עוזר להם", הם אומרים. "מחירי גז גבוהים, שעוד מתייקרים, הביאו לחלק מעליית מחירי החשמל, שהביאה לעליית מחירי המים שמביאה לעליית מחירי המזון – היקרים ממילא! ישראל היא מדינה עם יוקר מחייה גבוה ביחס לעולם המערבי וריכוזיות גבוהה בענפי ליבה".

כעת הם מארגנים הפגנה ראשונה, אשר תתקיים ביום שישי, 14.12, בשעה 12:00 בצומת עזריאלי, ת"א.

"אנחנו קוראים לכל אזרחי ישראל, אלה שלא גומרים את החודש בלי מינוס בבנק, אלה שאין להם בכלל אשראי, אלה שמצליחים לשרוד אבל יודעים שיכול להיות כאן הרבה יותר מ'רק בסדר'- למשפחות קשות יום, לקשישים שחיים מקצבה, לעובדים עבור שכר מינימום בלבד – לצאת מחוסר האונים שלנו ולהפגין ברחובות, לבושים באפוד צהוב זוהר, זה שיושב לכם בבגאז' של האוטו – למפגן כוח שהוא יריית הפתיחה של המאבק הזה. לא נספוג עוד עליות מחירים- אל מול יוקר מחיה מטורף שאנחנו כבר סובלים, לנו הישראלים נמאס לשלם את מחיר השחיתות ורווחי העתק לטייקונים, אנחנו אומרים די.

לאיוונט ההפגנה בפייסבוק: https://www.facebook.com/events/264211194227041/264268377554656/?notif_t=plan_mall_activity&notif_id=1544622513916282

כדי לממן את המשך המאבק, הם פתחו בקמפיין גיוס המונים שבו הם מבקשים מהאזרחים לתרום 20 שקל: https://www.drove.com/campaign/5c122c4bca915b0001670a58.

הוואטס אפ והפייסבוק הוויראלי של אלדד יניב

כידוע, אלדד יניב הוא אחת הדמויות הבולטות שקוראות למחאה נגד הממשלה – בעיקר כנגד השחיתות וכעת גם נגד ההתייקרויות. יניב העלה סרטון לוואטס אפ ולפייסבוק שבו הוא קורא לישראלים לצאת בהמוניהם להפגנה בעזריאלי תל אביב, וכך הוא כותב:

"אתם מבינים שיש רק בנאדם אחד שאחראי לעליית המחירים המטורפת? אתם מבינים שאם נהיה בשישי 100,000 בני אדם הוא ירגיש שהכיסא שלו רועד? אתם מבינים שביום ראשון הוא יתהפך כמו חביתה ויעצור את עליית המחירים? אז חלאס קשקושים ואסטרטגיות. תגיעו ב-12:00 בשישי לעזריאלי עם אפוד צהוב ודגל ?? וננצח".

כיבוי אורות כללי במוצ"ש

בין היתר, ברשתות החברתיות מופצת כעת קריאה לכבות את החשמל בכל המדינה בבת אחת במוצאי שבת. זו לשון ההודעה:


"הם טוענים שהם איתנו בכל רגע. דואגים לנו. אכפת להם. אבל מעלים ב-8% את החשמל! אז בואו נראה להם שלנו אכפת. ועוד איך אכפת! במוצאי שבת 15/12 בשעה 20:00, כולנו מורידים את השאלטר על חברת החשמל! הרי מה זה עשר דקות לעומת חיסכון של מאות שקלים? תפיצו חברים. אם הצרפתים יכולים – גם אנחנו יכולים! מורידים את השאלטר על חברת החשמל.אנחנו לא פראיירים!"

מנותקים? חברי הכנסת העלו לעצמם את השכר

ומה יקרה לשכר של רוב הישראלים ב-1.1.2019? כלום. הוא לא יעלה בשיעור שידביק את אותן התייקרויות – אם בכלל יעלה. סביר להניח שהוא גם לא עלה יותר מדי בשנה האחרונה.

נבחרי הציבור שלנו, לעומת זאת, דאגו לעצמם יפה מאוד. בינואר 2018 הם העלו לעצמם את השכר לא ב-100 שקל וגם לא ב-1000 שקל. שימו לב למספרים: עפ"י ההחלטה שאושרה, שכרם של השרים יוצמד כאמור, לשכר היסוד של יו"ר האופוזיציה ויעלה מ- 39,236 ₪ ל- 44,223 ₪. במקביל שכרם של סגני השרים, שעומד על 35,993 ₪ יושווה לשכר היסוד של חברי הכנסת, הוא 39,149 ₪. שכרו של ראש הממשלה הושווה לשכרו של יו"ר הכנסת ועומד על 49,554 ש"ח. החל מינואר 2019, שכרם של ראש הממשלה, השרים וסגני השרים יוצמד גם הוא למדד השכר הממוצע במשק.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 2

  1. שקרנים המארגנים… משחקים בדיוק לידיים של התולעת ביבי… לא שר האוצר אחראי להתייקרות המחירים!! שטייניץ הסמרטוט וביבי הבוס שלו אחראים…
    תפגינו נגד ביבי ושרה המושחתים, הם הבוס של שר האוצר!!!

נגישות