כמה סויה מומלץ לאכול? משרד הבריאות מתקן את עצמו: לא רק שסויה בריאה, היא אף מומלצת - פואנטה

כמה סויה מומלץ לאכול? משרד הבריאות מתקן את עצמו: לא רק שסויה בריאה, היא אף מומלצת

לפי המחקרים החדשים, סויה עלולה להפחית סיכוי לסרטן ומומלצת בכל גיל, לנשים ולגברים

במשך שנים הזהירו אותנו כי צריכה מוגברת של סויה אינה בריאה, וכעת עושה משרד הבריאות פניית פרסה ומוציא הנחיות חדשות, שלפיהן צריכת סויה לא רק בטוחה, אלא אף מומלצת.

נייר עמדה חדש של משרד הבריאות ושל עמותת עתיד – עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל, קובע מפורשות: “צריכת סויה הינה בטוחה בכל שלבי החיים לרבות ינקות, ילדות והתבגרות, הן בקרב נשים והן בקרב גברים, ואף עשויה לספק יתרונות במצבים בריאותיים שונים, כולל הפחתת סיכוי לסרטן השד”.

ההמלצות החדשות מתבססות על תוצאות של קרוב ל-200 מחקרים מקיפים שבוצעו ב-12 השנים שחלפו מאז הפרסום הקודם.

מדובר בסויה על צורותיה השונות, כולל משקה סויה.

אז כמה סויה מומלץ לצרוך, ובאיזו צורה – פולי סויה, משקה או טופו? 

סויה מהווה מקור חלבון איכותי וידידותי לסביבה, ובמסמך משרד הבריאות מדגישים כי הם עתירי סיבים תזונתיים, ברזל, סידן, אבץ, מגנזיום, אשלגן וויטמינים מקבוצת B.  

מנת סויה למבוגר מוגדרת כ-100 גרם טופו (כשליש חבילה) / חצי כוס אדממה / כוס משקה סויה. המלצות התזונה האמריקאיות והבריטיות כוללות מוצרי סויה הן בקבוצת החלבון והן בקבוצת החלב ולא מציינות מגבלה על צריכת סויה יומית. 

עם זאת, ההמלצה היא לשלב קטניות נוספות בתזונה ולגוון בין הסוגים: עדשים, סוגי שעועית, חומוס ועוד. 

עוד מומלץ לצרוך מזון במצבו הטבעי או לאחר עיבוד מינימלי, ולכן מאכלי סויה מומלצים הם טופו, אדממה, משקה סויה ללא סוכר מוסף, פולי סויה יבשים וטמפה. 

חלב סויה: התחליף הכי בריא לחלב

לפי נייר העמדה של עמותת עתיד, משקאות סויה מועשרים מקבילים לחלב מן החי מבחינת תכולת החלבון והסידן שבהם, וברוב המקרים גם תכולת ויטמין B12. זאת, בניגוד ליתר המשקאות הצמחיים,למשל שקדים, אורז ושבולת שועל, שאינם מהווים מקור לחלבון.

לעומת זאת, תחליפי גבינה על בסיס סויה בהשוואה לגבינות מן החי הינם דלים בחלבון ולרוב עתירי שומן. כמו כן הם עברו עיבוד אינטנסיבי (מזון אולטרה מעובד).

צריכת סויה עשויה להפחית סרטן ולהקל על נשים הסובלות מגלי חום

אחד הממצאים המעניינים העולים מהמחקרים הוא שצריכת סויה בגילאי הגדילה עשויה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן שד בבגרות.

עוד כתבות מעניינות באתר פואנטה

לפי המסמך, עמדת אגודת הסרטן האמריקאית (ACSׂ) היא שצריכת מזונות סויה מסורתיים, כמו טופו, עשויה להוריד את הסיכון לחלות בסרטן השד, הערמונית ורירית הרחם, ויתכן שגם בסוגי סרטן נוספים.

לא ברור אם הקשר המגן קיים גם עבור מזונות סויה מתועשים, ואין מספיק ראיות התומכות בשימוש בתוספי איזופלאבונים להורדת סיכון לסרטן. צריכת סויה עשויה לסייע במניעת סרטן שד, וקשורה בסיכון מופחת לתמותה והישנות הגידול בקרב חולות ושורדות סרטן שד.

יש להדגיש שלא נמצא קשר בין צריכת סויה לבין עלייה בסיכון להיארעות, הישנות או תמותה מסרטן השד. לפי הקרן העולמית לחקר הסרטן (WCRF), צריכת סויה בקרב שורדות סרטן שד עשויה להפחית את הסיכון לתמותה כללית

עוד לפי המחקר, קיימת סבירות שצריכהת סויה מסייעת להפחית את תדירותם של גלי חום.

האם נמצא קשר בין סויה לבין התפתחות מינית מוקדמת?

אחד מהטענות המרתיעות ביחס לאכילה רבה של סויה הייתה שסויה מעודדת התפתחות מינית מוקדמת.

המסמך הנוכחי מפריך זאת, וכך הוא קובע לגבי צריכת סויה בגיל הילדות וההתבגרות ובקרב גברים: “הסויה עשירה בנוטריינטים החיוניים לגדילה, לרבות חלבון, ברזל וסידן. לא נמצא קשר בין צריכת סויה לבין התפתחות מינית מוקדמת.

“צריכת סויה לא משפיעה על רמות הורמוני המין בקרב גברים, ולא נמצא קשר בין צריכתה לבין ירידה בפוריות בקרב גברים בריאים ובקרב גברים בעלי בעיות פוריות”.

באשר לנשים בגיל הפוריות נקבע כך: “המחקר בנושא הקשר בין צריכת סויה לפוריות האישה מועט, אך המחקרים הקיימים מעידים על בטיחות צריכתה בקרב נשים בריאות ובקרב נשים העוברות טיפולי פוריות”.

האם יש אזהרות מיוחדות לנשים בהריון?

על פי המסמך, המחקר בנושא צריכת סויה בתקופת ההיריון וההנקה מצומצם, אך המחקרים הקיימים לא הראו ממצאים בעייתיים.

תגובות: 0

נגישות