האם בקרוב ישתלם לכם להתקין מערכת סולארית על הגג? ראיון שמשתלם לקרוא

האם בקרוב ישתלם לכם להתקין מערכת סולארית על הגג? ראיון שמשתלם לקרוא

התקנת מערכת סולארית עולה 70,000 שקל – מתי היא מחזירה את עצמה ואילו פתרונות מימון קיימים?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

משפחה ישראלית מוציאה על חשמל כ-10,000 שקל בשנה – שאותם היא יכולה לחסוך אם תהפוך ליצרנית חשמל בעצמה.

נשמע פשוט… מה יותר הגיוני מלנצל את השמש הישראלית לצורך ייצור חשמל?

אלא שמדינת ישראל לא השקיעה יותר מדי עד לאחרונה בקידום הנושא של ייצור חשמל באופן פרטי, ובודדים עשו זאת, גם בגלל ההוצאה הראשונית הגדולה וגם בגלל ההתעסקות הביורקרטית שנדרשה מהם.

חשוב להבין שאדם שרוצה לייצר חשמל מאנרגיה סולארית צריך להתקין על הגג שלו פאנלים סולאריים. 

עד לאחרונה, התהליך הזה היה מאוד ביורקרטי, כי כל יצרן פרטי היה צריך להוציא חשבונית ולמעשה בעל כורחו הפך לעוסק מורשה או לחברה. כעת המכשול הביורקרטי הזה הוסר, וההתקזזות נעשית באופן פשוט.

וזה לא החסם העיקרי שהוסר. חסם אחר הוא החסם המימוני, וזאת לאור הסכם שהשיגה אחת החברות המובילות בתחום, חברת אנרפוינט, עם חברת האשראי כאל, ולפיו אפשר יהיה לקבל הלוואה בתנאים מועדפים כדי להקים את המערכת.

על אילו סכומים מדובר?

התקנת מערכת סולארית של חברת אנרפוינט לייצור חשמל עולה 70,000 שקל באופן חד פעמי. הציוד, שכולל פאנלים, מקבל אחריות ל-25 שנה.

אלא שלא כל אחד יכול לשלוף 70,000 שקל, גם אם הוא מאמין גדול בפרויקט מסוג זה. לפי ההסכם בין אנרפוינט לכאל, אפשר כעת לקבל הלוואה מכאל בריבית נמוכה לתקופה של עד 10 שנים, ללא בטוחות (למעט המערכת עצמה). מדובר בהלוואה עד לסכום של 100,000 שקל לתקופה של עד 10 שנים, בריבית משתנה החל מפריים + 2.6%.

לדברי דני דנן, מנכ"ל חברת אנרפוינט שמייצרת ומתקינה פאנלים סולאריים, להערכתו המהלך הזה יכול לחולל שינוי משמעותי מבחינת הזמינות של ההתקנה: "מרגע שמשפחה מתקינה את המערכת, היא לא משלמת לחברת החשמל. מדובר בתשואה של 13%-14% לשנה", הוא אומר. "כשמהוונים את זה, מדובר על 100,000 שקל לאורך 20 שנה".

לדבריו, שיטת "מונה נטו" מחייבת התקנת מונה תעו"ז של חברת החשמל כאשר מדובר במבנה גדול, אך בבתים פרטיים אין צורך במונה זה, וניתן לחבר מערכת עם מונה ביתי רגיל. 

דנן מציין נקודות נוספות שחשוב למתעניינים לדעת: "מדינת ישראל נותנת פטור ממס הכנסה על ההכנסה מהחשמל, עד גובה של 24,000 שקל. מעבר לכך, ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה בחודש דצמבר 2016 מתן פטור מהיטל השבחה, פטור ממס הכנסה, ופטור מארנונה למערכות סולאריות להפקת חשמל שיותקנו על גגות של בתים פרטיים".

חשוב להבין את התהליך: לאחר ההתקנה, הופך הבעלים ליצרן חשמל. את החשמל שהוא מייצר, הוא למעשה מספק לחברת החשמל ואינו צורך בעצמו. החברה מצדה ממשיכה לספק לו חשמל כרגיל.

-האם כל אחד יכול להתקין פאנלים סולאריים על הגג?

דנן: "לא, מערכת לוחות הסולאריים מצריכה גג שיהיה בבעלות הלקוח וגודלו החל מ-60 מ"ר. מדובר בבתים פרטיים, בנייני משרדים, מבני ציבור, מבני תעשיה, מבנים חקלאיים, מחסנים, תחנות דלק וכו'".

-מתי למעשה מחזיר המשקיע את הכסף על ההשקעה? 

דנן: "כיסוי עלות המערכת הצפוי בטווח של 7-8 שנים (נקודת ה-'ROI' – החזר ההשקעה). עלות מערכת סולארית ממוצעת בגודל 10 KW הינה כ-72 אלף שקל ל-100 מ"ר. ככלל אצבע, ניתן לומר כי כל 10 מ"ר של גג מאפשר התקנת לוחות סולאריים בהספק של 1 KW, המפיקים 1650 קילו וואט שעה בשנה בשווי של כ- 912 שקל לפי תעריף חברת החשמל הנוכחי של 55.3 אג' לקילוואט שעה. מדובר בחיסכון של כ-50% בעלויות צריכת חשמל למשפחה בעלת שימוש ממוצע (חיסכון כספי בחשבון החשמל באמצעות ייצור חשמל בשווי שנתי של מעל ל-9,000 שקל)".

לדברי דנן, בעל המערכת פטור מחשבון החשמל: "יתרון נוסף הקיים לבעלי מונה תעו"ז, הוא ייצור מוגבר בשעות בהן הצריכה גבוהה (שעות יום בקיץ פסגה), כך שהלקוח משלם מחיר מוזל על החשמל שצרך. כמו כן, חשוב לציין כי ניתן להעביר קרדיט הנצבר מייצור עודף (מעל הצריכה העצמית) של חשמל מנכס אחד לנכס שני, במידה ושני נכסי הנדל"ן רשומים על שם אותם בעלים".

מה קורה כשחשוך או כשגשום?

דנן: "בחורף מייצרים בעלי המערכת בערך חצי מהחשמל שמייצרים בקיץ. לכן אנחנו מתכננים צריכה בראייה שנתית. מבחינת הלקוח זה שקוף, כי הוא לא מתנתק ממערכת החשמל הכללית – הוא פשוט הופך ליצרן חשמל שמנותב לחברת החשמל. הוא מקבל אספקת חשמל סדירה". 

איזו תחזוקה דורשת המערכת?

דנן: "יש לקחת בחשבון כי מערכת סולארית מחייבת את בעליה בתחזוקה נכונה כדי לשמר רמת ביצועים גבוהה ותפוקה מרבית מן המתקן. לכן, מומלץ לערוך בדיקה שנתית למערכת ע"י מהנדס חשמל מוסמך כתחזוקה מונעת".

תוך כמה זמן אפשר להקים מערכת כזאת על הגג?

דנן: "ההקמה הפיזית נמשכת יומיים, אך התהליך מרגע החתימה ועד רגע החיבור לוקח 6-8 שבועות, שבמהלכם מגיע נציג של חברת חשמל לבדיקה ראשונית, מגיע שוב לבדיקת אמצע ומגיע לביקור נוסף כדי לחבר את המערכת".

מה לגבי בתים משותפים?

דנן: "לא ניתן עדיין לעשות זאת בבניינים משותפים, אך זה צפוי כנראה להיפתר בקרוב".

כמה מערכות כאלה כבר הותקנו?

דנן: "ההסדרה החדשה יצאה לדרך בדצמבר. עד היום יש בארץ 10,800 מערכות סולאריות בלבד, מתוכם 3,000 בתים פרטיים בלבד. עכשיו הצפי הוא להתעוררות. 60,000 בתים עומדים להצטרף להסדרה, זו תהיה מהפכה. אנרגיה סולארית זולה יותר מפחם, ולכן משתלמת יותר. העולם הולך לשם. אנשים חייבים להבין שמחיר חשמל רק יעלה – בגלל מחיר הגז, בגלל הגרעון של 70 מיליון שקל לחברת החשמל, בגלל השיפוץ של רשת החשמל שחייב להתבצע ובגלל הוועד החזק של עובדי חברת החשמל".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 5

נגישות