כמה עולה הוצאת דרכון ומה מחיר הוצאת דרכון בנתב"ג?

האגרות על הוצאת דרכון יוזלו. מחיר הוצאת דרכון בנתב"ג יירד מ-1,105 שקל ל-815 שקל

חברי ועדת הכספים טרפדו את כוונת משרדי הפנים והאוצר לייקר את האגרות בשל המעבר לשיטה ביומטרית. כמה נשלם בחורף וכמה בקיץ?

הוצאת דרכון בנתב"ג
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כבר חודשים ארוכים שגובה האגרות על הוצאת דרכונים נדון בכנסת – כאשר הממשלה מעוניינת לייקר את האגרות הללו בעקבות המעבר לשיטה הביומטרית ואילו ועדת הכספים של הכנסת מתנגדת להתייקרות. אתמול נרשם ניצחון לחברי הכנסת, ובראשם יו"ר הוועדה משה גפני (יהדות התורה) וח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) – שהצליחו לא רק למנוע את ההתייקרות, אלא אפילו להוזיל מעט את האגרות.

כך, האגרה הרגילה להוצאת דרכון, העומדת על 275 שקל, הופחתה בעשרה שקלים ל-265 שקל, ואגרה על הוצאת הדרכון באינטרנט – שעומדת כעת על 195 שקל – תעמוד בחודשי הקיץ על 185 שקל ובחודשי החורף על 155 שקל.

כל מי שיבקש לבצע שינויים בפרטיי הדרכון שלו, כגון שינוי שם, שם משפחה, מצב משפחתי וכד', לא יידרש לשלם ודרכונו (המעודכן) יפוג בתאריך המקורי שנקבע לפני הכנסת השינויים.

הוזלה משמעותית במחיר הוצאת דרכון בנתב"ג

אחת ההוצאות הכואבות נופלת לעתים על ישראלים רק בשדה התעופה, כשהם מגלים שהדרכון שלהם לא בתוקף או לא תקין.

הנפקת דרכון מהיר בעמדת משרד הפנים בנמל התעופה בן גוריון עולה הון תועפות – 1,105 שקל לדרכון אחד. הסיבה היא "עונש" שמטילה המדינה על מי שלא דואג לדבר בזמן וניצול המצוקה שלו רגע לפני טיסה.

לכן, ההחלטה שהתקבלה אתמול בוועדת הכספים להוזיל את אגרת הנפקת הדרכון בנתב"ג היא החלטה מבורכת.

האגרה תפחת מ-1,105 שקל כיום ל-815 שקל.

כמה ישלם על דרכון מי שלא ימסור את טביעת האצבע שלו למאגר הביומטרי?

כעיקרון, לפי דרישת משרדי הפנים והאוצר, הנפקת דרכון למי שלא ימסור טביעת אצבע היא ל-5 שנים בלבד, וכך בכל 5 שנים יצטרך האזרח לשלם אגרה של 265 שקל על הנפקת דרכון חדש.

גם על הסעיף הזה התחולל מאבק בוועדה, ובסופה ביטלו חברי הוועדה את ההוראה הזאת וקבעו כי מי שדרכונו חודש ל-5 שנים בלבד יחויב לשלם רק אגרה של 130 שקל במהלך אותן 10 השנים האלה, ולא באגרה הרגילה.

חברי ועדת הכספים לממשלה: "לא ייתכן שהאזרחים ישלמו על החלטת הממשלה לעבור לשיטה הביומטרית"

כאמור, כל התעריפים הללו נקבעו על-ידי חברי ועדת הכספים, בניגוד לכוונת רשות האוכלוסין ומשרד האוצר.

"לא יתכן שאזרחי ישראל ישלמו קנס על החלטת הממשלה לאמץ את השיטה הביומטרית. כשהממשלה קיבלה את ההחלטה הזו, חבריה ידעו את ההשלכות ואת ייקור התהליך", אמר היו"ר גפני בדיון.

גפני אף דרש שלא תיגבה אגרה נוספת במהלך תקופת היות דרכון בתוקף, בגין בקשה לשינוי פרטים, כגון שינוי שם, שינוי מצב משפחתי וכדו': "מדובר בשינויים שלא היו כרוכים בתשלום עד היום וכך הדבר צריך להימשך גם בעתיד". הצטרף לדרישתו ח"כ מיקי רוזנטל.

יועצת משפטית ברשות האוכלוסין במשרד הפנים, עירית וייסבלום, אמרה כי "אין מדובר בקנס שמוטל על האזרחים אלא בתשלום עבור שירות שיש לו עלות". בעניין התשלום בגין הארכת דרכון לחמש שנים בלבד, אמרה: "עלות התפעול והשירות להנפקת דרכון היא אותה עלות בין אם מדובר בדרכון לעשר שנים או לחמש שנים. אין מדובר בקנס על האזרח. אנחנו פועלים עפ"י חוות דעת של מומחים, שלפיהן מאגר שמסתמך על תמונות פנים טוב לחמש שנים בלבד, כי תווי פנים זה דבר שמשתנה ואילו טביעות אצבע זה דבר שאינו משתנה לאורך שנים. מי שלמערכת תהיה רק את תמונה שלו, יידרש לחדש את דרכונו לאחר חמש שנים והעלות היא עלות הנפקת הדרכון בלבד".

בתגובה לכך אמר גפני: "יש לי רישיון נהיגה כבר עשרים שנה עם אותה תמונה. הרישיון לא השתנה וגם התמונה לא. אז למה כאן זה מפריע? למה לחייב אזרח לחדש את הדרכון אחרי חמש שנים. אם כך הדבר, אז שהאגרה תעמוד על 50% מתעריף אגרה רגילה לחידוש דרכון. אם באמת רוצים לעודד אזרחים למהר להוציא תעודות ביומטריות וכד', יש לפעול כמו במדינות אחרות ולתת הנחות משמעותיות יותר. גם לגבי הורדת העומסים בחודשי הקיץ, אני סבור שבחודשי החורף, יש לאפשר חידוש דרכונים חינם באמצעות האינטרנט".

בסופו של דבר, התעריפים המוזלים אושרו לשנה וחצי, עד ל- 31.12.18, מתוך כוונה שעז אז יגיעו להסדרת העניין באופן קבוע.



היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות