פטור מהתור, קנס לטכנאים מאחרים ומזרק אפיפן בכל בית ספר: החוקים שחייבים להכיר - פואנטה

פטור מהתור, קנס לטכנאים מאחרים ומזרק אפיפן בכל בית ספר: החוקים שחייבים להכיר

אם זה בהמתנה לטכנאי בבית ואם זה בהמתנה על הקו לנציג שירות, אם זה בתור לקבלת שירות ואם זה בהופעה חיה – כמעט בכל סיטואציה יש חוק שמסדיר זכויות צרכניות וגם קנסות למפרי חוק

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לאחרונה נחקקו או הורחבו חוקים צרכניים חשובים שלא כל הצרכנים מודעים להם, וללא ספק יכולים להועיל להם בסיטואציות שונות, החל מהרחבת חוק הטכנאים, דרך חובת הצבתו של תכשיר נגד אלרגיה (אפינפרין) במוסדות חינוך ועד פטור מתור לנשים בהריון.

הנה תזכורת:

חוקים צרכניים שכבר נכנסו לתוקף

הרחבת חוק הטכנאים

חוק הטכנאים נחקק אמנם כבר לפני מספר שנים מתוך מטרה להפסיק את הזלזול בזמנו של הצרכן, אך המוח היהודי מומחה בהמצאת פטנטים, והצרכנים המשיכו להתייבש. מדוע? משום שהמחוקקים כתבו בלשון החוק “טכנאי”, והחברות סירבו לפצות לקוחות בכל פעם שהנציג שלהן לא הוגדר כטכנאי. כעת, לפי חוק הטכנאים המורחב, החברות לא יכולו להתנער מהפיצוי בטענה שאיש השירות אינו טכנאי. בנוסף, לצרכן מגיע פיצוי גם במקרה של איחור בהובלה או איחור טכנאי גז ביתי.




מה קובע החוק? לפי חוק הטכנאים, חברות נדרשות לתאם ביקור טכנאי עם הצרכן בטווח זמן של שעתיים, ובמקרה של איחור בשעתיים נוספות או יותר זכאי הצרכן לפיצוי.

מה גובה הפיצוי? 300 עד 600 שקל – בהתאם למשך העיכוב.

כך למשל, אם שעת הביקור תואמה לשעה 11:00, זמן ההמתנה הלגיטימי הוא 11:00-13:00 – והצרכן זכאי לפיצוי של 300 שקל החל מהשעה 15:00. אם חלפו שלוש שעות מעבר לזמן ההמתנה, כלומר, החל מהשעה 16:00 – הצרכן כבר זכאי לפיצוי של 600 שקל. חשוב להדגיש שהפיצוי אמור להיות פיצוי אוטומטי, כלומר, פיצוי ללא הוכחת נזק.

שירות ללא תור לאישה בהיריון

לפי החוק, במקום שבו ניתן שירות ציבורי לפי תור זכאית אישה בהיריון לקבל את השירות ללא המתנה בתור. חוק זה לא יחול על שירותים ציבוריים שאליהם אפשר לקבוע תור מראש.

"שירות ציבורי" מוגדר בחוק שירות הניתן לציבור או לחלקו בידי רשות ציבורית או במקום ציבורי פנים אל פנים, למעט טיפול רפואי. נותן השירות יהיה רשאי לדרוש מהאישה להציג מסמך רפואי להוכחת ההיריון.
לאנשים עם מוגבלות ולאזרחים ותיקים שגילם יותר מ-80 תינתן קדימות על נשים בהיריון.

הרחבת חוק העישון: איפה תחטפו 1000 שקל?

הרחבת חוק העישון מצמצמת עוד את המקומות שבהם מותר לעשן.

כעת אסור לעשן במקומות שבהם נערכים אירועים והופעות תחת כיפת השמיים בהם משתתפים למעלה מ-50 איש, בשטח בתי חולים או מרפאות (לרבות מחוץ למבנה), ברשויות ציבוריות, משרדים ממשלתיים, בתי משפט, מועצות דתיות, מקומות בהם מתקיימת פעילות גופנית (גם באוויר הפתוח, כמו מגרש כדורסל ומתקני כושר), בריכות שחיה, באזורי כניסה לגני ילדים, בגני שעשועים, בחניון ציבורי מקורה או תת קרקעי ובגני חיות.

גובה הקנס: פקחים מטעם הרשויות המקומיות, סדרנים בבתי החולים וגם המשטרה מוסמכים לתת דוחות בגובה 1,000 שקל למי שיפר את החוק ולא פחות מ-5,000 שקל למחזיק במקום ציבורי.

בי קיור לייזר הנחה

תכשיר נוגד אלרגיה למזון במוסדות חינוך:

אם יש לכם ילדים הסובלים מאלרגיה מסכנת חיים, חשוב שתכירו את החוק הזה ותוודאו שהוא מיושם.

חוק חדש מחייב מוסדות חינוך להחזיק אפיפן – מזרק נגד אלרגיה. מדובר בתכשיר אפינפרין – מזרק אוטומטי המכיל את החומר אפינפרין ומיועד לטיפול חירום בעת תגובה אלרגית.
כאמור, מדובר במזרק מציל חיים. לפי החוק, שיזם ח"כ יהודה גליק (הליכוד) אשר בעצמו סובל מאלרגיה לבוטנים, יהיו חייבים מעונות יום, צהרונים, גני ילדים ובתי ספר להציב מזרקים אלה בשטחם. המזרקים יוכלו להירכש ללא מרשם רופא, והמוסדות יוכלו להחליפם לפני שתוקפם פג. משרד הבריאות יוודא כי תכשיר אפיפן מוצב במוסד החינוך, ובלעדיו לא יינתן רשיון לפתיחת המוסד.

חוקים שייכנסו לתוקף בחודשים הקרובים

מענה אנושי מקצועי בתוך שש דקות

כולנו מכירים את חוק השלוש דקות, שמחייב חלק מהחברות הישראל לספק מענה במוקד שירות הלקוחות הטלפוני תוך 3 דקות – או לנציע ללקוח שייצרו איתו קשר מאוחר יותר. כמובן, כמו חוקים אחרים, שהחוק הזה לא פתר את בעיית הייבוש של הלקוחות על הקו – ולכן הגיע לעולם חוק ה-6 דקות.

מדובר בחוק שמחייב את רוב החברות במשק לספק מענה אנושי תוך 6 דקות.

לפי החוק, חברות המספקות שירות טלפוני הכולל מערכת אוטומטית לניתוב שיחות, ייתנו מענה אנושי מקצועי לצרכנים בתוך שש דקות מתחילת השיחה בשלושה סוגי שירותים לפחות: טיפול בתקלה, בירור חשבון וסיום התקשרות. הצרכן לא יופנה לשירות השארת הודעות אלא אם כן בחר בכך.

התיקון יחול על חברות העוסקות בשירותי טלפונים נייחים, טלפונים ניידים, טלוויזיה בכבלים, טלוויזיה בלוויין, אספקת גז, חשמל, מים, אינטרנט, גופים העושים עם צרכניהם עסקאות שירותי רפואה מתמשכות, בנקים, חברות ביטוח, קופות גמל.

גופים ציבוריים יחויבו לפרסם דרכי יצירת קשר בדואר אלקטרוני

החוק נועד למנוע מכל מיני גופים להערים קשיים על הצרכנים באמצעות חיובם לשלוח פקסים כדי ליצור קשר. זאת, מתוך הבנה שכיום לרוב הצרכנים יותר נוח לפנות במייל.

לפי החוק, על גופים ציבוריים הנותנים שירות לציבור לפרסם בפרסומיהם הרשמיים ובאתר האינטרנט שלהם את עיקרי סוגי השירותים הניתנים בהם, את פריסתם הגיאוגרפית ואת דרכי ההתקשרות עימם. בדרכי ההתקשרות יפורסם גם אמצעי הקשר הדיגיטלי שאפשר לפנות אל הגוף באמצעותו, נוסף על הפנייה באמצעות פקס.

הגופים הציבוריים שעליהם חל החוק הם משרדי הממשלה, בתי חולים ציבוריים, קופות החולים, משרד מבקר המדינה, בתי המשפט ובתי הדין, משטרת ישראל, עיריות ומועצות מקומיות ואזוריות, דואר ישראל, חברות ממשלתיות וגופים נוספים.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות