חוק המזומן: השינוי בצ'קים הוא לא שינוי קוסמטי. האם מותר לתת צ'ק פתוח? - פואנטה

חוק המזומן: השינוי בצ'קים הוא לא שינוי קוסמטי. האם מותר לתת צ'ק פתוח?

לפי חוק המזומן, צ'ק פתוח מותר לתת או לקבל רק במקרים מסוימים. גם לגבי הסבת צ'ק הכללים השתנו. בין אם נותנים צ'ק בחתונה ובין אם מקבלים צ'ק, חשוב שתכירו את החוק

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

חוק המזומן, אשר נכנס לחיינו לפני מספר חודשים כחלק מהמאמץ של מדינת ישראל להילחם בהון השחור, כולל לא רק הגבלות דרקוניות על העברת כסף מזומן, אלא גם הגבלות על צ'קים. מי שהזמין בחודש האחרון פנקסי צ'קים מהבנק, ראה ודאי שהצ'קים שקיבל נראים אחרת מפנקסי הצ'קים הקודמים. השינוי במראה הוא רק אחד מהשינויים שצריך להכיר. כאמור, לא מדובר בשינוי קוסמטי, והוא נוגע גם למי שנותן צ'ק, גם למי שמקבל צ'ק וגם למי שמסב צ'ק – בין אם הוא אדם פרטי ובין אם הוא עוסק.

מבחינת מראה הצ'ק, יש שני שינויים מרכזיים:

  • המקום שמיועד לחתימה השתנה
  • בגב הצ'ק מופיעה טבלה לרישום הפרטים בעת הסבת צ'ק בסכום העולה על 10,000 שקל (הטבלה מופיעה רק על גבי צ'קים שלא הודפס עליהם הגבלה של "למוטב בלבד").



אז מה קובע חוק המזומן לגבי צ'קים?

כאמור, מה שעומד מאחורי חוק המזומן כל השינויים וההגבלות לגבי צ'קים ומזומן הוא הרצון לצמצם את ההון השחור. לכן, יש דגש חזק על נושא של הסבת צ'ק, כלומר, העברת הצ'ק ממוטב אחד למוטב אחר, ויש מגבלות על צ'קים פתוחים.

צ'ק פתוח – מה מותר ומה אסור?

בין אנשים פרטיים: מותר לתת צ'ק פתוח עד 5,000 שקל. מעל סכום זה חובה לכתוב את פרטי המוטב. גם אם מדובר באירוע משפחתי ואדם רוצה לתת לתומו צ'ק של 5,500 שקל – הוא חייב לכתוב את פרטי המוטב על הצ'ק ולא להשאיר אותו פתוח.

בין אדם פרטי לעסק: אסור לאדם פרטי לתת צ'ק פתוח לעוסק בכל סכום. חובה לרשום את שם העוסק כנפרע (בצ'ק שניתן בפעם הראשונה) או כנסב (בצ'ק מוסב).

בין עוסק לאדם פרטי: אסור לעוסק לתת לאדם פרטי צ'ק פתוח בסכום העולה על 5,000 ₪. בצ'ק מעל סכום זה, האדם הפרטי רשאי לקבל צ'ק רק כאשר שמו נקוב בצ'ק כמקבל (בצ'ק שניתן בפעם הראשונה) או כנסב (בצ'ק מוסב).

הסבת צ'קים: מותר או אסור?

כאן נכנסת לתמונה הטבלה שמתנוססת בגב הצ'קים החדשים. לאדם פרטי מותר להסב צ'ק או לקבל צ'ק מוסב רק אם שמו ומספר זהותו של המסב נקובים בצ'ק.

עד 10,000 שקל: אין הגבלה על מספר הפעמים שבהן מותר להסב צ'ק, אבל יש לכתוב את השם ומספר הזהות של המסב וכן את שם הנסב. יש לוודא ששם המוטב מופיע בחזית הצ'ק.

מעל 10,000 שקל: מותר להסב צ'ק פעם אחת בלבד, אלא אם כן הפעם השנייה מיועדת לגוף פיננסי. יש לציין על הצ'ק את  פרטיו של מסב הצ'ק (שם ות"ז) ואת פרטיו של הנסב (שם מלא).

חשוב לזכור שאסור גם לקבל מאף אחד צ'ק מוסב בסכום של למעלה מ-10,000 שקל, משום שהבנקים לא יפרעו צ'ק כזה.

אגב, מי שאין לו פנקסי צ'קים חדשים שבהם הטבלה מופיעה בגב הצ'ק, אינו פטור מכתיבת הפרטים, הוא פשוט צריך לעשות זאת בעצמו. כמובן, אין צורך לזרוק את הפנקסים הקיימים, אפשר להשתמש בהם עד שיסתיימו ורק אז להזמין את פנקסי הצ'קים החדשים עם הטבלה.

חוק המזומן: כמה כסף מזומן מותר לתת ולמי?

נזכיר כי חוק המזומן כולל שורה של הגבלות על השימוש המותר בכסף מזומן, הן כאדם פרטי שנותן מתנה או משלם לבעלי מקצוע והן כעצמאי או בעל עסק. חשוב לקרוא את כל הפרטים ולהבין מהם הסכומים המותרים ובאילו סיטואציות.

החוק מתיר להעביר כסף מזומן בין אנשים פרטיים לבין עסקים רק עד 11,000 שקל. מעבר לסכום הזה, יש מגבלות. כאשר צריך לשלם לאיש מקצוע סכום גבוה יותר, ניתן לשלם במזומן 10% ממחיר העסקה, או 11,000 ש"ח, לפי הנמוך ביניהם.

ומה לגבי העברת כסף מזומן לבני משפחה?

פרטים אפשר למצוא בכתבה על חוק המזומן שפורסמה כאן במדור הכסף שלנו באתר חדשות הצרכנות פואנטה.

עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

פואנטה



תגובות: 1

נגישות