אנשים ומותגים - סיפור אהבה

אנשים ומותגים – סיפור אהבה

למה אנחנו אוהבים מותגים ומוכנם לשלם עליהם הרבה כסף, למרות שש להם תחליפים זולים יותר? תובנות מעניינות שיגרמו לכם לחשוב פעמיים על ההתנהגות שלכם כצרכנים

פסיכולוגיה תואר שני
תהיו חברים, שתפו את הכתבה




(תוכן מקודם)

כולנו מכירים אותם, או לפחות שמענו על כאלו – האנשים שמשתגעים על מותגים. אלו שהחיוך ממלא את פניהם רק מלשמוע שם של מותג יוקרה. אלו שיוצאים למסעות שופינג בלתי נגמרים וחוזרים עם שקיות עמוסות לעייפה. מדוע ישנם אנשים שכל כך אוהבים מותגים? כיצד הם בוחרים את המותגים ש"עושים להם את זה"? נושא ההתנהגות הצרכנית וההשפעות מהן היא ניזונה נלמד כיום בבתי ספר למנהל עסקים ברחבי העולם. כאן נוכל להעניק טעימה ממנו.

התנהגות צרכנית – נושא מרתק שנלמד בקורסים אקדמיים

הזיקה בין אנשים מסוימים למותגים היא עניין מורכב המצריך הבנה מעמיקה של התנהגות צרכנית ושל השפעת הסביבה עליה. התנהגות צרכנית ככלל הינה תחום מרתק שנלמד בבתי ספר למנהל עסקים ברחבי העולם, שבחלקם יש אפילו לימודי תואר שני בפסיכולוגיה והתנהגות צרכנית. כאן ננסה לפשט את העניין ולהסביר אותו בקצרה.

סמל סטטוס – האם לוגו יכול לבנות אישיות?

מותגים יוצרים אצלנו סט שלם של הבניות, ציפיות ואמונות, אשר מגרים אותנו לבחור בהם שוב ושוב. אחד החיבורים החזקים בקשר בין מותג לאדם הוא עניין סמל הסטטוס. באמצעות קניית מותגים, אדם יכול לבדל את עצמו ולבנות לו תדמית מסוימת אשר קשורה למותג.

לדוגמה, אדם אשר רוכש מכונית יוקרתית בעלת מוניטין, מאותת איתה לעצמו ולחברה שהוא טיפוס יוקרתי ובעל סטטוס גבוה. מותג הרכב, השם של אותה חברת מכוניות, יוצר אצל הקונה קישור בין הרכישה לבין הבניית המעמד המסוים אותו הוא מבקש להשיג.

על מנת לחזק את ההשתייכות למעמד זהב, אותו אדם לא יסתפק בקנייה אחת, אלא ירכוש עוד ועד מוצרים שמשדרים בעיניו מסר דומה – קשר למעמד הנכסף ולסטטוס הגבוה.

מעניין לציין בהקשר זה, שמותג אינו חייב לציין יוקרתיות ומעמד עליון. ישנם מותגים המבססים בעיני הרוכשים אותם סטטוסים שונים לגמרי. למשל כאלו אשר נועדו לשקף אותם כ"זרוקים", כבעלי אופי קשוח, או דוגמאות רבות אחרות.

כגודל הציפייה כך גודל הקנייה

מותגים יודעים לעורר את דמיונם של בני אדם. שם של מוצר יכול לעורר בעיני רוחו של הקונה חוויה אידאלית הקשורה בו. לדוגמה, מותג בושם אשר גורם לאישה לדמיין כי באמצעותו תחווה הנאה מובטחת במסיבה, ותהיה האישה הכי נחשקת ברחבה. מותגים בנויים על החוויות המדומיינות הללו, ופרסומאים עושים בכך שימוש רב.

האסוציאציות האלו נוצרות באמצעות קמפיינים מתוחכמים, אנשים מפורסמים שמשתמשים במותג, ושלל טריקים נוספים. המותג יוצר ציפייה לחוויה, ועל מנת להשלים את הציפייה – יש לרכוש אותו.

אנשים ומותגים – חיבור חזק ובלתי נפרד

בעולם המודרני, מותגים מקיפים אותנו מכל עבר וקשה מאוד שלא להתפתות אליהם, לפחות במקצת. הם עונים לנו על מגוון של רצונות פנימיים, חלקם לא מודעים. הם מסייעים בבניית תדמית וסמל סטטוס, ויוצרים אצלנו ציפיות נחשקות.

החיבור בין מותגים לאנשים הוא עניין מרתק הנובע מסיבות רבות ודורש דיון מעמיק על מנת להבינו כראוי. אנו מקווים שהצלחנו לשפוך מעט אור על נושא זה ולתת לכם קצת חומר למחשבה עד לשופינג הבא.






מעוניינים לפרסם בפואנטה?
השאירו פרטים וקבלו דרך קיצור ללקוחות שלכם!

     

     

    1
    נגישות