שכונת בית הכרם - סיור נוסטלגי בשבילי ירושלים מלפני קום המדינה ועד היום

שכונת בית הכרם – מידע כללי

שכונת בית הכרם היא אחת השכונות היפות בירושלים. מעבר להנאה מיופייה, סיור בבית הכרם לוקח את המטיילים למסע בזמן, אל תחילת המאה הקודמת ואל הקמת המדינה

אחוזת בית הכרם
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

שכונת בית הכרם היא אחד מסמליה של ירושלים, ומומלץ גם לתושבי העיר וגם לאחרים להקדיש כמה שעות לבקר ברחובותיה. השכונה היפה והאצילית משרה אווירה נוסטלגית קסומה, ולא במקרה. בית הכרם היא היום חלק בלתי נפרד מירושלים, אך כאשר הוקמה בשנת 1921 – הייתה מבודדת ומנותקת ממנה. השכונה נבנתה על ידי "אגודת בוני בית", שבסיסה הוא איחוד בין אגודת המורים ואגודת הפקידים בני העלייה השנייה. האגודה מנתה 148 חברים, אשר רכשו את האדמה הסלעית (280 דונם) מכספם האישי. השטח נקנה מהכנסייה היוונית אורתודוקסית, והשכונה הפכה לשכונת הגנים השלישית מתוך שש שתוכננו והוקמו בירושלים – תלפיות, רחביה, בית הכרם, בית וגן, קריית משה ומקור חיים.

שכונת בית הכרם תוכננה על-ידי האדריכל ריכרד קאופמן, ומייסדיה בנו בה בניינים נמוכים בני קומה אחת או שתיים. בין הבתים הוקמו גינות שחצו את השכונה מצפון לדרום. חלק גדול משטח בעלי הקרקע יועד לגינות ועצי נוי ופרי שמוקמו בחלק האחורי או הקדמי.

למי מתאים סיור בבית הכרם?

הסיור מתאים לכולם… לכל מי שעוד לא ביקר ומעוניין להרחיב את הידע על ארץ ישראל, מילדים ועד מבוגרים. הבתים היפים והעצים הגבוהים מתאימים לסיור משפחות נינוח, לטיול עצמאי או לבוקר זוגי רומנטי. גם מי שמתגורר בדיור מוגן בירושלים בכלל או בבית הכרם בפרט, ימצא בסיור בשכונה חוויה מרעננת ומעניינת. באפשר להפוך את הסיור לבילוי עם המשפחה שבאה לבקר, לקבל שיעור היסטוריה או ליהנות מהסביבה הפסטורלית.

סיור נוסטלגי בין רחובות השכונה

במה פוגשים במהלך הסיור בשכונה?

מי שאינו מגיע במטרה להתחקות אחר ההיסטוריה המרתקת של המקום, ייהנה פשוט מסיור ברחובות הנעימים והשלווים של השכונה.

אולם, בהחלט כדאי להכיר מעט את ההיסטוריה של השכונה כדי להבין כיצד היא שזורה בתולדות מדינת ישראל לפני ואחרי הקמתה.

גנים ואנדרטאות

במהלך הסיור תוכלו לבקר בגנים המפוזרים בשכונה ביניהם: גן אבינועם, גן העשרים, גן משה רוזנבלט, גינת רחלה וגנים נוספים.

  • גן אבינועם: גן אבינועם הוקם בשנת 1938 כחלק מגן בוטני לזכרו של אבינועם, בנו של דוד ילין. בגן ניטעו עצי אלה, אלון, קטלב, ועצי ארז, בכניסה לגינה מוצב שלט המספר את קורותיו. בשנת 2004 החל שיקום הגן כאתר היסטורי וכגן לגידול צמחי תבלין ועצי פרי. כיום הגן הוא מרחב אקולוגי ובו גן גאולוגי ובריכה אקולוגית.
  • גן העשרים: גן העשרים הוא לא רק גן יפה ומיוחד. כמו מקומות רבים בישראל, גם כאן המספר מעיד על חללי צה"ל, ובמקרה הזה מדובר ב-20 תושבי בית הכרם אשר נהרגו במלחמת השחרור. את האנדרטה שבמרכז הגן הקימו תושבי השכונה בשנת 1952. האנדרטה מורכבת משלושה חלקים. בחלקה האחורי של האנדרטה לכוון ככר דניה, נחרט על טבלה אזכור זיכרון במילים הבאות: "לזכר בנינו שנפלו במלחמת הקוממיות בית הכרם ושכונת הפועלים תשי"ב". "בצדה השני של האנדרטה חקוקים שמות עשרים הנופלים, בצרוף תאריך לידתם ותאריך נפילתם.
  • גן משה רוזנבלט: הגן, המכונה גן מוש, הגן הוקם לזכרו של סא"ל משה רוזנבלט ז"ל, שהיה סמג"ד במלחמת ששת הימים והשתתף בכיבוש שכונת אבו טור ובקרבות כיבוש העיר העתיקה. הגן הוקם בידי עיריית ירושלים בסמטה שבין רחוב המייסדים לרחוב אהרונוב.

אנדרטה נוספת הניצבת באמצע גן הזיכרון היא קיר אבן ועליו חרותים 75 בני שכונת בית הכרם ושכונה נוספת, שנפלו במלחמות ומערכות ישראל.

אל תחמיצו: סמינר דוד ילין

אחת מנקודות החובה בסיור בשכונת בית הכרם היא בית הספר למורים, ששימש בתקופת התפרעויות הערבים בשנות ה-20 וה-30 של המאה הזו עבור כל תושבי השכונה כמקום מפלט ושם הם הסתתרו. אל תחמיצו את הסמינר למורים דוד ילין, שהוקם בשנת 1928. בית הספר הוקם על מנת להכשיר מורים לבתי הספר היסודיים להקניית השפה העברית, וכן לשם הקניית השכלה כללית בארץ ובגולה. הוא תוכנן ע”י בנו, האדריכל אליעזר ילין, בתצורה הכוללת שלוש קשתות בחזיתו וכיפה לראשו. בולטת ההשפעה המזרחית אוריינטלית של הבנייה הערבית. ב

מעבר לחזות, המבנה הזה מיוחד גם בתרומתו למאבק הציוני. הוא שימש מקום מפלט לתושבים בעת המאורעות, וכן נקודת פעילות ויציאה אסטרטגית במהלך מלחמות ופעולות באזור ירושלים. בתקופת מאורעות 1929 נאספו במבנה תושבי השכונה ושכונות סמוכות כשכונת הפועלים וקריית משה למשך שבוע, ומצאו בו מחסה והגנה מפני הפורעים הערבים.

בתקופת מאורעות 1939-6 שוב שימש בית הספר מקלט לתושבי השכונה, כאשר על גגו הוצבה עמדת הגנה ושמירה של אנשי השכונה כנגד התקפותיהם של תושבי עין כרם ודיר יאסין הסמוכים.

כאמור, המבנה המקורי היה בנוי משלוש קשתות בחזיתו וכיפה לראשו.

במהלך השנים המבנה נפגע ועקב כך רובו שודרג ונבנה מחדש, אך חזית המבנה נשמרה במבנה המקורי שלה.

סיור בשכונת בית הכרם הוא סיור נוסטלגי, אשר מספק מבט היסטורי על מאורעות שהיו חלק משמעותי בתקופה שקדמה לקום המדינה. השיטוט ברחובות היפים ובין הבתים הישנים פותח צוהר לסיפורים ולמאורעות שמאחורי המבנים המרשימים, וזו כמובן גם הזדמנות ליהנות מיופי הגינות שבה.

 

1
נגישות