איכות השינה של הילדים חשובה לכם?

איכות השינה של הילדים חשובה לכם?

הורים שרוצים לשפר את איכות השינה של ילדיהם צריכים להקנות להם הרגלים נכונים מגיל צעיר. בנוסף, עליהם לעצב בהתאם את חדרי השינה ולהבין מה תפקידם

איכות השינה של הילדים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

לפי מחקר אמריקאי מקיף שנערך במשך 3 שנים בקרב 2,259 תלמידים, היעדר שעות שינה גורם להערכה עצמית נמוכה ולהופעת תסמיני דיכאון אצל בני נוער וילדים. במקביל, יש מחקרים של ארגוני בריאות שמראים שבני נוער זקוקים ל-8 שעות שינה ביממה כדי למצות את מלוא הכישורים הקוגניטיביים והפיזיולוגיים שלהם.

בפועל, כ-20% מתלמידי התיכון נרדמים בכיתה ורק 38% מהישראלים ישנים 7-8 שעות בלילה. המצב אצל מבוגרים לא טוב יותר, אך הם נמצאים בקבוצת סיכון פחות משמעותית מאשר ילדים ובני נוער. כמו כן, הורים שחשובה להם איכות השינה של ילדיהם יכולים לנקוט בכמה צעדים מיידיים ואפקטיביים על מנת לשפר אותה.

מה ההבדל בין ילדים ומתבגרים?

בראש ובראשונה צריך לזכור שיש הבדל בין הרגלי שינה נכונים ומומלצים של ילדים ובני נוער בגיל ההתבגרות. בכל הנוגע לילדים, הסוד הוא לשמור על שגרת השכבה פחות או יותר קבועה כבר מינקות. שגרת השכבה מעניקה לילד מסגרת ברורה, תחושת ביטחון ואפשרות להשיג את שעות השינה שרצויות עבורו.

בתוך כך, הורים לילדים בגילאי 5-12 חייבים לדאוג ששגרת ההשכבה תכלול פעולות מרגיעות בלבד ולהתעקש להוציא מחדר השינה גורמים מפריעים כמו מסך טלוויזיה, מחשב או טאבלט. באותה הזדמנות מומלץ לוודא שתכניות הטלוויזיה בשעות הערב לפני ההשכבה מתאימות לגיל הילד, וכמובן להימנע ממתן משקאות מוגזים שמכילים קפאין.

לשם השוואה, אצל מתבגרים הדגש הוא על עזרה לילד בהנהגת שגרת השכבה מרגיעה לבחירתו. כאן מדובר על בני נוער עצמאיים שבוחרים לבד מה לעשות לפני שהם הולכים לישון, בעוד תפקיד ההורים הוא לעמוד לצדם ולקבוע מגבלות. אפשר למשל להמליץ למתבגר להימנע מפעילות מעוררת לפני השינה, לדאוג לחדר שינה נעים וממוזג ולעודד פעילות גופנית בשעות אחר הצהריים המוקדמות. בנוסף, רצוי לפתוח את התריסים מיד עם שעת ההשכמה ולתרגל את השעון הביולוגי של הנער המתבגר להרגלי שינה נכונים.

הקשר בין חדר השינה ואיכות השינה

הורים לילדים לא תמיד מודעים לאופן שבו הסביבה משפיעה עליהם. הדוגמא הכי טובה לזה היא חדרי שינה, שמצד אחד אמורים להעניק לילדים תחושת פרטיות ואינטימיות אך מצד שני גם למלא עבורם צורך פיזיולוגי של שינה ערבה.

כדאי להורים לעצב בהתאם את חדרי השינה של הילדים והמתבגרים ולהכיר את פתרונות השינה שעל הפרק. תמיד אפשר למצוא מיטות מעוצבות שיהיו גם נוחות, למשל עם מזרון ויסקו, או להגיע עם הילד לאולמות התצוגה ולתת לו לבחור בעצמו מיטה שעליה הוא יכול לשבת, לנוח ולארח חברים. בסופו של דבר, תנאי השינה חשובים לא פחות מהרגלי השינה וכאן להורים יש תפקיד קריטי.

תגובות: 0

נגישות