השפעת וירוס הקורונה על שוק ההון - איך מגיבה הבורסה למשברים?

השפעת וירוס הקורונה על שוק ההון

השפעות הקורונה על שוק ההון ועל הכלכלה העולמית הן מרחיקות לכת, אבל שימו לב מה אפשר ללמוד מניסיון העבר לגבי השפעת משברים על הבורסה

קורונה שוק ההון
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

שוק ההון, כידוע, מושפע מאלמנטים אובייקטיביים הקשורים למסחר ומגמות כלכליות כאלה ואחרות ומצד שני משפיעים עליו גם גורמים פסיכולוגיים. התפשטות הקורונה משפיעה הן על האלמנטים האובייקטיביים והן על הפסיכולוגיים. אז מהן השפעות הנגיף על שוק ההון? פרטים בכתבה לפניכם.

מה אפשר ללמוד מההיסטוריה

ראשית, אין זו הפעם הראשונה שבה מתפרצת מגיפה בעולם ואין זו הפעם הראשונה שהבורסות בעולם מושפעות ממנה. כאשר בוחנים את ההיסטוריה של התפרצות המגיפות בעולם והשפעתן על הבורסות משנות ה-70 של המאה הקודמת ואילך, מתקבלת תמונה מעניינת, לפיה בחודשיים הראשונים להתפרצות נרשמות ירידות בבורסות ברחבי העולם אולם בטווח של בין שלושה חודשים לחצי שנה, מתאזן השוק והבורסות חוזרות לשקף את תמונת המצב הכלכלי של התקופה ללא קשר לחדשות של החודשיים הסמוכים למועד ההתפרצות.

כך למשל, בשנת 2003 הגיבו השווקים להתפרצות מגיפת הסארס בירידת שערים, אולם, כחצי שנה לאחר ההתפרצות עלה מדד המניות העולמי בשיעור של 21%. בשנת 2009 הגיבו השווקים בירידת שערים להתפרצות שפעת החזירים, אולם כחצי שנה לאחר מכן נרשמה עליה בשיעור 40% בשוק המניות העולמי.

יחד עם זאת חשוב לציין כי באותם מקרים, מקור המגיפה לא היה במדינה שהייתה כל כך משמעותית לכלכלה העולמית. לכן, הגם שאין זו פעם ראשונה שהבורסה נמצאת באי ודאות, ניתן להסיק כי בית ההשקעות שלכם, כמו גם חברי בורסה אחרים, עוקב אחר האירועים ומתכונן לבאות.

ינואר 2020: התחיל טוב נגמר בקורונה

חודש ינואר 2020 התחיל באופטימיות זהירה והציג מגמת עליה מתונה בשווקים. התפרצות הקורונה פרצה לתודעה הציבורית הבינלאומית בימים האחרונים של חודש ינואר והשפעתו ניכרה בשווקים, כאשר בימים האחרונים של חודש ינואר נצפו ירידות מתונות. בשלב זה נראה היה שמקור ההשפעה היה בעיקר פסיכולוגי ומכאן גם המתינות היחסית של הירידות.

אפקט הקורונה הגיע לבורסה ביום המסחר האחרון של חודש ינואר שהיה יום שישי, ובגלל שבארץ ביום זה הבורסה סגורה למסחר, האפקט הגיע לבורסה הישראלית רק ביום ראשון שכבר היה בתחילת חודש פברואר. לפיכך חודש ינואר הסתיים בעליה – אם כי זו התמתנה לקראת סוף החודש כאמור, בו נרשמה ירידה של 0.08% בלבד. שיעור העליה המתון של חודש ינואר הוא חריג ביחס לתשואות שהושגו בשנת 2019 שהיו גבוהות במיוחד ולכן, על אף העליה, ינואר 2020 נחשב כחודש צונן.

חודש פברואר מציג עד כה השפעה נרחבת יותר להתפרצות הקורונה בעולם והפעם, כבר לא מדובר רק בהשפעות פסיכולוגיות. סין היא אחת הספקיות הגלובליות החשובות בעולם והיא חולשת על ענפים בינלאומיים רבים כמו ענף הרכב, ענף המתכת, ענף הפלסטיק, ענף התרופות, ענף חומרי הבניה, ענף הטקסטיל וענף הטכנולוגיה. בשבועות האחרונים מאז שהוטל הסגר, נפגעה שרשרת האספקה מהמדינה, גם הביקושים לכל מה שמגיע מסין ירדו בצורה משמעותית ובהתאם – הירידות בשווקים לא איחרו להגיע.

נכון ליום שישי ה-21.2.20 נרשמו ירידות בנאסד"ק, דאו ג'ונס ו-S&P 500 נחלשו גם כן – וגם בבורסה בישראל התחיל שבוע המסחר ביום ראשון העוקב עם מסכים אדומים. גם בשוק האג"ח נצפתה ירידה חדה, כאשר תשואת האג"ח ל-30 שנה של ממשלת ארה"ב הגיעה לשפל של כל הזמנים, ותשואות האג"ח האמריקנית ל-10 שנים ולשנתיים ירדו אף הן.

מלבד החשש לפגיעה במכירות של כמעט כל תחום במשק, קיים חשש שמקורו בירידה בייצור, מה שצפוי ליצור אפקט כדור שלג בכל שרשרת האספקה בהמשך. כך למשל פרסמה חברת דיימלר – החברה האם של מרצדס בנץ, בדו"חות הכספיים שלה לשנת 2019 שמוגשים בימים אלה.

מה קורה בינתיים בסין?

כלכלה עולמית סין

חלקה של סין בכלכלה הבינלאומית עומד על מעל 19% במונחי תוצר. בשנת 2019, העריכה קרן המטבע הבינלאומית כי סין הייתה אחראית לכ-39% מהתרחבות הכלכלה בעולם. הכלכלה של סין נחשבת מהכלכלות הצומחות בעולם ומאז שנות ה-80 של המאה הקודמת היא צמחה פי 50. היבוא מסין נפסק נכון לסוף פברואר, ועוד ועוד חברות הודיעו כרגע על הפסקת הייצור במפעליהן בסין.

גם התיירות לסין נפסקה כליל ותיירות הפנים נפגעה אף היא, בעוד שהתושבים מעדיפים להשאר בבית והמסעדות ומרכזי הקניות עומדים ריקים. נכון להיום, עומד הבור שנפער בסין בעקבות התפרצות נגיף הקורונה על 17 טריליון דולר, ויש להניח כי מספר זה יגדל ככל שימשיך הנגיף להתפשט ובטרם ימצא לו חיסון או תרופה.

לסיכום, נראה כי משבר התפרצות נגיף הקורונה רחוק מלהסתיים, ומידי יום מדווחות עוד ועוד מדינות על התגלות מקרים חדשים נוספים. אם בתחילה נדמה היה שההשפעות של התפרצות המגיפה על הבורסות בעולם הן בחלקן פסיכולוגיות ובחלקן אוביקטיביות, ככל שחולף הזמן כך גדלה ההשפעה האובייקטיבית של הפגיעה הגדולה בכלכלת סין – שהייתה ערב התפרצות המחלה אחת הכלכלות והיצאניות החזקות בעולם. אך כאמור, ניסיון העבר מלמד כי גם אחרי תקופות אי ודאות ואירועים שליליים המשפיעים עליה, לבורסה יש נטיה לתקן את עצמה בחלוף מספר חודשים, ולשוב למגמות ארוכות טווח של עליות, היכן שהיו כאלו לפני כן.

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 





1
נגישות