ייצוגית נגד גריינדר: האם אפליקציית ההיכרויות לגברים סחרה במידע אישי?

ייצוגית נגד גריינדר: האם אפליקציית ההיכרויות לגברים סחרה במידע אישי?

לא רק נטייה מינית או תמונות חושפניות – לפי בקשה לתביעה ייצוגית נגד גריינגדר, אפליקציית ההיכרויות לגברים שיתפה עם מפרסמים מידע רפואי רגיש

ייצוגית נגד גריינדר
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




האם גריינדר סחרה בפרטי המשתמשים? בקשה לתביעה ייצוגית נגד גריינדר בגין פגיעה בפרטיות המשתמשים, חושפת כי המידע שמסרו המנויים הגיע ככל הנראה למאות חברות וגופים מסחריים, ללא ידיעתם ובוודאי שללא הסכמתם של הנרשמים. גריינגדר (GRINDER) היא אפליקציית היכרויות לגברים לצרכים רומנטיים ומיניים, והמידע הוא מידע אישי, אינטימי ואף רפואי (למשל, סטטוס נשאות ל-HIV). הבקשה מוגשת ע"י אוהד חזקי, מנכ"ל האגודה למען זכויות הלהט"ב, באמצעות עו"ד חגי קלעי ועו"ד אוהד רוזן (ת"צ 47202-12-20).

ייצוגית נגד גריינדר – פרטים נוספים

לפי הבקשה לייצוגית נגד גריינדר, כבר בשנת 2018 פרסמה הרשות להגנת הצרכן בנורבגיה דוח מקיף על הפגיעה בפרטיות המשתמשים באפליקציה. במרץ 2020 היא פרסמה דוח משלים, שלפיו גריינדר "שיתפה את נתוני המשתמשים עם מספר גדול של צדדים שלישיים שעוסקים בפרסום ובאפיון משתמשים. הנתונים כללו את כתובת ה-IP של המשתמשים, IP הפרסום שלהם, מיקום, גיל ומין. חברת MoPub של טוויטר שימשה כמתווך עבור חלק ניכר משיתוף המידע הזה, ונצפתה מעבירה מידע אישי לכמה מגופי פרסום – כולל חברות הפרסום הגדולות ApNexus ו-OpenX. רבים מהצדדים הללו שומרים לעצמם את הזכות לחלוק את המידע שהם אוספים עם מספר גדול של שותפים".

התובע מסתמך גם על מומחית מטעמו, גב' קטי רזמדזה, אשר ביצעה בדיקות עצמאיות ואלו ממצאיה: "נכון למרץ 2018, היו קטעי קוד רבים המעבירים מידע לחברות פרסום (SDK), אשר הושתלו באפליקציית גריינדר ולא הופיעו בהסכם השימוש".

מבצעים

יצוין כי בין הפרטים שנאגרים באפליקציית גריינדר יש מידע כמו נתוני המיקום הפיזי של המשתמשים, כתובת IP, מעמד אישי, גובה, משקל, נשאות ל-HIV ועוד. לכל משתמש יש מזהה AD-ID ייחודי, אשר אוגר וטומן בחובו את המידע הרגיש ביותר שהמשתמש סיפק לאפליקציה.

עדיין לא הצטרפתם לערוץ הטלגרם שלנו? לחצו כאן >

עד לחודש מרץ 2020, צוין במדיניות הפרטיות של גריינדר שהיא מעבירה שנאגר על-ידה לחברת MoPub. לא צוין כי המידע מועבר הלאה לגורמים שלישיים ומשם לגורמים רבים נוספים. אלא שלפי חוות הדעת של המומחית, כך מצוין בתביעה, "מסתבר שהמידע הרגיש, האינטימי והאישי ביותר של המשתמשים, הנוגע להרגלי המין שלהם ולמחלותיהם, מסתובב ברחבי הרשת – מבלי שהם אי פעם נתנו את הסכמתם לכך ומבלי שהם יודעים כי סודותיהם הכמוסים ביותר מועברים באין מפריע".

נזק לטווח ארוך

התובע מציין כי הנזק שנגרם למשתמשים הוא נזק ממוני ונזק לא ממוני.

אין לתובע מידע לגבי מספר המשתמשים הנוכחי בגריינדר, אך בכתבה בשנת 2014 צוין כי מדובר ב-18,000 איש. ההנחה היא שכיום מדובר בהרבה יותר משתמשים, הן בשל פרק הזמן שחלף מאז והן בשל הגידול בשימוש בטלפון הסלולרי. התובע מעריך את הנזק הלא ממוני שנגרם לכל אחד מהמשתמשים ב-10,000 ש"ח לכל שנת שימוש.

התובע מזכיר כי המידע שנאסף יכול לשמש את אותם גופם מסחריים לאורך זמן. להערכתו, מדובר בנזק של כ-2.5 מיליון ש"ח, אך כמובן שרק לאחר שיסופקו נתוני אמת לגבי היקף המשתמשים, ניתן יהיה להעריך. לאחר מכן התובע דורש להשיב לנתבעים את הכספים שהחברה הרוויחה בזכותם.

התובע דורש, מן הסתם, גם שגריינדר תאפשר למשתמשים לדעת לאילו גופים פרטיהם מועברים ולדעת איזה מידע נמסר. בנוסף, דורש התובע לאפשר למשתמשים להשתמש באפליקציה מבלי שפרטיהם יועברו לגורמים שלישיים. עוד דורש התובע כי גריינדר תפעל למחיקת המידע שנצבר אצל אותם גורמים.

 

שתפו את הכתבה עם חברים – זה חשוב…
ואל תשכחו לפרגן לנו בלייק כאן למטה, זה קל!

היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

קראו עוד כתבות באתר חדשות הצרכנות פואנטה

מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!





    דפנה הראל כפיר
    דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
    תגובות: 0

    נגישות