המלחמה בעישון: אסור יהיה להציג סיגריות בדיוטי פרי, חנויות, קיוסקים ופיצוציות

המלחמה בעישון: אסור יהיה להציג סיגריות בדיוטי פרי, חנויות, קיוסקים ופיצוציות

אישור האיסור, כחלק מחוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, חולל סערה. בעלי הפיצוציות: "זה יגמור 11,000 בעלי עסקים". ח"כ ביטן: "למה אלכוהול כן וסיגריות לא"?

סיגריות בדיוטי פרי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בקרוב ישתנה ללא הכר מראה הדיוטי פרי וגם מראה החנויות והפיצוציות – ומי שירצה לרכוש סיגריות בדיוטי פרי או בחנויות אחרות, יצטרך לחפש אותן או לבקש אותן. זאת, לאחר אישור אחת הסעיפים בהצעת חוק פרסום מוצרי טבק, שמטרתה להגביל את הנגישות של מוצרי טבק וסיגריות. אישור הסעיף מהווה היסטוריה בכנסת, משום שקדמו לו לחצים ודיון סוער במיוחד. בשורה התחתונה, ועדת הכלכלה אישרה כי מוצרי עישון לא יוצגו למכירה באופן בולט – גם בדיוטי פרי ובחנויות הנוחות.

הכוונה היא שאסור יהיה להציג סיגריות למכירה בחזית החנויות, אלא מאחורי וילון או בחדר אחורי. בנוסף, כל חפיסות הסיגריות יהיו אחידות, עם שם החברה אך ללא צילומים כלשהם.

מדובר בהצעת חוק שמקדמים יו"ר ועדת הכלכלה, איתן כבל (המחנה הציוני), ח"כ יהודה גליק (הליכוד) וחברי כנסת נוספים, ואשר פורסמה בהרחבה בפואנטה. הצעת החוק נתקלת בלא מעט קשיים – בין היתר בגלל התנגדות של חברי כנסת מהליכוד שטענו כי מי שייפגע יהיו בעיקר בעל עסקים קטנים שמתפרנסים מפיצוציות וממכולות.

הטענה הזאת קיבלה משנה תוקף בדיוני ועדת הכלכלה, משום שבשבוע שעבר החריגה הוועדה את העיתונים המודפסים מהאיסור לפרסם סיגריות כדי לא לגדוע את פרנסתם – אשר מתבססת בחלקה על שטחי פרסום שקונות יצרניות הסיגריות.

כפי שפורסם בפואנטה בעבר, סיגריות בדיוטי פרי הן מרכיב משמעותי במכירות, והאיסור להציגן בפומבי הוא מבחינת דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון מכה לא קלה. עם זאת, מדובר בגוף חזק ויש להניח שהצרכנים הישראלים יידעו היטב לבקש שם את הסיגריות גם לא יראו אותן מתנוססות מול העיניים. מי שיותר מטריד את חברי הכנסת הם דווקא בעלי הפיצוציות. בין המתנגדים לאסור את הצגת הסיגריות בחנויות, היה למשל ח"כ דוד ביטן (ליכוד), ששאל: "למה לא מפסיקים את הייצור והשיווק של סיגריות? ולמה אלכוהול כן?", וח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) השיבה לו: "תציע. אין לנו אלא לשמוח בהצעות כאלה".

דודו מתתיהו, בעל שתי פיצוציות, אמר כי בעלי הפיצוציות לא נגד החוק, אבל הסעיף המדובר "יגמור 11 אלף בעלי עסקים שמפרנסים 20 אלף בתי אב. אין לנו לוביסטים. להוריד את הסיגריות מתחת למדף זה קבירת בעלי עסק. בעלי הפיצוציות הם לא אנשים רעים. העיתונאים קיבלו מתנה ותוקפים את הפיצוציות".

בין חברי הכנסת שתמכו בבעלי הפיצוציות היו אנשי ליכוד – נאוה בוקר (ליכוד), דוד ביטן ודודי אמסלם, וגם חברת הכנסת מהמחנה הציוני לאה פדידה, שטענה שהסעיף לא מאוזן וקוממה עליה את מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, ד"ר חגי לוין.

ח"כ דודי אמסלם סיפר על אשתו שנפטרה ממחלת הסרטן ואמר שהוא מתפלל שכל עם ישראל יפסיק לעשן, אבל ההצעה היא לא הדרך הנכונה. "אלכוהול וסוכר וזיהום אוויר ממכוניות הורג יותר אנשים. מחר יעלה חוק לאיסור פרסום שלהם ובסוף נמכור רק סובין וטבעונות", אמר.

הגבלת פרסומות ושיווק מוצרי טבק – מי בעד ומי נגד?

עם זאת, למרות ההסתייגות שהציגו חברי הכנסת מהליכוד – הם תמכו בסופו של דבר בסעיף. כך למשל, ח"כ אמסלם אמר כי הוא תומך בסעיף משום שההצעה עברה בוועדת השרים לחקיקה.

כאמור, בסופו של דבר אושר הסעיף ברוב של 11 חברי כנסת שהצביעו בעד, בהם היו"ר כבל, ח"כ גליק, ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא, ח"כ תמר זנדברג, ח"כ דב חנין, ח"כ יעל גרמן, ח"כ שולי מועלם רפאלי, ח"כ איילת נחמיאס ורבין, ח"כ דוד ביטן, ח"כ דוד אמסלם וח"כ רועי פולקמן, בעוד ח"כ לאה פדידה נמנעה. בתום הישיבה היום הבהיר היו"ר כבל כי בכוונתו לסיים את החקיקה בהקדם, ואמר כי יכנס את הוועדה בשבועות הקרובים לדיונים מרתוניים בהצעה.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות