צוחקים עלינו?? רשות המים מודיעה: "טעינו, תעריפי המים יעלו ב-4.5% ולא ב-3.25%" - פואנטה

צוחקים עלינו?? רשות המים מודיעה: "טעינו, תעריפי המים יעלו ב-4.5% ולא ב-3.25%"

לא ייאמן, רשות החשמל הודיעה כי החשמל יתייקר ב-6% ואז העלתה את התעריף – וכעת גם רשות המים טוענת שטעתה והמים ייתקרו בשיעור חד מהצפוי

תעריפי המים עולים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

רק אתמול התבשרנו שרשות החשמל "התבלבלה" ותעריפי החשמל יזנקו בכ-8% ולא בכ-6% כמתוכנן – ועכשיו מסתבר שם רשות המים מתקנת את שיעור ההתייקרות בתעריפי המים. רק לפני חודש וחצי דיווחנו כאן בפואנטה כי המים יתייקרו ב-3.25%, כאשר מדובר בהתייקרות של כחצי שקל על כל מ"ק בתעריף הגבוה – והנה מסתבר שהתייקרות תעריפי המים תהיה חדה יותר: 4.56%, לא פחות.

חשבון המים, כזכור, מורכב משתי מדרגות של תעריפים. זאת, לאחר שנכנסה לתוקף רפורמה שבה נראה היה כי מדינת ישראל הפסיקה לראות במים מצרך חיוני ולכן גם הוסיפה עליהם מע"מ. המדרגה הראשונה היא מדרגה שבה המחיר נמוך יותר, אבל כמות המים בתעריף הנמוך היא כמובן קטנה ולא מספיקה לרוב המשפחות בישראל. כל כוס מים מעבר לכמות הזאת שהמדינה קבעה – עולה הרבה יותר, כשרהרציונל של מדינת ישראל הוא לתת "קנס" למי שצורך יותר מים. גם ההתייקרות בתעריפי המים תהיה חדה יותר בעבור המדרגה השנייה.

ואלה תעריפי המים החדשים, החל מינואר 2019:

  • 6.90 ש"ח לכל מ"ק מים במדרגה הנמוכה (לעומת 6.61 ש"ח עד עכשיו, כלומר, עלייה של כמעט 30 אגורות לכל מ"ק),
  • 13 ש"ח למ"ק במדרגה הגבוהה (לעומת 12.44 שקל למ"ק, כלומר, עלייה של 56(!) אגורות למ"ק).

תירוצים כמו חול ואין מה לאכול

רשות המים ורשות החשמל מציפות אותנו בשלל תירוצים – אבל כאשר כל כוס מים תעלה לנו 4.5% יותר וכל רגע שהמזגן דולק יעלה לנו כ-8% יותר – מדובר בעלייה חדה מאוד שתכאב לכל אחד ואחד בכיס, ובמיוחד למשפחות גדולות.



ביזיון, אין מילה אחרת לתאר את הזלזול באזרחי ישראל ואת החשש לרשלנות בגופים שמנהלים את השירותים הכי בסיסיים במדינה – חשמל ומים. הנה מה שכתבה רשות המים בהודעתה: "בהתאם לחוק, תעריפי המים והביוב חייבים לשקף את העלות האמיתית של המים. היות וכך, טרם קביעת תעריפי המים והביוב לשנת 2019, התכנסה מועצת רשות המים ובחנה את מצב משק המים, ההשקעות הנדרשות לפיתוח והעלויות הכרוכות בתפעול משק המים המשוקפות בתעריף המים )תעריפי החשמל, מדד המחירים לצרכן ועוד.

"ההערכה הראשונית של מועצת הרשות הייתה כי תעריפי המים והביוב לבית יעלו בכ-3.25% בשל הצורך ברכישה של כ-70 מיליון מ"ק נוספים ממתקני ההתפלה כדי לעמוד באספקת מים לאחר רצף של 5 שנות בצורת שגרמו להידלדלות מסוכנת במקורות המים הטבעיים. כמו כן נדרשת הרחבה משמעותית בפיתוח תשתיות המים והביוב במשק הארצי והעירוני כתוצאה מגידול פרויקטים לדיור ופיתוח הארץ. בנוסף, מגלם התעריף את עליית המדד מחודש יולי 2018 ועד נובמבר 2018, וכמובן האצת השקעות להקטנת השפעות הבצורת המתמשכת.

"בתום תקופת שמיעת עמדות הציבור ואחר בחינה מעמיקה נוספת של העלויות, בין היתר, לאור הודעת רשות החשמל על עלייה צפויה של 6% בתעריפי החשמל, המשפיעים משמעותית על עלויות משק המים (משק המים הינו צרכן החשמל הגדול במדינה (התפלה, שאיבה, הולכה, טיהור והשבה…), השפעת הגדלת כמויות ההתפלה במשטר בצורת ועדכונים נוספים בעקבות שמיעת עמדות הציבור, תעריפי המים לבית צפויים לעלות ב-4.56%".

גל התייקרויות במשמרת של "הממשלה החברתית"

הממשלה הנוכחית חזרה שוב ושוב על ההבטחה להילחם ביוקר המחיה, אבל דווקא במשמרת שלה, ממש לקראת סוף כהונתה – יוקר המחיה מזנק. לא רק מחירי החשמל ולא רק מחירי המים – אזרחי ישראל משלמים גם על מוצרי מזון ומוצרי צריכה הרבה יותר בחודשים האחרונים, והחל מינואר 2018 העליות יתגברו כאשר מחירונים חדשים, למשל המחירון שעליו הכריזה אסם, ייכנסו לתוקף.

כך, בחודשים האחרונים עלו מחיריהם של מוצרי תנובה וטרה, האורז של סוגת התייקר משמעותית בשיעור של עד 30% וגם ויסוצקי והחברה המרכזית לייצור משקאות הצטרפו לחגיגה. אתמול אסם הודיעה שהיא מייקרת שליש ממוצריה, ועדיין לא שמענו מה מתכננת לעשות שטראוס.

גם חברות הסלולא לא טומנות ידן בצלחת. לאחר שסלקום הכריזה קבל עם ועדה כי היא מייקרת את חבילות הסלולר ללקוחות חדשים, הצטרפו אליה 012 מובייל, גולן טלקום והוט מובייל.

לצפייה ברשימת ההתייקרויות – לחצו על הקישור לכתבה על גל ההתייקרויות בפואנטה


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות