מכה ליבואנים הבלעדיים: רשות ההגבלים תוכל למנוע מהם לפגוע ביבואנים מקבילים

מכה ליבואנים הבלעדיים: רשות ההגבלים תוכל למנוע מהם לפגוע ביבואנים מקבילים

האם סוף סוף נראה בארץ את המותגים הבינלאומיים במחירים שאנחנו קונים אותם בחו"ל? מעתה רשות ההגבלים העסקיים תוכל לפעול נגד יבואנים רשמיים שמונעים ממתחריהם למכור לצרכנים הישראלים במחירים נמוכים יותר

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הצרכנים הישראלים לא תמיד ערים למהלכים שמתחוללים מאחורי הקלעים של מדפי הסופר, רשתות הפארם או בתי העסק, אבל את התוצאה של אותם מהלכים הם מרגישים היטב כאשר הם משלמים ביוקר על מוצרים שבחו"ל הם מוצאים במחירים הרבה יותר נמוכים.

זאת, משום שיש הרבה מאוד מוצרים שהיבואנים שלהם בארץ מוגדרים יבואנים בלעדיים.

אחת מהדרכים להתמודד עם יוקר המחיה בישראל היא באמצעות יבוא מקביל – כך למשל, יבוא של משחות שיניים של קולגייט שלא באמצעות הערוץ הרשמי, או ייבוא של קוקה קולה בערוצים מקבילים.



אלא שיבואנים מקבילים מתלוננים לא פעם כי היבואנים הרשמיים מקשים עליהם בדרכים שונות ומשונות – וזו בדיוק הסיבה לחוק שעבר בקריאה שנייה ושלישית אתמול בכנסת.

מדובר בהוראת שעה שתאפשר לממונה על ההגבלים העסקיים להתערב במקרה שיבואן ישיר פוגע בתחרות.

החוק מגביל את כוחם של היבואנים הבלעדיים, המנצלים את כוחם לצמצם פעילות של יבואנים מקבילים כמו מניעת גישה לערוצי ההפצה הקמעונאיים. בתרגום לעברית, המשמעות היא שאם הרשות להגבלים עסקיים תזהה מצב שבו יבואן רשמי מפעיל לחצים כדי למנוע מיבואן מקביל למכור את המוצרים במחירים נמוכים יותר – היא תוכל לפעול נגדו.

כיום הרשות להגבלים עסקיים לא יכלה לפעול נגדם משום שהחוק לא הסמיך אותה לכך. כעת היא תוכל לתת הנחיות מחייבות שימנעו את הפגיעה בתחרות – כשם שהיא יכולה לעשות כאשר היא מזהה מונופול שפוגע מתחרים קטנים.
נזכיר כי לפני כשנה הרשות להגבלים עסקיים הטילה קנס של 63 מיליון שקל על החברה המרכזית לייצור משקאות קלים – יצרנית קוקה קולה. הסיבה: פגיעה בתחרות. הרשות הסבירה אז כי החברה המרכזית איימה במשך שנים על חנויות ומנעה מהן לעבוד עם מתחריה. במקרה הזה, אפשר היה להטיל את הקנס כי מדובר במונופול. כעת אפשר יהיה לפעול באופן דומה גם אם יבואן בלעדי אינו מוגדר מונופול.

הקולגייט ששבר את גב הגמל

"הצעד האמור הינו על רקע פערי מחירים משמעותיים שנמצאו בבדיקת משרד הכלכלה בתחום הטואלטיקה, אשר העידו על פער של 48% בין ישראל למדינות שונות בעולם", אמר שר הכלכלה אלי כהן, שקידם את החוק. "כחלק מהסקירה עלה כי במוצרים ספציפיים בהם ניכרת חדירה של יבוא מקביל, ירדו רמות המחירים של אותו המוצר בכ-30%".
כהן קידם את החוק יד ביד עם הרשות להגבלים עסקיים, אשר בראשה עומדת עו"ד מיכל הלפרין. לדבריו, יבואנים מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים לטובת מחירים גבוהים בשוק הישראלי, מה שמביא לפערי מחירים בלתי סבירים בין ישראל לעולם.
הלפרין התבטאה מספר פעמים בנושא עידוד התחרות באמצעות עידוד היבוא המקביל וכן עידוד הייבוא האישי – וכפי שפורסם בפואנטה, גם בתחום הייבוא האישי יצאה לדרך רפורמה.

סוף לגיאו-בלוקינג?

צרכנים רבים שמנסים להיכנס לאתרים של מותגים בינלאומיים, מגלים שהם אינם יכולים להיכנס לאתר הבינלאומי אלא מופנים אוטומטית לאתר הישראלי. גם השיטה הזו נועדה לאלץ את הצרכנים הישראלים לשלם ביוקר, וגם את הנוהג הזה התיקון הנוכחי אמור לפתור.

החוק אמור להגביל את האפליה ברכישות באינטרנט, מה שמכונה "תופעת הגיאו-בלוקינג", שבה יבואן בלעדי מונע גישה של צרכנים ישראלים לרכישת מוצרים באתרי אינטרנט זרים, וזאת כדי לגרום לצרכן לקנות דרך ערוצי ההפצה של היבואן ולא ברכישה מקוונת.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות