רפורמת המדבקות עובדת: פחות מלח, שומן וסוכר במוצרי אסם. מה עם הבמבה?

רפורמת המדבקות עובדת: פחות מלח, שומן וסוכר במוצרי אסם. מה עם הבמבה?

רפורמת המדבקות האדומות אילצה את אסם לשפר במהירות את המתכונים, ולהפחית מלח, סוכר ושומן במוצרים רבים. אילו חטיפים יסומנו באדום, ומה קורה עם מוצרים שלא הצליחו לשפר?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם קונים במבה או חטיפים אחרים, חומוס של צבר, שניצלים של טבעול ומוצרים אחרים של אסם, תתכוננו לשינוי. רפורמת המדבקות האדומות – שמשמעותה סימון במדבקה אדומה כל מוצר שמכיל כמות גבוהה של סוכר, מלח או שומן רווי – הכניסה ללחץ את יצרניות המזון, אשר חוששות שהצרכנים יקנו הרבה פחות כאשר הם יבינו מה הם מכניסים לפה. התוצאה היא שיפור של המתכונים, או לפחות של חלקם. אסם הכריזה השבוע כי בשנת 2020, שמתחילה בעוד מספר שבועות בלבד, יותר מ-300 מוצרים שלה ישופרו, ו-75% ממוצריה לא יקבלו סימון אדום. למעשה, 100% מהחטיפים המלוחים, טבעול וסלטי צבר – לא יסומנו כלל, ו-80% ממוצרי מהמאפים המלוחים לא יסומנו גם הם. חובבי הבא ישמחו כנראה לדעת שכל גרסאות הבמבה הקלאסית יהיו ללא סימון, ובמבה נוגט יוצע למכירה גם במתיקות מעודנת, באותו גודל אריזה – ללא סימון אדום.

ב- 80% מהמאפים המלוחים, הצליחה אסם להפחית ערכי נתרן ושומן רווי, תוך שמירה על הטעם האהוב, כך שלא יסומנו. במקביל, פיתחה החברה קרם קרקר וחטיפי קרקר במליחות מעודנת אשר לא יסומנו ויוצעו לצד קרם קרקר וחטיפי קרקר שיסומנו על מלח.

במצטבר, כ-487 טון סוכר, 164 טון מלח, 1134 טון שומן ו-542 טון שומן רווי הופחתו ממוצרי אסם, מה שמצד אחד מעורר הרכה ומצד שני מכעיס, משום שזו הוכחה לכך שבאסם יכלו כל השנים להציע מוצרים פחות מזיקים, אך עשו זאת רק כאשר משרד הבריאות נקט צעד אגרסיבי שעלול לפגוע במכירותיה.

מהי רפורמת המדבקות?

כפי שפרסמנו כאן במדור הבריאות באתר חדשות הצרכנות פואנטה, רפורמת המדבקות האדומות היא מהלך מדורג שמוביל משרד הבריאות, שלפיו נקבעו המלצות לתזונה בריאה. לפי ההמלצות, נקבע רף מירבי לכמות הסוכר, המלח והשומן – ומוצרים שמכילים כמות גבוהה מהרף הזה, חייבים להיות מסומנים במדבקות אדומות או בסמלים אדומים. כדי לאפשר גם ליצרנים וגם לצרכנים להסתגל, יהיו שתי מדרגות – הראשונה תהיה כבר בינואר 2020, והשנייה בינואר 2021. במדרגה השנייה הרף יעלה (כלומר, הכמות המותרת תופחת).

קיימת גם מדבקה ירוקה – שמעידה על כך שהמוצר עומד בהמלצות משרד הבריאות לתזונה בריאה. מדבקה זו היא וולונטרית, כלומר, יצרנים יכולים לבחור אם להשתמש בה, ואילו המדבקות האדומות הן חובה.

לא כל המוצרים שופרו

באסם מציינים כי אמנם הצליחו להפחית את כמות המלח, השומן הרווי והסוכר בכ-300 מוצרים, אך עדיין יש מוצרים שבהם לא הצליחו להשיג את הטעם הרצוי. במקרים אלה, פותח מוצר חלופי ובריא יותר, אשר יימכר לצד המוצר המקורי. הצרכן בעצם יראה מוצר עם מדבקה אדומה ולצדו מוצר דומה ללא מדבקה אדומה, ויקבל את ההחלטה מה הוא מעדיף. באסם מציינים כי בשיפור המתכונים הושקעו 50,000 שעות מחקר ופיתוח וכ-30 מיליון שקלים.

כך למשל, לצד מוצרי הבייגלה המובילים – יושקו שני מוצרי שמיניות ושטוחים במליחות מעודנת, ללא סימון אדום. במוצרי הבייגלה האחרים הופחתו כ-15% משיעור הנתרן, ללא פגיעה בטעם – אך אלו עדיין יסומנו באדום.

"לצד מספר מצומצם של מוצרים שיסומנו באדום, יושקו מוצרים מקבילים מופחתי נתרן וסוכר וללא סימון. ג'לי תות הפופולרי יזכה ל "אח" מופחת סוכר ללא סימון אדום", אומר מנכ"ל אסם, אבי בן אסאייג.

לדבריו, מערך התזונאים והמדענים של אסם נדרש למאמץ מיוחד לקראת 2020: "בכל הנוגע להתייחסות להשקעה במו"פ, אסם אינה שונה מחברת היי-טק. כשמדברים על טכנולוגיה, חושבים בדרך כלל על מהנדסים שכותבים שורות קוד. אצלנו  מפתחים מוצרי מזון, שחייבים להיות מהנים ומזינים באותה מידה. רמת המורכבות, וגודל האתגר המקצועי עצומים. החדשנות והכישרון של עשרות המדענים והתזונאיות בחברה, שהולידו מאות מתכונים חדשים ללא סימון – מעוררים התפעלות עצומה גם בנסטלה. חלק מהפיתוחים נעשו במשותף עם מדעני נסטלה וישמשו את מוצרי נסטלה בכל העולם".

פחות סוכר ומלח, יותר סיבים תזונתיים ודגנים מלאים

כפי שפרסמנו כאן בעבר, אסם החלה לפני כשנתיים וחצי לשפר חלק מהמוצרים שלה גם באמצעות תוספת של דגנים מלאים וסיבים תזונתיים. החברה השיקה אז את סדרת הפלוס התזונתי, שכוללת, בין היתר פסטה אסם ופתיתים משופרים, אך נמכרת באריזות קטנות משמעותית, מה שהופך את המוצרים היותר בריאים ליותר יקרים.

באסם ממשיכים עם הקו הזה, ומדווחים כעת כי הוסיפו למוצרים קיימים וחדשים כ-242 טון דגנים מלאים, 14 טון חלבון ו-32 טון סיבים. בנוסף אומרים שם כי נעשה מעבר לרכיבים טבעיים. מדובר באבקות מרק, פסטה, אטריות, פתיתים, שקדי מרק, מנה חמה ועוד. 80% ממוצרים אלה לא יסומנו באדום. נזכיר כי רק לאחרונה הוגשה בקשה לייצוגית נגד אסם ויוניליוור לגבי הצגת אבקות מרק כמוצר המכיל רכיבים טבעיים, בטענה שהרכיבים אינם טבעיים. לפרטים היכנסו לכתבה "מה מכילה אבקת מרק מרכיבים טבעיים בלבד".

שינויים בדגני הבוקר

באסם מתחייבים כי רוב דגני הבוקר של החברה יותר מאוזנים, יותר מזינים, מכילים יותר דגנים מלאים וסיבים, ויכילו פחות מלח וסוכר.

הפס הירוק המסומן במוצרי החברה מסמן כי יוצרו מדגנים מלאים כרכיב עיקרי: לפחות 8 גרם דגנים מלאים במנה.

מוצרים חדשים של דגני הבוקר יושקו ב- 2020 ויהיו ללא סימון. פיטנס שקדים ודבש יושק עם פחות מ- 10% סוכר. בדגני הבוקר לילדים יושקו שני מוצרים חדשים ללא סימון: האני נאט צ'יריוס במתיקות מעודנת ו-100% דגנים מלאים וקראנץ' במתיקות מעודנת, מחיטה מלאה.

גם בחטיפי הדגנים מושקים מוצרים מופחתי סוכר. חטיף דגנים פיטנס קלאסי עם 7.5% סוכר, וחטיף דגנים פיטנס שקדים ודבש עם פחות מ -10% סוכר. הברים של פיטנס מכילים פחות מ-10% סוכר וללא ממתיקים מלאכותיים.

אסם פונה לטבעונים

המגמה הטבעונית לא נעלמת מעיניה של אסם, אשר כידוע מחזיקה במותג "טבעול". ב-2019 השיקה החברה שישה מוצרים טבעוניים, ובאסם מתחייבים כי בתחילת 2020 כ-40% ממוצרי טבעול יהיו טבעוניים. מוצרים אלה לא מקבלים סימון אדום.

חולי הצליאק וצרכנים הנמנעים מגלוטן ימצאו סימון "ללא גלוטן" גם על במבה.

ויטמינצ'יק מופחת סוכר

אחד המוצרים הנמכרים של אסם הוא ויטמינצ'יק – תרכיז למיץ בטעמים שונים. באסם מתחייבים להפחית את כמות הסוכר בוויטימינצ'יק ב-50% – מה שיאפשר לו לא לקבל סימון אדום. הפחתת הסוכר מתאפשרת באמצעות הכנסת רכז של של פרי המונק, הגדל בסין. המוצר החדש יכיל חצי ליטר רכז, אשר יספיק להכנת 40 כוסות משקה, בדומה למוצר הקיים, עם 50% פחות סוכר לכוס ובאותה רמת מתיקות.

פואנטה




דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות