יחסים עם המטופל בטיפול פסיכולוגי מסוגים שונים

טיפול פסיכולוגי – סוגי היחסים עם המטופל

טיב היחסים עם המטופל בטיפול פסיכולוגי נקבע לא רק בהתאם לאופיין של הנפשות הפועלות, אלא גם כתלות בסוג הטיפול

יחסים עם המטופל בטיפול פסיכולוגי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




(תוכן מקודם)

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר העומדים בפני העוסקים בפסיכולוגיה הוא יצירת מערכת יחסים פורה עם המטופל. מערכת יחסים בין מטפל למטופל שונה באופן מהותי ממערכת יחסים סטנדרטית, וחשוב מאוד לדעת לשלוט בה ולשמור על איזון עדין בין אינטימיות בינאישית לבין ריחוק מספק שימנע רגשות בעייתיים. במאמר זה נסקור את מדיניות הקשר עם המטופל על פי שיטות פסיכולוגיות שונות.

היחסים עם המטופל בטיפול פסיכולוגי בשיטת הפסיכואנליזה

לימודי פסיכולוגיה מאפשרים לעוסקים בהם להבין את נפש האדם. נפשו של האדם מוכתבת במידה רבה על פי ההיסטוריה שלו, הגנטיקה, החברה בה הוא חי והחוויות האישיות שצבר. כל שיטת טיפול פסיכולוגית מנסה להתמקד בהיבט אחר של הנפש האנושית, ולאפשר תהליך של שיקום ובנייה. שיטת הטיפול הפסיכולוגי המוקדמת ביותר, אשר פותחה על ידי פרויד, היא שיטת הטיפול בפסיכואנליזה.

מדובר בטיפול אשר נועד לטפל בנפשו של המטופל על ידי פתיחת התת מודע שלו ואוורור החוויות הראשוניות מהילדות המוקדמת, אשר במידה מסוימת הובילו לפתולוגיות ההתנהגותיות מהן הוא סובל. בשיטת הפסיכואנליזה, המטופל שוכב על ספה כאשר המטפל יושב מאחוריו. השכיבה נועדה לאפשר למטופל להיות במצב דמוי שינה, אשר מקדם את יכולתו לצלול לתוככי הנפש. המטפל בשיטה זו שומר על ריחוק מקסימלי מהמטופל, ואסור לו להביע כל רגש או להתייחס באופן ישיר לדבריו, למעט סיוע במתן פירוש לדברים אותם העלה.

היחסים עם המטופל בטיפול פסיכולוגי דינמי

הטיפול בשיטת הפסיכואנליזה הראה אפקטיביות, אבל פסיכולוגים מאוחרים יותר ניסו להשתמש בעקרונותיו בשיטה חדשה ששאפה להיות יעילה יותר – הטיפול הדינמי. גם הטיפול הדינמי עושה שימוש בהעלאה של חוויות מוקדמות וטיפול בהן, אך הוא עושה זאת בדרך שונה לחלוטין מבחינת יחסים עם המטופל בטיפול בפסיכולוגי.

המטפל והמטופל יושבים זה מול זה, ולמעשה משוחחים על העבר ועל ההווה של המטופל. בטיפול בשיטה זו המטפל יכול לחשוף את עצמו יותר, ולבקש מהמטופל להתמקד בנושאים אשר הוא חושב שיותר רלוונטיים למצבו. עצם הישיבה פנים מול פנים הופכת את המפגש לאישי יותר.

טיפול דינמי הוא קצר יותר מטיפול פסיכואנליטי, אך גם הוא ארוך טווח. בשל התקשורת הרבה, מטפלים חייבים להיזהר לשמור על ריחוק מהמטופל, מאחר ועצם השיחה היומית והעלאת הנושאים מהעבר, יכולה בהחלט לגרום להשלכה של רגשות שונים על המטפל, ולפתות ליצירת קשר לא הולם.

היחסים עם המטופל בטיפול פסיכולוגי התנהגותי

טיפול בשיטת CBT, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, הוא טיפול פסיכולוגי אשר סטה מעט מהדרך של פרויד, ופועל להשגת תוצאות מהירות ביעילות מקסימלית. הטיפול בשיטה זו נועד להעניק כלים למטופל כדי שיוכל לשנות דפוסי התנהגות, וכך להפוך לאדם שלם יותר מבחינתו.

הטיפול בשיטה זו כולל תקשורת אישית ברמה מינימלית בין המטופל למטפל, ובמקום זאת מתמקד במתן כלים ותרגילים שונים, ללא נבירה אינסופית בעבר.

מדובר בטיפול ממוקד וקצר מועד, שבא לתת למטופל כלים ולשחרר אותו מבלי שתיווצר תלות במטפל.

 

מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!

     





    1
    נגישות