האם הטלק של ג'ונסון & ג'ונסון גרם לסרטן השחלות?

האם הטלק של ג'ונסון & ג'ונסון גרם לסרטן השחלות?

החברה תשלם כ-130 מיליון דולר בשתי תביעות בארה"ב

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם נוהגים להשתמש בקביעות בטלק של ג'ונסון & ג'ונסון – ובעיקר אם אתן נשים המשתמשות בתכשיר הזה כבר שנים ארוכות במקומות אינטימיים – כדאי שתלכו להיבדק.

זה בכל מקרה מה שאני הייתי עושה, לאור העובדה שבפעם השנייה תוך שלושה חודשים הפסידה חברת הענק האמריקנית בתביעות שהוגשו נגדה בטענה שהטלק שלה גרם לסרטן. בשבוע שעבר פסק חבר מושבעים אמריקני שג'ונסון & ג'ונסון תשלם פיצוי של 55 מיליון דולר לתובעת גלוריה ריסטסאנד, שהשתמשה בטלק של החברה במשך 35 שנה לפני שאובחנה כחולה בסרטן השחלות בשנת 2011. עורכי דינה של התובעת טענו שהחברה ידעה על הסכנות הבריאותיות הפוטנציאליות בטלק, אך נמנעה מלעדכן את הצרכנים. לאורך השנים, השתמשה התובעת באבקות טלק של החברה, ביניהן פודרה לתינוק (Baby Powder) ואבקת Shower-to-Shower כחלק משגרת הטיפוח היומית שלה. מחלתה של ריסטסאנד נבלמה בשלב זה, אך חולה אחרת, שתבעה את ג'ונסון & ג'ונסון לאחר שחלתה בסרטן השחלות, נפטרה בנובמבר 2015, לאחר שקיבלה מן החברה 72 מיליון דולר.

shower 300x300 copy

עורכי הדין שלה הצליחו להביא לזכייה בסכום העצום הזה בזכות מסמכים פנימיים שהציגו, שמהם עולה שהחברה הייתה מודעת לנתונים שלפיהם השימוש בטלק מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השחלות. על פניו, נראה שמוצר לשימוש חיצוני כמו טלק אינו יכול להיות קשור קשר כלשהו לסרטן בשחלות, אבל מסתבר שמחקרים כבר הוכיחו בשנים האחרונות ששימוש בטלק באברים האינטימיים כן עלול לחלחל פנימה ולסכן את בריאות המשתמשת, כפי שפרסם במחקריו ד"ר דניאל קריימר, בעל תואר פרופסור מבית הספר לרפואה בהרווארד, שמתמחה בסרטן השחלות.

תוצאות המשפט יעוררו ודאי גל של תביעות, שכן ברחבי ארצות הברית יש עוד מאות ואולי אלפי נשים שחלו בסרטן השחלות וירצו להוכיח קשר לשימוש בטלק של החברה. באתר של פירמת עורכי הדין שייצגה את התובעת, מצוין כי מדובר בכ-1,200 מקרים.
עם זאת, למרות שני ההפסדים הללו, בג'ונסון & ג'ונסון מכריזים שמוצריהם בטוחים ושהם יערערו על הפסיקה.

ומה קורה בארץ? האם הצרכנים הישראלים צריכים להימנע משימוש בטלק בכלל או מבשימוש בטלק המסוים הזה של ג'ונסון & ג'ונסון? בתשובה לפנייתי, נמסר ממשרד הבריאות כך: "יקשר אפשרי בין שימוש בטלק וסרטן השחלות נבדק במחקרים רבים אך לא הוכח. הסוכנות הבינלאומית למחקר על סרטן קבעה כי קיים עדות מוגבלת ששימוש וגינלי בטלק קשור לסרטן בשחלות. אין עדויות לכך ששימושים אחרים של טלק קשורים לסרטן. טלק הינו מרכיב ידוע ומוכר בתעשיית התמרוקים בעולם ויש לזכור כי הוא מיועד לשימוש חיצוני בלבד. לאור זאת, נכון להיום, אין למשרד הבריאות המלצות מיוחדות לגבי השימוש בטלק. משרד הבריאות ימשיך לעקוב אחר המידע בנושא ויעדכן את המלצתו ככל שיידרש".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות