לא רק בפסח - הגיע הזמן שגם אתם תדעו איך לנקות את הבית בלי כימיקלים

איך לנקות את הבית בלי כימיקלים

פסח הוא חג הניקיונות, והמכורים לאקונומיקה כבר חוגגים וצוהלים. אך מי שרוצה להימנע מאדי הכימיקלים המזיקים ומההוצאה הכספית הגדולה, יגלה דרכים ושיטות ניקוי טבעיות, יעילות וחסכונית

חומרי ניקוי טבעיים וידידותיים לסביבה
מבר המים ועד המיקרוגל - כך תנקו את הבית בלי כימיקלים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

תוכן מקודם

מאת: שלי טל

פסח ידוע כחג הניקיונות. מה שלא הזזתם כל השנה מוזז, הכלים יוצאים מהארונות הגבוהים למסדר וכל הפינות שלא מגיעים אליהן במסגרת הספונג'ה השבועית פתאום מתגלות על כל הלכלוך שצברו במשך השנה.

חומרי הניקוי המסחריים אולי מבטיחים ריחות אביביים ופרחוניים, אבל כמעט כולם כוללים חומרים כימיים מסוכנים המזיקים לבריאות והקשר בינם לבין הטבע והפרחים הוא מקרי בהחלט.

אפילו באותם חומרים הנקראים אקולוגיים יש חומרים חזקים ומסוכנים, ההבדל הוא בשקיפות לצרכן – בחומרים האקולוגיים מציינים לרוב את המרכיבים המסוכנים הקיימים בתערובת חומר הניקוי.

מה שלא כל כך אוהבים לספר לנו הוא שאפשר גם אחרת – ישנם לא מעט חומרים שמצויים בכל מטבח וניתנים להשגה בכל סופר שכונתי שעושים את העובדה מצוין, עם פחות נזק בריאותי והרבה יותר בזול.

אז מה כדאי לדאוג שיהיה במזווה?

  • חומץ – חומץ לבן פשוט הוא בסיס מצוין להרבה מאד תרכובות ניקוי ביתיות. כיוון שמדובר בחומצה היא תעזור לנקות שכבות שומן ושאריות מזון שרוף מן הסירים, מתמודדת היטב עם חלודה ואבנית ואפילו מרככת בדים.
  • מלח – המלח הפשוט שכולנו מכירים הוא בעל שתי תכונות ניקיון נהדרות – הוא מחטא והוא גרגרי. המרקם יעזור בקרצוף ויגיע לכל הסדקים, החיטוי ידאג כי המשטח שניקיתם יהיה נקי מחיידקים.
  • לימון – מיץ לימון פועל לרוב בדומה לחומץ אבל מריח טוב יותר. קליפת הלימון מכילה שמנים אתריים שגם הם יעזרו לבשם את האזור שעובר הכנות לפסח.
  • אלכוהול – אלכוהול מחטא, אינו גרגרי ועושה פלאים כשמדובר במשטחים מבריקים כמו זכוכית, מראות או קרמיקות מבריקות.
  • שמנים אתריים – חומץ הוא אולי הבסיס לחלק ניכר ממוצרי הניקוי אבל אם גם רוצים להריח את הניקיון – כמה טיפות מהשמנים הללו ידאגו לאזן את ריחו של החומץ.

ניקיון כללי

חומר ניקוי מצוין לניקיון כללי של הבית (לא מתאים לניקוי שיש) הוא תערובת של חצי כמות חומץ וחצי כמות מים. את התערובת הזו אפשר למלא בבקבוק התזה ולהשתמש בו לניקוי כללי. הוספה של כמה טיפות שמן אתרי גם תשאיר ריח טוב לאחר הניקוי. שמנים מומלצים הם לדוגמה שמן לוונדר, שמן אקליפטוס או שמן הדרים.

התערובת מצוינת לניקוי אריחי קרמיקה, כיורים או קירות הבית. מכיוון שהחומץ יעיל במיוחד בחיטוי, ניתן להשתמש בתערובת זו לניקוי מקומות העלולים להיות מרובי חיידקים ושאינם מקבלים תשומת לב מרובה בשגרה כגון ידיות ומדפי ארונות המטבח והמקרר, כמו כן למכשירי מטבח שמשמשים אותנו ביום יום ודורשים ניקוי יסודי על מנת לשמור על יעילותם ותקינותם, למשל בר המים אשר מספק לנו מים מסוננים וטהורים, מכונת הקפה, התנור והמיקרו-גל – כל אלו לרוב זוכים להתעסקות מרובה בידיים בקרבת מזון או לאחר ארוחה.

ניקוי שמשות ומראות

מעבר לחיטוי וניקיון של שמשות ומראות חשוב שהן גם יבריקו ולכן עבורן נוסיף אלכוהול העושה מצוין את העבודה. ערבבו מים, אלכוהול וחומץ בבקבוק התזה. לרוב תספיק רק כמות מעטה של אלכוהול וחומץ לכמות המים, אך אם המשימה קשה – הגדילו את ריכוז החומץ והאלכוהול. גם כאן, כמה טיפות של שמן אתרי תשאיר את החלון עם ריח טוב.

ניקוי מטבחים

המים בארץ קשים והאבנית נוטה להצטבר באותם מקומות בהם עושים שימוש שוטף במים. גם כאן מילת המפתח היא חומץ. לעניין הריח לא צריך לדאוג יותר מדי, ריח החומץ מתנדף לאחר חימום או ייבוש.

אחת לכמה חודשים כדאי למלא את הקומקום החשמלי בחומץ ולהרתיח. לאחר ההרתחה – לשפוך את החומץ ולשטוף היטב. הציצו פנימה ותתפעלו מהמראה המבריק. גם את פתח יציאת המים בבר המים כדאי לנגב עם חומץ ולשטוף בהרבה מים לאחר מספר דקות.

חומץ עושה עבודה יסודית לא רק על אבנית אלא גם על חלודה ושאריות שריפה. כלי גינה או סכינים חלודים? השרו לשעה-שעתיים בחומץ, הוציאו ונגבו היטב. סירי אלומיניום ונירוסטה שרופים? מלאו בתערובת של חומץ ומים והרתיחו. לכתמים קשים במיוחד הסירו מהאש, רוקנו את הסיר והוסיפו כמה כפיות של אבקת סודה לשתייה.

שיש עלול להיפגע משימוש בחומץ או לימון לכן העדיפו סודה לשתייה כאשר פונים לניקוי השיש. לניקוי יסודי של קרש החיתוך אפשר להשיג על ידי שפשוף חצי לימון על כמה גרגרי מלח שפוזרו מעל לקרש החיתוך.

ניקוי תנורים יהפוך למטלה קלה – את התנור חממו לחום נמוך, סגרו והתיזו תערובת של חומץ מים ולאחריה פזרו מעט מלח. סגרו את התנור והניחו לו להתקרר ואז ניגוב פשוט ישאיר את התנור מבריק.

מכשירי מיקרוגל אפשר לנקות על ידי חימום קערה עם תערובת של חומץ ומיץ לימון. השאירו סגור מספר דקות לאחר החימום, פתחו, נגבו והתפעלו.

טיפ מטבח אחרון נוגע לגורסי אשפה שמתחת לכיור – אם תאכילו את הגורס בחצי לימון מדי פעם, לא רק שהאבנית לא תצטבר והריחות ייעלמו אלא אפילו הסכינים יתחדדו.

ניקוי אמבטיות

מאבקת בוראקס או סודה לשתייה, המהולה יחד עם מים, ניתן ליצור משחה מסירה שאריות לכלוך מאמבטיות מצוין. פשוט למרוח ולהשאיר מספר דקות, ואז לשטוף ולנגב.

הטוש יכול גם הוא לסבול מבעיות של סתימת אבנית. כאן אפשר למלא שקית אטומה בחומץ, להלביש אותה על הטוש ולסגור עם גומייה. תנו לטוש לשהות בחומץ במשך כשעה ופתחו את המים כדי לשטוף את השאריות, ולהתפעל מזרם המים הקולח.

פסח בפתח ואיתו גם הניקיונות. למה להוציא הון כסף ולסכן את הבריאות כשאפשר, בכל כך קלות, להשתמש בחומרים יומיומיים ובטוחים?

תגובות: 0

נגישות