טיפים לבחירת מצברים לרכב - פואנטה

טיפים לבחירת מצברים לרכב

מדי כמה שנים, כולנו מוצאים את עצמנו מחליפים את המצבר ברכב. מה צריך לדעת על תאריך הייצור, על האחריות ועל הדרכים לשמור על תקינות המצבר?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

למצבר תפקיד חשוב וחיוני ברכב והוא זה המספק כוח חשמלי למערכות שונות בו. הסוללה הנפוצה ביותר נקראת עופרת חומצה ומורכבת מלוחות עופרת הממוקמות בשישה תאים שיש בהם תמיסה מימית של חומצה גופרתית. ריאקציה בין שניהם גורמת לתגובה כימית היוצרת זרם חשמלי הזורם מהמצבר.

כל המערכת נמצאת בתוך תיבת פלסטיק שאותה מניחים על התקן מיוחד המצוי, לרוב, מתחת למכסה המנוע.

המצבר נטען ממנוע המכונית. הסוללות הנפוצות ביותר הן למכוניות פרטיות והן סוללות של 12 אמפר. אחרות הן בעלות מתח של 24 אמפר ונועדו לרכבים גדולים בהרבה כגון משאיות, טרקטורים, רכבי ציוד הנדסי ועוד. מצבר מסוג זה מחזיק מעמד מספר שנים רב כאשר הוא מטופל ותקין.



קיימים סוגי מצברים נוספים והם: מצברים ללא טיפול שהמשמעות העיקרית לבעלי הרכב שאין צורך במילוי מים בהם. להלן טיפים לבחירת מצברים לרכב.

בחירה על פי הוראות היצרן

יש לבחור מצברים התואמים את הוראות יצרן הרכב והמתאימים לדגם הרכב. רצוי לבחור באותו יצרן, אבל כל יצרן אחר בעל מוניטין יכול להתאים מאחר והוא  מייצר את המצברים בתהליכי ייצור מקצועיים ותחת בקרה רצינית, כאשר כל מצבר נבדק טרם יציאתו לשוק.

בחירת עוצמת המצבר נעשית על פי צריכת הרכב ומקובל לחשב אותה כפי שניים מהצריכה המקובלת היומית של הרכב.

הספק מצבר לרכב פרטי נע בין 45 ל 90 אמפר. בחירה לא נכונה יכולה לגרום לנזק מתמשך למערכות חשמליות שונות ברכב.

יש צורך לבחור עוצמה המתאימה ליכולת הטעינה הממוצעת של האלטרנאטור או מטען המצברים, אחרת ייווצר מצב של תת טעינה מתמשך.

גודל המצבר, התאמה ואחריות

יש להתאים את גודל המצבר לבסיס שעליו הוא מונח. יש לכך חשיבות רבה כי אחרת הוא יוכל לזוז ממקומו בעת נסיעה למרות הקיבוע שנעשה לו.

מומלץ לרכוש מצבר המתאים לאקלים הישראלי החם. יצרניות ישראליות רבות מייצרות מצברים איכותיים ואף משווקות אותם לחו"ל, ואפשר לרכוש מתוצרתן.

לכל מצבר יש אחריות. חברות רציניות מספקות אחריות ארוכת טווח והדבר מעיד על ביטחונן במוצר.

יש לבדוק את תאריך הייצור של המצבר ולרכוש מצבר שמשווק סמוך למועד ייצורו. במקרים רבים, משווקים מצברים ישנים ששכבו במחסנים זמן רב ומצב זה איננו בריא כלל וכלל. תאריך הייצור מוטבע על המצבר וכאשר הוא מתקלקל בגלל פגם בייצור חייב היצרן לספק מצבר חדש ללא תמורה. מצבר אינו מוצר זול והקפדה על נושא זה עשויה לחסוך כסף רב לרוכשים.

מחיר ותחזוקה

פרמטר אחר הוא, כמובן, המחיר. לרוב, אין הבדלים גדולים בין מחירי המצברים השונים הקיימים בשוק, אבל במקרים בהם קיימים פערים בין מצברים מקוריים שברכב ובין אחרים מעולים שמיוצרים על ידי יצרנים בעלי מוניטין, כדאי לשקול דווקא את רכישתם כדי לחסוך בכסף. הם יספקו את אותה העבודה.

יש להקפיד במקרה כזה, ולמעשה בכל מקרה, על כך שיש לחברה מערכת התומכת למקרים של בדיקה, טיפולים, תיקונים והחלפת מצברים.

בדיקות וטיפולים

לפני רכישה יש צורך לבדוק אם המצבר, אכן מקולקל, וניתן לעשות זאת במוסכים, אצל חשמלאי רכב וגם בבדיקה עצמית בעזרת מכשירים המודדים את עצמת הזרם.

בכל מקרה, יש צורך לשמור על תקינות המצבר ולטפל בו היטב. יש צורך לחבר אותו באמצעות כבלים מתאימים, לבדוק  מדי פעם נושא קורוזיה בחיבורים, לבדוק כמות המים בתאים ולבצע טיפולים שונים השומרים עליו.

כל אלו גם יחד יאריכו את חייו וישמרו על מערכות האורות, הרדיו והמולטי מדיה, הנעילה החשמלית והמערכות החיוניות האחרות ברכב. מומלץ לרכוש מצבר אצל מומחים לנושא.


תגובות: 0

נגישות