מריחים שינוי בתחום הייבוא אישי: הממונה על ההגבלים העסקיים תומכת בהעלאת רף הפטור ממכס - פואנטה
צילום: אתר pixabay

מריחים שינוי בתחום הייבוא אישי: הממונה על ההגבלים העסקיים תומכת בהעלאת רף הפטור ממכס

בקרוב נשלם פחות מסים ויהיו פחות אגרות והגבלות על הזמנת מוצרים מחו”ל. עו”ד מיכל הלפרין לא רק תומכת בביטול הגבלות רבות על יבוא אישי, אלא שיש לה עוד כמה רעיונות שיהפכו את הקניות באתרים בינ”ל לנוחות וזולות יותר

בשבועות האחרונים מדברים שוב ושוב על הייבוא האישי כאמצעי להוזלת יוקר המחיה בארץ.

הכוונה בייבוא אישי היא לכל מה שהצרכנים רוכשים באופן פרטי ולשימוש פרטי בחו”ל, כאשר מדובר בעיקר בהזמנות באתרים בינלאומיים.

עוד לפני פרשת טארגט, הודיעו במשרד האוצר על הכוונה לקדם את המלצות הוועדה הבין-משרדית שנועדו להקל על יבוא אישי – אך אין ספק שהעובדה שענקית הסחר הבינלאומית ביטלה עשרות אלפי הזמנות לישראלים רק משום שהשילוח לא השתלם לה, הציפה את הקושי שחווים הצרכנים הישראלים.

השבוע נודע כי ברשות להגבלים עסקיים ביצעו מחקר שמטרתו לבדוק כיצד ניתן לעודד את הצרכנים לייבא ארצה מוצרים בענפים שונים – וזאת משום שברשות רואים את התחרות ככלי מרכזי שיביא להפחתת יוקר המחיה בארץ.

הצרכנים בישראל אמנם לא זקוקים לשום גורם רשמי שיספר להם כמה קשה ולא משתלם לייבא ארצה פריטים רבים, אך עדיין יש חשיבות רבה בכך שגוף רב עוצמה כמו הרשות להגבלים עסקיים שם את האצבע על הסחמים שבגללם יש לא מעט ישראלים שנמנעים מלייבא ארצה מוצרים.

לפי עבודת הרשות, יש לעשות כמה שינויים דחופים ורדיקליים בכל עניין היבוא האישי:

ראשית, היום הפטור ממכס על הזמנת חבילות עומד על הזמנה בסך של עד 75 דולר בלבד, והפטור ממע”מ – על 500 דולר.

הדבר גורם לצרכנים להימנע מלהזמין מוצרים יקרים, או לפצל הזמנות.

ההמלצה היא להעלות את תקרת הפטור באופן משמעותי.

שנית, היום כל משרד ממשלתי מפקח על תחומים שונים, ולכן יש תקנות שונות לגבי מוצרים שונים – החל מחלקי חילוף לרכב, דרך מוצרי מזון ועד ציוד אלקטרוני. הצרכנים אינם מצליחים להתמצא בכל התקנות והן גם לא מספיק נגישות עבורם. כך או כך – צרכנים שמזמינים את המוצרים הללו דרך חברות שילוח פרטיות מוצאים את עצמם תחת זכוכית מגדלת ונאלצים לשלם תוספת עמלות ואגרות, בעוד שצרכנים שמקבלים בדיוק את אותן חבילות בדואר – פטורים מתשלום אותן אגרות משום שהחבילות שלהם כלל לא נבדקות. למעשה, מדובר ב-99% מהחבילות, מה שהופך את כל החקיקה והסרבול למיותרים.

לכן, הרשות ממליצה לבטל חלק ניכר מההגבלות והתקנות – שכן הן ממילא אינן נאכפות.

שלישית, אם התקנות יהיו פחות  מחמירות, יותר אנשים יבחרו לשלוח את החבילות בחברות שילוח – ואז העומס על הדואר יפחת והכול יתנהל מהר יותר.

רביעית, ברשות טוענים כי השירות בדואר אינו מיטבי ויוצר עיכוב וסרבול: “אנחנו ממליצים לייצר חלופה לדואר, כדי שתהיה תחרות וכדי שהצרכנים יקבלו שירות טוב יותר”, אומרת עו”ד מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים. לדבריה, הרשות מציעה למשרדי הממשלה לסייע בהקמת מרכז חלוקה עבור חברות השילוח הפרטיות. 

בנוסף, וכאן מדובר באמירה חשובה, הרשות אף תתיר עבודה משותפת של חברות השילוח כדי לשפר את השירות ואת מהירות השילוח – וזאת למרות שבאופן טבעי היא אמורה להתנגד לפעילות משותפת של גורמים מסחריים מתחרים.

ההמלצות עדיין לא הועברו למשרדי האוצר והכלכלה, אך הן יועברו בימים הקרובים, לקראת סיום עבודתה של הוועדה הבין-משרדית שנועדה להסדיר את תקנות היבוא האישי.

תגובות: 0
נגישות