אם יש לכם או לבני משפחתכם קורקינט חשמלי או אופניים חשמליים, המידע הזה חיוני לכם. כזכור, החל מ-1.8.24 החוק מחייב שתהיה לוחית רישוי לאופניים חשמליים ולקורקינטים חשמליים. המשמעות – יש להירשם במאגר רשות הרישוי. הרישום החל ב-1 בפברואר 2024. עד כה, רק המשטרה אכפה את החוק, אבל מעכשיו גם פקחים עירוניים יוכלו לאכוף זאת, מה שמגדיל משמעותית את פוטנציאל האכיפה. הצו ייכנס לתוקף בימים הקרובים, עם פרסומו ברשומות.
חברים, אתם בטלגרם? גם אנחנו 🙂 לחצו כדי לעקוב אחרינו שם >
הקנס למי שלא יתקין לוחית זיהוי על אופניים או קורקינטים חשמליים, עומד כיום על 100 שקלים וצפוי לעלות בהדרגה ל-500 שקלים ואף 750 שקלים בשנת 2026.
עד היום נרשמו כ-130 אלף בעלי קורקינטים ואופניים חשמליים באתר משרד התחבורה לצורך קבלת לוחית זיהוי, ומספר הנרשמים נמצא בעלייה מתמדת ועומד בממוצע על כמה אלפים בשבוע. ההערכה היא כי תחילת האכיפה המסיבית על ידי פקחי העירייה תביא לעלייה משמעותית במספר הנרשמים.
מספר הזיהוי הוא אישי. ניתן לבצע רישום מקוון.
אזרח שהוא מעל גיל 16 יחויבו להירשם במערכת רישוי באזור האישי הממשלתי, בו יציינו את פרטי הקשר, סוג הכלי ומספר השלדה שלו ויצהירו שהכלי עומד בתקן. לאחר מכן יקבלו מספר רישום אישי והפנייה ליצרן לוחית זיהוי לרכישת הלוחית והתקנתה על הכלי.
לוחית רישוי לקורקינטים ואופניים חשמליים
המטרה: הפחתת תאונות
מדובר בתיקון תקנות התעבורה של משרד התחבורה, שמטרתו להסדיר את רישומם של כלי תחבורה קלה ולאכוף עברות תעבורה. נזכיר כי הקנסות על עברות יכולים להיות כבדים מאוד, כמו למשל קנס על נסיעה בקורקינט חשמלי בלי קסדה, שיכול להגיע ל-1000 ש”ח.
“ברגע שתהיה לוחית זיהוי על הכלים אנשים לא רק שלא יוכלו לברוח, הם גם ידעו שיש להם אחריות”, אומר ח”כ יעקב אשר, שיזם את הצעת החוק שבעקבותיה הוגשו התקנות. לדבריו, בהמשך ייכנסו גם חברות הביטוח לסיפור.
נזכיר כי בשלב זה משרד התחבורה לא דורש רישוי לכלי הרכב – אלא רק רישום. הסיבה היא שמשרד התחבורה לא מעוניין להכביד רגולטורית על הרוכבים, אבל כן מעוניין לפתור את הבעיה של חוסר יכולת לזהות את הרוכבים במקרה של עבירה או תאונה, ומצד שני לא להכביד רגולטורית על המשתמשים.
מי ישלם את הקנס על קורקינט שיתופי?
בשנת 2022 ניתנו כ-36 אלף דוחות והשנה עד כה ניתנו 25,527 דוחות ונהרגו 27 אנשים בתאונות במעורבות של כלי תחבורה מסוג זה.
אתם עדיין לא עוקבים אחרינו באינסטגרם? חבל 🙂 לחיצה קטנה ונהיה חברים >
מי שמתנגד ללוחיות רישוי הן חברות המשכירות קורקינטים, כי כעת יוטלו עליהן עלויות כבדות.
מנכ”ל חברת הקורקינטים השיתופיים בירד, רן ברודר, אמר בכנסת כי התקנות לא מותאמות לעולם חברות ההשכרה השיתופית, והדבר יטיל עליהן עלויות גבוהות של בין מיליון לשני מיליון שקלים לחברה ב-2024.
בנוסף, הוא הזהיר כי החברות יצטרכו לשלם את הקנסות של הרוכבים בסופו של דבר.
עם זאת, מחאת חברות הקורקינטים לא הביאה לשינוי בהחלטה.