דוח היעדר תביעות ותעודת ביטוח חובה: כך תוציאו אותם בקלות באתר הר הביטוח

דוח היעדר תביעות – רשות שוק ההון בולמת את הטריק של חברות הביטוח

חברות הביטוח מנעו הנחה מלקוחות שלא היה להם "דוח היעדר תביעות". מעכשיו המבוטחים יוכלו להנפיק אותו לבד באתר הר הביטוח, וגם תעודת ביטוח חובה

דוח היעדר תביעות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בענף ביטוח הרכב, מטרת חברות הביטוח היא שלא יתבעו אותן – וכדי לתמרץ את הצרכנים לשלם מכיסם על נזק לרכב, הן מעניקות הנחה למי שלא תבע את חברת הביטוח בשלוש השנים האחרונות. לשם כך קיים "דוח היעדר תביעות" – שאותו שולחת חברת הביטוח בדואר מדי שנה, אם המבוטח היה ילד טוב ולא תבע אותה. אלא שלא תמיד מבוטחים מצליחים לקבל את דוח היעדר התביעות, וכתוצאה מכך הם מפסידים הרבה כסף. מעכשיו לא צריך טובות: כל בעל רכב יוכל לקבל חינם דוח עבר ביטוחי הנדרש ברכישת פוליסת ביטוח רכב – וזאת דרך אתר הר הביטוח השייך לרשות שוק ההון. מדובר בדוח עבר ביטוחי מרוכז ל-3 שנים, אשר כאמור, מכונה גם "דוח היעדר תביעות".

דוח היעדר תביעות – הנגישות לצרכנים תחסוך מאות מיליונים

כעיקרון, דו"ח עבר ביטוחי נשלח למבוטח בסיום כל שנת ביטוח. הדו"ח אמור לכלול את פירוט התביעות בהתייחס לרכב המבוטח או לחלופין דו"ח המצביע על היעדר תביעות. מבוטחים אשר הדו"ח מראה לגביהם "היעדר תביעות" במשך 3 שנים זוכים לקבל הנחה ברכישת פוליסת רכב.

הבעיה היא שעד היום התהליך היה בירוקרטי ולא פשוט, בפרט למבוטחים שעברו מחברת ביטוח אחת לאחרת, או שלא קיבלו את הדו"ח בדואר.

עד עכשיו, מבוטח שהיה רוצה ליהנות מהנחה ברכישת פוליסה, היה נדרש להעביר אישור לחברת הביטוח ולשמור את הדו"ח במשך שלוש שנים או לחלופין לבקש העתק של הדו"ח מהחברות בהן היה מבוטח בשלוש השנים האחרונות, בין אם באמצעות פניה לכל אחת מהחברות שביטחו אותו בשלוש השנים האחרונות ובין אם באמצעות כניסה נפרדת לאזור המידע האישי שלו בכל אחת מהחברות השונות.

כעת, לאחר הזדהות באתר "הר הביטוח", כל נהג יוכל לקבל דוח מרוכז מכל חברות הביטוח, ללא הצורך לאתר את המידע בכל חברה בנפרד ואף ללא צורך לדעת באיזה חברות היה מבוטח בשלוש השנים האחרונות.

ברשות שוק ההון מספרים כי הם קיבלו תלונות ממבוטחים שלא הצליחו לקבל את המידע לגבי היסטוריית התביעות מסוכן הביטוח שלהם או מחברות הביטוח ושילמו מחיר גבוה יותר על פוליסת ביטוח הרכב. במקרים מסוימים, חלק מהמבוטחים שאירעה להם תאונה, קיבלו פיצוי מופחת מחברת הביטוח בגלל שלא העבירו אליה את דוח התביעות. לפי נתוני הרשות, כ-500 פניות ציבור מתקבלות בתחום ביטוח רכב חובה בשנה, כאשר כ-30% מפניות הציבור ב-5 שנים האחרונות הן בגלל החזר תעודת ביטוח וביטול פוליסה.

הערכת הרשות היא כי מבחינת הצרכנים, מדובר בחיסכון כספי פוטנציאלי של מאות מיליוני ש"ח בשנה.

יתרון לרוכשי רכב יד שנייה

ליכולת להנפיק דוח היעדר תביעות באופן עצמאי יש יתרון נוסף. אדם שמבקש לרכוש רכב, יכול למעשה לקבל מידע באשר למצב הרכב שבכוונתו לרכוש. למעשה, כל מי שרוכש רכב יד שניה יוכל לבקש ממוכר הרכב להציג לו את דוח התביעות ולקבל אומדן ראשוני לגבי מצבו של הרכב.

בנוסף: הנפקת תעודת חובה באופן עצמאי

אם אתם מאלה שלא זוכרים איפה שמתם את תעודת ביטוח החובה של הרכב שלכם, כדאי לדעת כי בקרוב תוכלו לקבל אותה באופן עצמאי דרך אתר הר הביטוח. ככלל, הוראות החוק מחייבות את חברות הביטוח להנפיק תעודת ביטוח מקורית שנשלחת בדואר לכל מבוטח. תהליך זה הקשה מאוד על מבוטחים רבים שהיו מעוניינים לבטל את פוליסת ביטוח החובה מסיבות שונות – כמו מעבר לחברת ביטוח אחרת, או בשל מכירת רכב והעברת בעלות. המבוטחים היו נדרשים למצוא את תעודת הביטוח המקורית ולשלוח אותה בחזרה לחברת הביטוח, ורק לאחר מכן, היו זכאים לקבל החזר של הפרמיה ששילמו.

הרשות מפרסמת היום טיוטת הוראה לחברות הביטוח במסגרת שינוי הפוליסה התקנית לביטוח רכב חובה, שתאפשר למבוטחים לקבל מחברות הביטוח תעודת ביטוח חובה דיגיטלית.

הרשות תחייב את חברות הביטוח לאפשר למשתמשים ברכב לוודא קיומו של כיסוי ביטוחי בתוקף באופן דיגיטלי ולעיין בתעודת הביטוח באתר החברה.

עם המעבר לעולם בו יהיה ניתן להנפיק תעודת ביטוח דיגיטלית, ייקבע מנגנון שיאפשר לכל מבוטח לבטל את תעודת הביטוח בצורה פשוטה ומהירה ולקבל את כספו בחזרה במהירות, במקרה של מכירת הרכב או ביטול הפוליסה.

לאתר הר הביטוח

עוד כתבות מעניינות בפואנטה

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 





דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות