הסמארטפון שלכם נגנב? זה מה שאתם צריכים לעשות

הסמארטפון שלכם נגנב? זה מה שאתם צריכים לעשות

אחרי מאות אלפי קורבנות גניבה במשך שנים, הוסדר תהליך השבתת המכשירים הגנובים 

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

התופעה של גניבת סמארטפונים לצורך מכירתם אינה חדשה, ובעוד שהצרכנים סובלים, יש מי שמרוויח, החל מהגנבים עצמם ועד חברות וחנויות הסלולר שמוכרות לקורבנות מכשיר חדש במקום זה שנגנב.

הנזק הכבד שנגרם לצרכנים בא לידי ביטוי לא רק בהוצאה כספית כבדה, אלא גם באובדן של מידע אישי רגיש וחשוב, כמו תמונות, אנשי קשר ועוד.

בימים האחרונים יצאה משטרת ישראל בקמפיין חדש שבו היא קוראת לכל מי שהסמארטפון שלו נגנב – להגיש מיד תלונה במשטרה ולדווח על כך לחברות הסלולר – כדי שהמכשיר עצמו (ולא רק הסים) – יושבת.

הקמפיין הזה הוא תוצאה של עבודה משולבת עם משרד התקשורת – אשר במשך כחמש שנים עבד מול חברות הסלולר כדי לשנות את רישיונן.

אז מה צריך לעשות כשהסמארטפון שלכם נגנב?

כאמור, מיד כשאתם מגלים את הגניבה, עליכם להתלונן במשטרה ולדווח לחברת הסלולר. 

הדיווח לחברת הסלולר יוביל לנטרול המכשיר והפיכתו לברזל חסר ערך.

התלונה במשטרה תאפשר לכם לקבל חזרה את המכשיר במידה שהגנב ייתפס. לפי הודעת המשטרה, המכשירים הגנובים יעודכנו כדוממים.

עד כה, למרות שחברות הסלולר יכלו לדעת באיזה לקוח משתמש המכשיר, הן לא השתמשו במידע הזה. כעת הן חייבות להשתמש במידע שלהן באשר למספר הסידורי של המכשיר (IMEI( ולחסום אותו לשימוש.

בנוסף, החברה צריכה לעדכן את מאגר המידע שלה בכל יום עד השעה 20:00, ולסנכרן את המידע מול חברות הסלולר האחרות מדי יום.

עוד חשוב לדעת שהצרכנים עצמם יכולים לגלוש אל מאגר המידע הזה. כלומר, אם צרכן מקבל הצעה לרכוש סמארטפון – הוא יכול לבדוק את המספר הסידורי של אותו מכשיר כדי לוודא שלא מוכרים לו מכשיר גנוב. 

מה עם הסים / קו טלפון עצמו?

משרד התקשורת הסדיר גם התנהלות החברות באשר לסים עצמו.

לקוח שהמכשיר שלו נגנב בארץ, יכול להורות לחברת הסלולר לחסום את הקו לשיחות יוצאות ולגלישה, אך להשאיר את השיחות הנכנסות פעילות.

לקוח שמכשירו נגנב בחו"ל צריך להודיע לחברת הסלולר והיא תחסום את הקו לחלוטין, גם לשיחות נכנסות, משום ששיחות נכנסות כאשר המכשיר נמצא בחו"ל כרוכות בתשלום.

למי הקרדיט?

למעשה, ההודעה על המדיניות החדשה פורסמה כבר לפני שנה, כפי שפורסם כאן בפואנטה, והחקיקה עצמה יצאה לפועל לפני חצי שנה – אך נראה שרק חלק מקורבנות הגניבה ידעו על כך. הקמפיין הנוכחי בא לעורר את מודעות הציבור.

בדוברות המשטרה מציינים כי בחצי השנה שחלפה כבר הורגשה ירידה במספר הגניבות: "בשנת 2016 עמד מספר התלונות על קצת יותר מ-20,000, וכעת הוא עומד על קצת פחות מ-16,000. מדובר במכל סוגי המכשירים הניידים, כולל טאבלטים ולפטופים". 

כאמור, הקמפיין כעת הוא של המשטרה, אך מדובר בתוצאה של מהלך משותף. 

משרד התקשורת הוביל את שינוי הרישיון של חברות הסלולר, ויש להניח שהיה לא פשוט לכפות עליהן מהלך שאין להן שום אינטרס לעשות.

במשטרה מציינים שהמדיניות החדשה היא חלק מתפיסת עולם של המפכ"ל רוני אלשיך, הנקראת "משטרה מונעת", אשר באה לידי ביטוי בכל מיני סיטואציות (לפי אותה תפיסת עולם, הוצבו בחוף הים בתל אביב לוקרים לשירות הציבור, מתוך מטרה למנוע את הגניבות באמצעות מתן אפשרות לאחסון בטוח של הפריטים).

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות