רפורמת המדבקות התזונתיות מתעכבת. ליצמן: "מה זה משנה אם זה ינואר או פברואר?"

רפורמת המדבקות התזונתיות מתעכבת. ליצמן: "מה זה משנה אם זה ינואר או פברואר?"

נראה שהלחצים של חברות המזון הניבו פירות – והפעימה הראשונה של רפורמת המדבקות, שהייתה אמורה לצאת לדרך כבר בעוד שלושה חודשים, נראית רחוקה מתמיד

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

רפורמת סימון מדבקות הבריאות מתעכבת עד מועד לא ידוע. מדובר ברפורמת הדגל של משרד הבריאות, שאמורה הייתה לספק לציבור מידע על הערכים התזונתיים של מוצרי המזון בהתאם לכמות השומן, המלח והסוכר.

כפי שדיווחתי בפואנטה, את המדבקות הראשונות היינו אמורים לראות על המוצרים כבר בינואר הקרוב – כאשר התכנון הוא ל-4 מדבקות: שלוש אדומות – שאמורות להתריע מפני כמות גבוהה מדי של סוכר, שומן או מלח בהתאם לערכים שקבע משרד הבריאות, ואחת ירוקה – שאמורה לאותת לצרכן שהמוצר עומד בדרישות המשרד.

אולם כעת משרד הבריאות מודה שהרפורמה מתעכבת. אותן מדבקות שהמשרד הכריז עליהן בחגיגיות במסיבת עיתונאית חריגה בהיקפה בנובמבר 2016, אפילו לא אושרו עדיין בתקנות – כך שלא ברור על מה הסתמך המשרד בלוח הזמנים שהתחייב עליו לפני מספר חודשים. נכון לעכשיו, לפי ההודעה המעודכנת של משרד הבריאות, תקנות סימון המזון נמצאות במשרד המשפטים לניסוח סופי.

אז מתי יסתיים הניסוח הסופי והאם אחריו סוף סוף נדע טוב יותר מה אנחנו קונים? התשובה היא לא.

במשרד מניחים כי התקנות יונחו על שולחן ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת במהלך מושב החורף הקרוב. עוד הם מניחים כי יהיה עיכוב מסוים בכניסה לתוקף, והדברים יידונו במסגרת הוועדה.

שר הבריאות, יעקב ליצמן, הגיב היום על הטענות כלפיו ואמר: "בעיתונות קראתי כאילו אני מעכב את הרפורמה במזון. זו לא החלטה שלי. משרד הבריאות קובע, אך הוא לא לבד. אנחנו צריכים שיתוף פעולה עם עוד משרדים, כלכלה, משפטים ואומר. הרפורמה תהיה – מה זה משנה אם בינואר או בפברואר. אני מזכיר שחלק מהכתבים אמרו שלא תהיה רפורמה במזון כי יש לחצים, אבל אני מבטיח שהיא תהיה".

ואכן, יש לחצים רבים המופעלים על כל משרדי הממשלה הרלבנטיים, ומי שמפעיל אותם הם כמובן יצרני ויבואני המזון.

למעשה, יכולנו להריח את עיכובה של הרפורמה לכל אורך החודשים האחרונים, במיוחד לאחר שבקיץ האחרון משרד הבריאות טרח והוציא מסמך ארוך ומפורט שנועד להוכיח שצריכת מזון בריא יותר לא רק תשפר את בריאותם של הישראלים, אלא גם תחסוך למשק הישראלי מיליונים.

זאת, בעקבות הלחצים שהפעילו יצרני ויבואני המזון, והאיום שלהם כי הדבקת המדבקות תייקר את מוצרי המזון. אותם איומים הועילו, ומשרדי האוצר והכלכלה נבהלו והשמיעו קולות של נסיגה.

בתגובה, כפי שפורסם בפואנטה, הוציא משרד הבריאות מסמך שלפיו רפורמת סימון המזון צפויה למנוע מעל 22,000 מקרי תמותה וליצור חיסכון מצטבר של כ-6 מיליארד שקל בעשור –  כ-220 איש בשנה וכ-600 מיליון שקל בשנה בממוצע. החישוב כולל עלות ישירה של הטיפול במחלות, אובדן פריון עבודה, הוצאות על ימי מחלה וכן הוצאות על טיפול סיעודי.

כנגד הלחצים שמפעילים הגופים העסקיים, מנסים גופים אחרים להפעיל משקל נגד וללחוץ על השר ליצמן לקדם לאלתר את הרפורמה. מדובר בשורה של גופים שהתכנסו תחת ארגון גג ששמו "האחודה לאורח חיים בריא".

אתמול שלחה האחודה מכתב לשר הבריאות ליצמן, עם העתקים לשר האוצר כחלון, שר הכלכלה אלי כהן ושרת המשפטים איילת שקד, בזו הלשון: "אנו פונים אליך שוב בדאגה רבה בעניין עיכוב רפורמת סימון מוצרי המזון המזיקים. מהפרסומים עולה, כי סיבת העיכובים הינה, בין היתר, היעדר שיתוף פעולה מלא  עם משרדי הכלכלה, המשפטים והאוצר.

קראו עוד כתבות מעניינות באתר פואנטה:

"מתברר שוב, שהמשרדים האחרים אינם שותפים למאמץ שלך לקדם את הרפורמה החשובה לבריאות הציבור, לנוכח מגפת ההשמנה והתפשטות הסוכרת.

"מאז הקמת ועדת אסדרת המזון, אנו ערים ללחצים הרבים מצד החברות והיבואנים לדחות, בשל שיקולים כלכליים, את המהלכים החיוניים לאסדרת שוק המזון, שייעודם מתן כלים פשוטים וברורים לאוכלוסייה לבחור מזון בריא יותר.

"אנו קוראים לך לזרז את הטיפול בנושא, כך שהתקנות לסימון אריזות המזון באדום ובירוק (בתוספת סימון כפיות הסוכר), תונחנה על שולחן ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת – ללא דיחוי, כבר בפתח המושב הנוכחי.

"אנו קוראים גם לשאר משרדי הממשלה המעורבים בענין, להתייצב אחריך בנושא, ולא לפגוע באינטרס הציבורי, משיקולים זרים".

כאמור, מדובר בשורה ארוכה של ארגונים שאי אפשר להמעיט בחשיבות פנייתם, ביניהם איגוד רופאי בריאות הציבור, האגודה הישראלית לסוכרת, האגודה לבריאות הציבור, הפורום לתזונה בת קיימא, עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל ועוד. 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות