חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה

חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה

אם נדמה לכם שחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה הוא נושא שלא נוגע לכם, חשבו שוב. מרבית האבדות בנפש במקרה של רעידת אדמה נגרמות מהתמוטטות מבנים. אז מה אתם צריכים לבדוק? היכנסו לכתבה

חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

כדור הארץ שלנו מורכב מלוחות שאינם נוגעים זה בזה ונמצאים בתנועה מתמדת. ברגע שלוחות נפגשים, נוצרת רעידת אדמה שכידוע לכל, עלולה להיות מסוכנת מאוד עבור בני האדם. מדינת ישראל נמצאת על השבר הסורי-אפריקאי, בדיוק בין שני לוחות כאלו. מסיבה זו, המדינה הקטנה שלנו בעלת פוטנציאל רב לרעידות אדמה. כדי למנוע סכנה לבני אדם, יש לבצע חיזוק מבנים מפני רעידת אדמה באופן שוטף, לתקן מבנים ישנים ולהתאים אותם למקרה וחלילה התחזיות יתגשמו וישראל תספוג אסון שכזה.

הכול על חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה

בשנת 1975 נכתב תקן ישראלי לעמידות מבנים מפני רעידות אדמה. תקן 413 מציג סטנדרטים המחייבים קבלנים לבנות על פיהם, שכן ללא הסטנדרטים הללו המבנים עלולים לקרוס ולהיהרס.

נשאלת השאלה מה לגבי מבנים ישנים יותר. חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה חשוב במיוחד במבנים הללו, כשהדבר מעלה את השאלה מה עם הדיירים המתגוררים בהם. יש להניח שקבלנים ישמחו לקחת על עצמם את המשימה לחזק מבנים כאלו, אך סביר שהמדינה תתקשה לעמוד בתנאי התשלום והאזרחים יעדיפו לוותר על הבלגן.

כאן נכנסת תמ"א 38 לתמונה. זוהי תכנית לחיזוק מבנים המאפשרת לקבלנים לבצע את עבודות החיזוק ללא תשלום ישיר. במקום זאת, יקבלו זכויות בנייה למבנים נוספים אותם יוכלו למכור. הדיירים מצד שני יקבלו בסופו של דבר בניין חזק וחדש יותר, לצד תוספות וחידושים נוספים:

מעלית

תמ"א 38 מאפשרת התקנה של מעלית, גם אם היא חורגת מהבנייה הבסיסית של המבנה. המעלית תעלה מאוד את ערך הדירות וגם תעניק לדיירים החוזרים איכות חיים גבוהה הרבה יותר, שכן במבנים ישנים כאמור – לא היו מעליות גם כשהיה מדובר בבניין בעל חמש ושש קומות.

חנייה

בהרבה מאוד מבנים ישנים אין חנייה לדיירים. האפשרות להיפרד לשלום מהסיבובים המתמשכים לאחר יום עבודה בחיפוש אחר חנייה בסביבה, קורצת ללא מעט אנשים. לכן, לרוב נהוג להציע הוספה של מגרש חנייה.

מרחבים מוגנים

אי אפשר להתכחש לכך שבמציאות שלנו, מרחבים מוגנים הם מבורכים והכרחיים. כשמבנה עובר תמ"א 38 במסגרת חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה נהוג להוסיף מרחבים מוגנים לדירות, או לפחות למבנה עצמו. זו עוד דרך להרגיש מוגנים ובטוחים יותר, תוספת חשובה וקריטית שסביר להניח שרוב הדיירים לא יסרבו לה.

הקירות רועדים – אבל אתם תהיו מוגנים

אם גם אתם מתגוררים בבית ישן או שתחתכם קיים מבנה כזה, הגיע הזמן להעביר אותו תהליך של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ולהבטיח לעצמכם ולשאר הדיירים לא רק תחושת מוגנות ובטיחות, אלא גם מבנה חדש לחלוטין ושדרוג באיכות החיים.

למעשה, אם ללכת ברוח ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידת אדמה, המסר הוא "אין רעידות אדמה מסוכנות, יש רק מבנים מסוכנים". במקרה של רעידת אדמה, מרבית האבדות בנפש לא ייגרמו בשל העובדה שהאדמה רועדת, אלא בשל התמוטטות מבנים.

לכן חשוב שכל אדם יוודא שהבית שהוא גר בו או מתכוון לקנות אותו עומד בדרישות עדכניות של תקן 413 (תקן ישראלי לעמידות מבנים ברעידות אדמה).

כאמור, בניינים שנבנו בישראל לפני שנת 1980 לא נבנו, במרבית המקרים, לפי תקן עמידות מחמיר בפני רעידות אדמה. בניינים הכוללים בתוכם מרחבים מוגנים (ממ"ד/ממ"ק וכיו"ב) נחשבים בדרך כלל לבעלי עמידות משופרת, מאחר והמרחבים המוגנים מספקים חוזק נוסף, למבנה כולו.

כעת זה הזמן ליצור קשר עם חברה המתמחה בתהליכים אלו, וסוף סוף להעניק לעצמכם את השדרוג שאתם כה זקוקים לו!

1
נגישות