הפסיכולוגיה שמאחורי מתנות בכלל ומתנות לגבר בפרט

הפסיכולוגיה שמאחורי מתנות בכלל ומתנות לגבר בפרט

אומרים "שונא מתנות יחיה", אבל מה עם נותן המתנה? לעתים קרובות, הנתינה משמחת אותו לא פחות מאשר את מקבל המתנה. האם יש הבדל בגישה לקניית מתנות בין גברים לנשים?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן שיווקי)

הענקת מתנות היא חלק מהותי באינטראקציה בין בני אדם, ולא רק משום שהיא עוזרת לבסס יחסים ולחזק קשרים עם בני משפחה וחברים.

הצורך לתת ולקבל מתנות מעסיק פסיכולוגים, אנתרופולוגים, כלכלנים ומשווקים, משום שהוא מעיד על רבדים עמוקים יותר בהתנהגות האנושית.

פסיכולוגים אומרים שבמקרים רבים הנותן, ולא המקבל, הוא שמרוויח את התמורות הפסיכולוגיות הגדולות מהענקת המתנה.



השמחה שבנתינה

כאשר בני זוג מחליפים ביניהם מתנות, השמחה שבהענקת המתנה היא שירות גדול למערכת היחסים. זהו אקט הנתינה.

כמובן, הערך הכספי בהקשר הזה לחלוטין לא חשוב. אפשר לבחור באתר גאדג'טים מתנות לגבר שהן יותר ייחודיות ומהנות, ולאו דווקא יוקרתיות.

אגב, הערך החברתי של נתינה הוכר לאורך ההיסטוריה האנושית. במשך אלפי שנים, תרבויות ילדים רבות עסקו בפולחנים וטקסים מורכבים החוגגים נתינה בקיצוניות. למרות שהפרשנויות התרבותיות השתנו, במקרים רבים המעמד המשפחתי משול לשבט או לכפר ומוכתב לא על ידי החפצים הרבים בבית, אלא על ידי מי שנתן את רוב המתנות.

מתנות הן רק חלק מההשקעה במערכות יחסים

זוגות רבים מספרים שהנשים שביניהם מתחבטות לא מעט בעת לבחירת מתנות לגבר, בין אם מדובר ברכישה בחנות ובין הן בוחרות לרכוש מתנות באינטרנט. הגברים, לעומת זאת, החלטיים יותר.

ההמולה סביב מתנות בכלל וסביב מתנות לגבר בפרט רלבנטית באירועים מיוחדים, ובעיקר בתקופת החגים. בעוד שקניית מתנות לנשים היא בדרך כלל קלה והאפשרויות הן רבות, כשמדובר בגברים, לעתים קרובות קצת קשה יותר למצוא את המתנה המושלמת, או לפחות את המתנה שיאהב.

בכל מקרה, חשוב להשקיע מחשבה בבחירת המתנה, משום שגם אם פסיכולוגים אומרים שמתנות בין בני זוג אינן יכולות להוות תחליף למערכת יחסים, הן ודאי תורמות לחיזוקם.

האם יש הבדל בין גברים לנשים בקניית מתנות?

כאשר בני הזוג מקפידים לבחור מתנות מושקעות שארוזות בעטיפות מיוחדות, יש בזה תרומה גדולה לזוגיות, אך נראה שלעתים קרובות נשים מייחסות חשיבות רבה יותר לנתינה, ומחפשות מתנות שיש להן משמעות רגשית.

מסתבר שזו לא רק תחושת בטן. ההבדלים בין המינים בכל הנוגע להענקת מתנות הוכחו במחקר.

חוקרים באוניברסיטת שיקגו חקרו ילדים בני שלוש וארבע במעון יום, שכולם השתתפו במסיבת יום הולדת. הבנות בדרך כלל הלכו לקניות עם האימהות שלהן ועזרו לבחור מתנות ולעטוף אותן.

הבנים לא היו מודעים לעתים קרובות למתנה שצריך לתת או מה כדאי לבחור. הם אמרו שהעדיפו לנמנם או לשחק בזמן שאמם הלכה לקנות את המתנות.

כך או כך, נראה שבכל מערכת יחסים כדאי להקפיד לתת מדי פעם מתנות, אפילו מתנות קטנות, שמעידות על תשומת לב.



תגובות: 0

נגישות