יוטיוב קידס בישראל: יוטיוב לילדים. התוכן מפוקח, אז מה החיסרון?

יוטיוב קידס בישראל: יוטיוב לילדים. התוכן מפוקח, אז מה החיסרון?

גוגל משיקה בישראל את יוטיוב קידס: הגרסה המותאמת לילדים של יוטיוב. התכנים מסוננים ואפשר להגביל זמן מסך – אבל יש פרסומות ולא כדאי להירדם בשמירה

יוטיוב קידס
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




כמה פעמים נתתם את הטלפון שלכם ללדים כדי לצפות ביוטיוב, וגיליתם שבמקום לצפות בדורה, הם הגיעו בטעות לתוכן שממש לא הולם את גילם? עכשיו סוף סוף מושקת בישראל יוטיוב קידס (YouTube Kids) – הגרסה המותאמת לילדים של יוטיוב. התכנים באפליקציית YouTube Kids הם תכנים מסוננים. בנוסף, ההורים יכולים להגדיר את התכנים ואת זמן המסך בפרופיל ייעודי לכל אחד מילדיהם. האפליקציה מיועדת לילדים בני 3-12 (בעוד שיוטיוב מוגדרת לכאורה לילדים מעל גיל 13).

אין ספק שמבחינת ההורים, זו כרגע החלופה העדיפה על פני אפליקציית יוטיוב הרגילה, אבל צריך לזכור שהמטרה של גוגל היא כמובן לייצר נאמנות ליוטיוב ולדאוג שהילדים שלנו יבלו זמן מול המסך. לכן, על ההורים להיות עירניים ולא למרק את המצפון שלהם בכך שהם עוברים מיוטיוב ליוטיוב קידס.

בנוסף, חשוב לזכור כי שום דבר לא ניתן חינם – גם לא לילדים. אחת לרבע שעה הילדים נחשפים לפרסומת. בגוגל אומרים כי כל המודעות ב-YouTube kids מוצגות באופן ברור כמודעה ויש הודעה למשתמשים שתכף תוצג פרסומת – אבל מה זה עוזר לילד בן 3 אם מודיעים לו שיש פרסומת? בגוגל לפחות מתחייבים כי לא ניתן לטרגט מודעות ביוטיוב קידס (הכוונה היא שלא ניתן לאסוף מידע על הצופים הצעירים לצרכי פרסום). כמובן שההבטחה הזאת צריכה להיבדק.

בשורה התחתונה, כדאי לזכור כי למרות השיפורים – מדובר עדיין בזמן מסך ובחשיפה לפרסומות. בסופו של דבר, ילדים זקוקים לזמן איכות אמיתי עם ההורים שלהם, לזמן אמיתי של משחק (היכנסו לכתבה "משחקים לילדים" כאן בפואנטה), לתנועה, למשחקי חברה, לאינטראקציה עם חברים וללמידה לא פאסיבית. זה אולי הזמן גם להזכיר את הסרט "מסכי עשן – המלכודת הדיגיטלית" בנטפליקס, שמומלץ לצפייה לכל הורה ושופך אור על מנגנון ההתמכרות שיוצרות ענקיות הטכנולוגיה.

יוטיוב קידס – מאפייני השירות

בחברת גוגל, המחזיקה ביוטיוב, מציינים כי "באפליקציית יוטיוב קידס משולבים מסננים אוטומטיים, בדיקות אנושיות ומשוב מהמשתמשים. אגב, ישראל צורפה ע"י גוגל ליוטיוב קידס באיחור עצום. בעולם היא כבר הושקה בשנת 2015, ופעילה ב-38 מדינות.

האפליקציה היא אפליקציה נפרדת מזו של יוטיוב. אפשר להוריד אותה לסמארטפונים ולטאבלטים. אפשר גם להיכנס לאתר יטיוב קידס דרך המחשב.

ילדים אינם זקוקים לחשבון גוגל. ילדים גם לא יכולים להעלות סרטונים או להגיב על התוכן ביוטיוב קידס.

האפליקציה כוללת מספר תכונות מרכזיות, שאותן ניתן להתאים באופן אישי לכל ילד במשפחה:

יוטיוב קידס – הגבלת זמן מסך

עם כל הכבוד להגבלת התכנים, ויש כבוד, הורים צריכים לרצות להגביל את זמן המסך של הילדים גם אם הם צופים בתכנים מסוננים ואפילו אם מדובר בתכנים איכותיים לכן, התכונה הזאת חשובה מאוד ורצוי להשתמש בה: באפליקציית יוטיוב קידס קיים קוצב זמן (טיימר) המאפשר הגבלת זמן צפייה, למשל הגבלת הפעלה ל-15 דקות בלבד. האפליקציה תודיע לילד כאשר זמן השימוש בה מסתיים ותנעל לשימוש.

קביעת הגדרות אישיות בהתאם לילד

לאחר הורדת אפליקציית YouTube Kids, ההורים יכולים להגדיר פרופיל ייחודי לכל אחד מילדיהם (בהתאם לגיל ולהעדפות).

ממשק צבעוני

העיצוב של יוטיוב קידס שונה מזה של שירות יוטיוב הרגיל. התמונות גדולות יותר, העיצוב צבעוני והסמלים גלויים וברורים, כך שלילדים קל לנווט בתוך השירות.

אפשרות לאשר תוכן, לחסום תוכן או לחסום את החיפוש

במצב 'תוכן מאושר בלבד', ההורים יכולים לבחור סרטונים וערוצים בודדים שילדיהם יולים לצפות בהם (למשל, רק סרטוני בוב הבנאי או מיכל הקטנה). הם גם יכולים לחסום סרטונים או ערוצים מסוימים (למשל וידאו קליפ חושפני של זמרים מסוימים). הורים יכולים גם לבחור האם להפעיל את אפשרות החיפוש באפליקציה או לא.

יוטיוב קידס – 7 קטגוריות תוכן ייעודיות

האפליקציה מציעה ערוצים ופלייליסטים בשבע קטגוריות:

  • למידה
  • תחביבים
  • מוסיקה וריקוד
  • אומנות ומלאכת יד
  • צעצועים ומשחק
  • יוטיוברים ו-וולוגרים לכל המשפחה
  • גיימינג
  • מופעים וסרטים

סקר לקראת השקת יוטיוב קידס: הורים לא מרוצים מהצפייה במסכים

צפייה במסכים היא בייביסיטר נוח להורים, במיוחד בתקופת הסגר ובמיוחד כאשר ההורים עובדים מהבית. גם ההורים המתקדמים ביותר מוצאים את עצמם נשברים ומצמידים את הילדם למסך, כשהם מנקים את המצפון בכך שהם בוחרים עבור הילד בתוכן חינוכי או בזמר שהוא אוהב. אלא שהילדים מהר מאוד לומדים לתפעל את האפליקציה ומתחילים לשוטט בין הסרטונים. חברת גוגל, המחזיקה ביוטיוב, חטפה ביקורת קשה בכל העולם בשל חשיפת הילדים לתכנים לא הולמים, לצד איסוף מידע על הילדים. השקת יוטיוב לילדים נועדה לתת מענה לביקורת.

"YouTube Kids מאפשרת להורים לעצב את חוויית הצפייה של ילדיהם, אומרת חנית מרינוב, מנהלת השיווק של Google בישראל. ״מסקר שביצענו בישראל״, היא הוסיפה, ״עולה כי 79% מההורים רוצים לשנות את הרגלי הצפייה של ילדיהם במסכים. שני שליש מהם תלו זאת בחששות משעות הצפייה הארוכות ומצפייה בתכנים לא הולמים, וחצי מההורים ציינו את הסתייגותם מצפיה בתכנים לא לימודיים ומעצם הצפייה שבאה על חשבון פעילות חברתית".

מדוע הורים מצמידים את הילדים למסך?

הסקר של גוגל מעלה נתונים שמוכרים לכל הורה בישראל. הנה הדברים שאמרו ההורים בסקר:

  • 65% מההורים: "הסיבה המרכזית לצפייה במסכים היא שעמום"
  • כ-50% מההורים: "הצפייה היא למטרת בידור"
  • כ-50% מההורים: "מאפשרים לילדים לצפות במסכים על מנת שיוכלו להתפנות לעבוד או למטלות בית"
  • כחמישית מההורים: "מאפשרים צפייה בשביל שיוכלו לישון ולנוח"
  • 35% מההורים בלבד: "הצפייה במסכים נועדה לשמש לצרכי למידה"
  • פחות משליש מההורים: "הצפייה נועדה לטפח תחביבים"

בגוגל אומרים כי הכלים שמציעה אפליקציית יוטיוב קידס זכו לביקוש גבוה: הכלי המבוקש ביותר הוא מעקב אחר היסטוריית הצפיה של הילד (81%), אחריו אפשרות חסימה של סרטון או תוכנית (79%) ולהתאמת התכנים בהתאם לגיל הילד (79%). הגבלת זמן צפייה דורגה במקום הרביעי (75%).

כאמור, גם כשמדובר באפליקציה מותאמת יותר לילדים – אל תתנו למצפון שלכם להירדם. מסך הוא לא בייביסיטר. ילדים זקוקים להרבה יותר מזה.

 

שתפו את הכתבה, ואל תשכחו לפרגן לנו בלייק כאן למטה, זה ממש חשוב לנו…

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה



מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!



     

     

    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות