דואר ישראל משיק את מרכז הסחר המקוון ומבטיח: תוך 48 מרגע הנחיתה - החבילה אצלכם בבית

דואר ישראל משיק את מרכז הסחר המקוון ומבטיח: תוך 48 מרגע הנחיתה – החבילה אצלכם בבית

בקרוב אפשר יהיה לקבל את החבילות גם בלוקרים בתחנות הדלק של פז

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אחרי שבשנים האחרונות דואר ישראל היה שם נרדף לתור ארוך ושירות לא יעיל – לאחרונה נפתח מרכז הסחר המקוון שבאמצעותו מחולל הדואר שינוי בכל תהליך המיון והמסירה של החבילות שלנו. מדובר במרכז סחר עצום הממוקם במודיעין על שטח של 18 דונם, שאליו מגיעות כל החבילות שנשלחות ארצה כשעתיים אחרי שהן נוחתות בנתב"ג.

בדואר מבטיחים שכעת החבילה מגיעה אל יעדה תוך 48 שעות בממוצע, וזאת לעומת 5-7 ימים בעבר (ובמקרים רבים הרבה יותר).

למעשה, בדואר ישראל הבינו שהתחרות שמציגות להן חברות השילוח הבינלאומיות מחייבת אותם להשתפר ומהר, וזאת במיוחד לאור העובדה שבעוד שמספר המכתבים שנשלחים הולך ויורד, מספרן של החבילות נוסק.

"אנשים שולחים מכל וכל, החל ממוצרי מזון ועד בעלי חיים. החבילה החריגה ביותר שנתקלנו בה הייתה חבילה שהכילה נחש", סיפר היום באירוע השקת המרכז דני בוטווין, סמנכ"ל הלוגיסטיקה בדואר ישראל.

לדבריו, חלק מהאתרים הגדולים, כמו ASOS, שולחים את החבילות בטיסות סדירות של בריטיש איירווייס וחברות תעופה אחרות, ולא בטיסות מטען.

מדובר בכמות אדירה של חבילות, כאשר בימי השיא (למשל בעקבות אירועי מכירות של עלי אקספרס) מטופלים במרכז הסחר המקוון עד 700,000 פריטים ביום, בקצב של כ-12,000 חבילות בשעה.

אגב, אנשי המכס נמצאים בתוך מרכז הסחר המקוון ודוגמים באופן אקראי את החבילות.

מיון אוטומטי

אם בעבר החבילות היו עוברות מספר תחנות והרבה ידיים עד שהגיעו ליעדן, היום החבילות ממוינות באופן כמעט אוטומטי.

בדואר הטמיעו מערכת שקוראת את המיקוד ואת מספר הטלפון של הנמען – וכך נשלחת הודעה לנמען שמאפשרת לו מעקב אחר החבילה, והיא מנותבת מיד אל השק שנשלח לנקודת המסירה.

כך, צומצמו מספר התחנות ומספר הידיים שמטפלות בחבילות, מה שמשפיע גם על שיעור האבידות וגם על יעילות המיון.

מסירה במאות נקודות: החל מחנות מכולת ועד שליחות של Gett

נקודות המסירה הורחבו וכיום יש כ-400 חנויות ברחבי הארץ שבהן אפשר לקבל חבילות מחוץ לדואר – החל מסניפי שופרסל ועד חנויות מכולת.

בימים אלה חותם דואר ישראל הסכם גם עם חברת פז, אשר מפעילה לוקרים בתחנות דלק ברחבי הארץ. המשמעות היא שבחודשים הקרובים אפשר יהיה לאסוף את החבילות גם בדרך לעבודה ב-100 תחנות דלק.

דואר ישראלמרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין. צילום: דפנה הראל כפיר

שירות נוסף שהולך וצובר תאוצה הוא שיתוף הפעולה עם Gett (גט טקסי) – שפעיל באזור המרכז ומאפשר לקבל חבילות תוך חצי שעה בתשלום נוסף.

דני גולדשטיין, מנכ"ל הדואר, אומר כי בדואר ישראל מעריכים כי ברגע שהפטור ממע"מ יעלה ל-250 דולר, תהיה קפיצה חדה במספר החבילות – כשם שהייתה קפיצה ב-2012, כאשר הפטור עלה מ-50 ל-75 דולר: "העולם הוא קניון גלובלי, ואנחנו נערכים לעלייה חדה במספר החבילות. הדואר הוא שחקן חשוב בהורדת יוקר המחיה".

לדבריו, בית המיון הנוכחי יהיה חלק קטן מקרייה גדולה שתקום. שטח המתחם יוכפל ויטפל בשנת 2025 ב-250 מיליון חבילות בשנה.

מנועי הצמיחה: מסחר מקוון ועד בנק הדואר

לדברי גולדשטיין, בדואר הגדירו 4 מנועי צמיחה: השילוח הבינלאומי, הסחר המקוון בארץ, בנק הדואר ומתן שירותים ממשלתיים כזרוע של משרדי הממשלה.

  • שילוח בינלאומי: לדברי גולדשטיין, בדואר מנהלים מגעים עם חברות שילוח בינלאומיות ומגבשים שיתופי פעולה. בנוסף, יש כבר היום שיתופי פעולה עם אתרי הסחר הגדולים, כמו ebay, עלי אקספרס וטארגט.
  • סחר מקוון בישראל: בעוד שהישראלים קונים בהמוניהם באתרים בחו"ל – בארץ הסחר המקוון עדיין רחוק ממיצוי הפוטנציאל, והדואר מתכנן לתת סיוע לחברות ישראליות ולעסקים קטנים.
  • בנק הדואר: כבר היום יש בבנק הדואר קרוב לחצי מיליון חשבונות, ובדואר מתכננים להצעיד אותו קדימה לכיוון הדיגיטלי ולהפוך אותו לשחקן משמעותי הרבה יותר מכפי שהוא היום. בנוסף, נבחן שיתוף פעולה עם גופים פיננסיים.
  • זרוע קדמית של משרדי הממשלה: כפי שפורסם כאן, לאחרונה הושק שירות הנפקת רישיון ורישיון רכב של משרד התחבורה בסניפי הדואר – וזו רק ההתחלה. בדואר עובדים מול משרדי הממשלה, למשל משרד הפנים, כדי להרחיב את שירותי הממשלה שניתן לקבל בסניפים.

תוכנית הבראה כואבת

כידוע, דואר ישראל היה במצב כלכלי קשה מאוד ונכנס לתהליך של תוכנית הבראה. התוכנית כוללת פיטורים של עובדים רבים.

יו"ר הדירקטוריון של דואר ישראל, חזי צאיג, אמר היום כי כ-1,000 עובדים פוטרו בשנה האחרונה, וצפויים עוד פיטורים. מספר העובדים ירד מכ-6,300 לכ-5,300.

"כדירקטוריון אנחנו ממשיכים לעקוב אחר תוכנית ההבראה של הדואר. מדובר במאות ישיבות דירקטוריון ופיקוח מאוד הדוק על הנהלת החברה, שצריכה לעמוד ביעדים ברורים. כשנכנסתי לתפקיד, לא הייתה להנהלת החברה תוכנית אסטרטגית. הובלנו תוכנית אסטרטגית שמרכז המיון הוא חלק ממנה. הנהלת החברה מקדמת את התוכנית בצורה טובה ביותר. אנו מכינים את החברה לשלב נוסף שאנו מחויבים לו – ההפרטה. החברה ערוכה לזה, אך ההחלטה היא של בעלי המניות".

צאיג הוסיף כי עד סוף 2017 החברה תרשום את אגרות החוב שלה למסחר: "זה אומר שהיא תוכל לגייס כסף ותהיה תרבות ארגונית ניהולית לגמרי שונה שכרוכה בשקיפות".

עוד אמר צאיג כי בדואר ישראל שוקלים הקמה של חממה טכנולוגית שבה יוכלו לפתח יחד עם יזמים צעירים מיזמים טכנולוגיים.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות